  • 1. Data: 2011-06-23 23:06:57
    Temat: Uziemienie, zerowanie i układy instalacji elektrycznych
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    Ponieważ na grupie po raz kolejny pojawił się wątek pt. Uziemienie i jak
    zwykle każdy wie swoje, dlatego postanowiłem zrobić schemat możliwych
    kombinacji połączeń. Uwaga! Schemat przedstawia problem od strony jak
    się DA połączyć i dlatego wykracza poza to, co stanowią przepisy.
    Zachęcam do zapoznania się:

    http://www.ii.uj.edu.pl/~wojtowit/img/schematy.png

    Sensem schematu nie jest to, jak powinno się budować instalacje (bo
    powinno się budować TN-S i bez dyskusji), ale chodzi o to, aby
    podkreślić rozmaite warianty budowy sieci elektrycznych.

  • 2. Data: 2011-06-24 07:14:22
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 24-06-2011 o 01:06:57 Tomasz Wójtowicz
    <S...@s...com> napisał(a):

> [...]
    > powinno się budować TN-S i bez dyskusji), ale chodzi o to, aby
    > podkreślić rozmaite warianty budowy sieci elektrycznych.
    A które warianty są niezgodne z normami? bo ja mam wyspę TT w TN-C.
    Oczywiście mogę w prosty sposób zrobić TN-S ale prądy wyrównawcze będą
    'zrzerać' uziemienie i wg mnie nie jest to dobrym rozwiązaniem.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 3. Data: 2011-06-24 07:50:41
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2011-06-24 09:14, janusz_kk1 pisze:

    > A które warianty są niezgodne z normami? bo ja mam wyspę TT w TN-C.
    > Oczywiście mogę w prosty sposób zrobić TN-S ale prądy wyrównawcze będą
    > 'zrzerać' uziemienie i wg mnie nie jest to dobrym rozwiązaniem.

    Obecnie niezgodne jest TN-C w instalacjach domowych. Niby niezgodne jest
    TI, ale cały czas w sklepach można kupić gniazdka bez bolca
    uziemiającego i to nie tylko takie do wtyczek płaskich, ale również
    okrągłe, akceptujące wtyczki, które zwykle mają styk uziemiający.

    Natomiast co do dyskusji TN czy TT, to proponuję poniższy tekst:

    http://www.edwardmusial.info/pliki/alt_tn_tt.pdf

  • 4. Data: 2011-06-24 08:49:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Tomasz,

    Friday, June 24, 2011, 9:50:41 AM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > uziemiającego i to nie tylko takie do wtyczek płaskich, ale również
    > okrągłe, akceptujące wtyczki, które zwykle mają styk uziemiający.

    No i? Dopóki nikt nie próbuje łączyć dalej bolców z którymkolwiek z
    przewodów poza PE - problemu nie ma. Wyłącznik różnicowo prądowy
    zadziała poprawnie w razie przebicia.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2011-06-24 13:20:53
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]
    >
    > No i? Dopóki nikt nie próbuje łączyć dalej bolców z którymkolwiek z
    > przewodów poza PE - problemu nie ma. Wyłącznik różnicowo prądowy

    Ten znowu swoje wyczytał.
    Gdzie masz mędrku bolec w tych gniazdach o których Tomasz pisze?

    Marek

  • 6. Data: 2011-06-24 13:30:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello 4CX250,

    Friday, June 24, 2011, 3:20:53 PM, you wrote:

    > Ten znowu swoje wyczytał.
    > Gdzie masz mędrku bolec w tych gniazdach o których Tomasz pisze?

    Ten znowu swoje wyczytał.

    Piszę wyraźnie: DALEJ. Łopatologicznie: za gniazdkiem bez bolca nie
    łączy przedłużacza z bolcami i mostkiem. Teraz zrozumiałe?

    Uprzedzając: tak - spotkałem artystę, którego "komputer kopał" i
    połączył w przedłużaczu bolce z jednym z pozostałych przewodów. Jak go
    "komputer kopnął" porządniej, to był zdziwiony - bo "tylko gniazdko
    zmienił". Oczywiście próbował mi wmówić, że "tak było fabrycznie".

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2011-06-24 14:21:37
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@N...gazeta.pl>

    Witam
    Zastanawim się , czy w instalacji TN-C, można skutecznie zabezpieczyć się przed
    odwróceniem fazy i N - na wejściu do budynku. Na całej ulicy (stare
    budownictwo, segmenty) do poszczególnych segmentów, w tym mojego, doprowadzone
    są tylko 2 przewody - faza i N. Kilka lat temu pracownicy ZE, grzebiąc coś w
    ulicy przełaczyli omyłkowo przewody i do grupy kilku segmentów poszło - faza
    na przewodzie N a N na fazowym. Nikt na szczęscie nie ucierpiał, nie nmiej czy
    można się przed tym jakoś zabezpieczyć na wejściu do segmentu ?
    Pozdrowienia PP

  • 8. Data: 2011-06-24 14:29:31
    Od: "Alexy" <a...@o...com.pl>

    Użytkownik "PL(N)umber_One " <p...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > czy
    > można się przed tym jakoś zabezpieczyć na wejściu do segmentu ?

    Oczywiście, ze można i to się robi. Przewód PEN należy połączyć z
    uziemieniem w każdym domu i to możliwie w wielu miejscach.
    Jest to wymagane i zalecane.
    Wtedy w razie pomyłki przez energetyków popłynie prąd doziemienia, który
    spowoduje rozłączenie zabezpieczeń na podstacji.

  • 9. Data: 2011-06-24 14:34:23
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Fri, 24 Jun 2011 14:21:37 +0000 (UTC), PL(N)umber_One napisał(a):

    > można się przed tym jakoś zabezpieczyć na wejściu do segmentu ?

    Jasne że można. Daj stycznik odcinający zasilanie którego cewka bedzie
    włączona miedzy przewód N a oddzielny uziom. Dopóki na N będzie faza,
    stycznik będzie trzymał odcinając zasilanie. Mozna też włączyć stycznik
    między przewód L a uziom i odcinanie zasilanianiernymi stykami. Ale to mi
    sie widzi gorszym rozwiazaniem z uwagi na ciągły pobór mocy, grzanie cewki,
    elektrolizę uziomu.
    --
    Jacek

  • 10. Data: 2011-06-24 15:32:51
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@N...gazeta.pl>

    Dzięki za pomysł ze stycznikiem. Co do wielokrotnego uziemienia przewodu PEN,
    to mam wątpliwośc, bo jak pamietam, to dopuszczalne jest podłaczenie do
    uziemionej szyny wyrównawczej przewodu PE, zas uziemienie PEN tylko raz w
    miejscu podziału PEN - PE, N.
    PP