    From: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Uwagi odnośnie książki Stroustrupa
    Date: Wed, 2 Jan 2019 08:17:36 +0100

    W dniu 2019-01-01 o 16:15, g...@g...com napisał:
    > Wczoraj Tomek Kaczanowski polecił tu książkę do nauki programowania
    > spod pióra Stroustrupa pt. "Programowanie. Teoria i praktyka
    > z wykorzystaniem C++".
    [...]
    > Każdy, kto uczył się Pythona z tutoriala Guidona van Rossum,
    > zapewne pamięta, że jedna z początkowych sekcji nosi tytuł
    > "Using Python as calculator". Programiści Pythona raczej
    > nie byliby szczególnie zainteresowani problemem dydaktycznym,
    > który proponuje Stroustrup, ponieważ wiersz poleceń w Pythonie
    > już jest "takim kalkulatorem, tylko lepszym".

    Pytanie tylko co z tego. W jednym języku masz przygotowane rzeczy do
    jednych operacje, w innym do innych. W zasadzie po co pisać proste
    programy, skoro większość z nich był już napisany wielokrotnie. A
    jednak. Swojego czasu (pierwsza połowa lat 90), żeby dobrze zrozumieć
    jak wykorzystać polimorfizm analizowałem sobie napisany program
    przykładowy dołączany do jednego z kompilatorów. Znowu - też nie jakieś
    super skomplikowane rzeczy - ot parser funkcji matematycznych, dzięki
    któremu rysowane były wykresy. Nic zaawansowanego, ale dało trochę do
    myślenia i do analizy jak to działa. Wiele rzeczy pisze się podczas
    nauki nie po to by rozwiązać realny problem, tylko aby na jakimś
    problemie przećwiczyć sposoby rozwiązania. Oczywiście można wymyślić
    jakiś problem nie rozwiązany już na 1000 sposobów, tylko po co? Co to da
    w kontekście dydaktycznym poza trudniejszym opisem problemu?

    > Jak możemy się domyślać, Stroustrup proponuje początkującemu
    > czytelnikowi raczej ciężką i niewdzięczną drogę: oto bowiem
    > zostajemy rzuceni w wir tokenizacji i parsowania (a dodatkowo
    > mistrz wymaga od swoich uczniów, żeby pojedyncze wyrażenia mogły się
    > rozciągać na wiele linii, żeby początkującemu nie było za łatwo).

    i bardzo dobrze moim zdaniem, pokazuje, że proste na początku zadanie,
    może mieć dużo dodatkowych wymagań. Czasami proste rozwiązanie może
    okazać się prostackie i dla mnie nieakceptowalne, jak np kiedyś coś tam
    robiąc w PHP, korzystając z funkcji str_getcsv, okazało się, że nie jest
    ona odporna na różność kodowań. Standard csv nie ma takich ograniczeń,
    natomiast jeśli mamy źle lokale ustawione i niekompatybilne z nim
    zakodowany plik, to nagle funkcja nie potrafi prawidłowo podzielić
    rekordów na pola. Koś poszedł na skróty, właśnie nie przeprowadził
    wystarczająco dobrze procesu rozpoznawania problemu i stworzony został
    moim zdaniem potworek.

    --
    http://kaczus.ppa.pl