    From: "pitpull" <p...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Tylne hamulce 125p/Polonez
    Date: Thu, 7 Oct 2010 23:39:41 +0200

    news:4cae2699$0$20992$65785112@news.neostrada.pl...
    > Czy ktoś pamięta jak powinny działać tylne hamulce tarczowe stosowane w
    > 125p i starych Polonezach?
    >
    > Tam jest zacisk pływający, ale tak jak patrzę na ten mechanizm to pływać
    > to to nie będzie na pewno.
    >
    > Nie ma żadnych ładnych prowadnic, a po prostu zacisk szoruje sobie po
    > jarzmie w sposób nie dający wielkich szans na płynną pracę.
    > To się praktycznie na słowo honoru trzyma żeby ten zacisk nie wyleciał z
    > jarzma, bo na dobrą sprawę trzyma go tam jedynie wygięty, sprężynujący
    > pałąk i kawałek blachy wciśniętej między zacisk a jarzmo.

> [...]
    e_fiat_125p_2.jpg

    No i trzyma wystarczająco dobrze. A jeśli wszystko jest powycierane to można
    wstawić te blachy grubsze / zmienić jarzmo / zacisk.
    11 lat jeździłem dużym fiatem i nie miał problemu z hamulcami tylnymi na
    przeglądach. Ręczny też trzyma OK i nie boję się zostawić "z górki".
    Problem w tym, że te hamulce rzeczywiście wypada raz do roku "zrobić". Czyli
    wyjąć zacisk, zdjąć osłonę tłoczka, wyczyścić, nasmarować smarem do tłoczków
    założyć osłonkę i w przypadku przedniego - pare razy wepchnąć / wysunąć. W
    przypadku tylnego - wysunąć/wkręcić - żeby rozruszać.
    Z tyłu jeszcze zobaczyć czy nie zardzewiała i nie zablokowała się ośka
    ręcznego. No i jeszcze "rozruszanie" odpowietrzniika który jest stalowy i
    "gryzie" się z aluminium.
    Zacisk jest pływający. Może nie pływa tak idealnie jak w nowoczesnych
    kontrukcjach, ale jak się porządnie wyczyści z rdzy te blaszki blokujące
    zacisk i delikatnie natrze smarem grafitowym to działa to OK.

    To jest konstrukcja sprzed 40-50 lat. A Auto z takim zaciskiem ma minimum 15
    lat (polonez). Dla tego auta to nie jest awaria tylko normalna czynność
    serwisowa. :)

    W sobote walczyłem z przednimi zaciskami w SC - 8 letnie, 74kkm. Piszczy,
    grzeje się. Rok temu mechanik wymieniał klocki, ale dalej piszczalo a
    ostatnio zaczęło się grzać ostro. Rdza niestety robi swoje - trzeba było
    poodkręcać jarzma i porządnie wyczyścić prowadnice klocków. Do tego
    rozruszanie zacisku/ posmarownie tłoczka i podobno jest OK.
    Zobacz w google "piszczą hamulce w seicento" to się dowiesz, że wszystkie
    tak mają. A to jest przecież nowoczesna konstrukcja - to czego oczekiwać po
    15 letnim aucie skonstruowanym 50 lat temu?

    pitpull