    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Wed, 2 Jan 2019 03:44:48 -0800 (PST)
    Subject: Re: Uwagi odnośnie książki Stroustrupa
    From: g...@g...com

    W dniu środa, 2 stycznia 2019 10:37:27 UTC+1 użytkownik Maciej Sobczak napisał:

    > Problem w tym, że w ogóle nie zrozumiałeś, co Stroustrup prezentuje w tej książce.
    Naprawdę sądzisz, że to jest ksiażka o pisaniu kalkulatora?
    > To jest ksiązka o języku programowania

    Zajrzałeś w ogóle do tej książki przed napisaniem swojej odpowiedzi?
    Czy postanowiłeś napisać "coś" w myśl zasady "nie znam się, to się
    wypowiem", bo Ci się coś wydawało?

    To jest książka o programowaniu, a nie o języku. Tak przynajmniej
    deklaruje jej autor.

    > i tak jakoś się przyjęło, że do tłumaczenia procesu w praktyce używa się
    przykładów. Kalkulator jest przykładem, który nie wymaga dodatkowej wiedzy a ujawnia
    ważną cechę pracy programisty, którą jest odkrywanie problemów, których nie było
    widać wcześniej. Stąd też ta cała zabawa w parsowanie i wykorzystanie tej okazji do
    zaprezentowania różnych elementów języka.
    > Gdyby przykłady były o robieniu animacji, to też być krytykował, że iPhonem można
    zrobić film łatwiej?

    Nie rozumiem tego koślawego porównania.

    > I ten interpreter Pythona napisano w, no w czym?

    W C.

    > Wyobrażam sobie, że GvR czytał książkę Stroustrupa (naprawdę sobie to wyobrażam) i
    właśnie na tym polega wartość tej książki.

    Jeżeli wartość książki polega dla Ciebie na tym, że coś sobie wyobrażasz,
    to jest to Twoja sprawa. Dla mnie na tym polega np. wartość "Stu lat
    samotności" Marqueza, ale od książki do programowania oczekuję nieco
    innych walorów.

    Książka miała swoje pierwsze wydanie w roku 2008, a drugie pochodzi
    z 2014. Pierwsza wersja Pythona powsała w 1991 roku. Musisz zatem
    jeszcze wpleść do swojej opowieści wehikuł czasu.

    > Świetnie. Przyda się to później w prawdziwych programach.

    Jeżeli ktoś chce tworzyć języki programowania, to są do tego lepsze
    narzędzia i lepsze książki (choćby "Essentials of Programming Languages"
    Friedmana i Wanda).
    Ja w "prawdziwych programach" tworzę interfejsy oparte na funkcji
    getline albo readline parsowanych scanfem, a jak coś się źle
    sparsuje, po prostu wypisuję komunikat, że się źle sparsowało.
    Jest proste i działa.
    A jak chcę mieć pełny język programowania, to biorę np. Luę.

    > Problemem podjętym przez książkę Stroustrupa jest nauka języka C++. Zdaje się, że
    autor nawiązał do tego problemu w tytule książki.
    > Nie da się rozwiązać tego problemu omijając go.

    Postawionym problemem jest nauka programowania.
    C++ jest tylko narzędziem. Nawet Stroustrup to przyznaje.

    > Sorry, ale mam ogólne wrażenie, że albo masz ograniczoną perspektywę albo próbujesz
    czymś szpanować.

    Ograniczoną perspektywę? Powiedz coś więcej.
    "próbuję czymś szpanować"? Niby czym?

    > Sęk w tym, że Twoje argumenty są jałowe

    Przedstawiam swoją percepcję i swoją ocenę.
    Nie musisz się z nią zgadzać.

    Ja z kolei mam wrażenie, że czepiasz się mnie głównie po to,
    żeby się czepiać, i że z Twojego czepiania wynikają wyłącznie
    bezowocne dyskusje.

    > a dotychczasową krytyką C++ strzelasz w płot.

    Raczej rzucam grochem o ścianę.