  • 1. Data: 2011-07-21 23:39:08
    Temat: Użytkowanie opon z zapasu
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    Witam serdecznie.

    Na 4-ro letnim zapasie (bez przebiegu) mam nie używaną oponkę. Czy jak
    dokupię do niej drugą identyczną (akurat jest na aukcji), różniącą się
    pewnie delikatnie datą produkcji - ale również zdjętą z zapasu i bez
    przebiegu to będę mógł taką parę bezpiecznie użyć?

    Czy opona na zapasie może być w jakiś sposób zleżała? Czy np. mogła się
    odkształcić od takiego leżenia w bagażniku w dedykowanej dziurze na zapas?

    "Nowa" zdjęta z zapasu kosztuje 300pln. Natomiast para nowych 1200pln,
    więc różnica jest sporawa - no ale jednak mam wątpliwości czy to będzie
    bezpieczne. Poradźcie proszę.

    Tomek

    Tomek

  • 2. Data: 2011-07-22 08:53:16
    Temat: Re: Użytkowanie opon z zapasu
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-07-21 23:39, Tomasz Stiller pisze:
> [...]
    > odkształcić od takiego leżenia w bagażniku w dedykowanej dziurze na zapas?

    Szklana kula milczy. Myślę, że powinieneś skonsultować to z warsztatem
    oponiarskim, pan obejrzy i powie do czego ta opona się nadaje, bo w
    przeciwieństwie do grupy widzi ją i możne pomacać.
    --
    MZ

  • 3. Data: 2011-07-22 09:03:12
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Fri, 22 Jul 2011 08:53:16 +0200, MZ wrote:

    > Szklana kula milczy. Myślę, że powinieneś skonsultować to z warsztatem
    > oponiarskim, pan obejrzy i powie do czego ta opona się nadaje, bo w
    > przeciwieństwie do grupy widzi ją i możne pomacać.

    Wiesz, oczekuję raczej opinii w stylu: próbowałem, ale wyszło średnio.
    Ewentualnie sam tak robię i nie ma żadnych problemów. Czyli ogólnie w
    temacie, a nie konkretnie na temat tej jednej sztuki :)

    Tomek

  • 4. Data: 2011-07-22 09:37:00
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-07-22 09:03, Tomasz Stiller pisze:

    > Wiesz, oczekuję raczej opinii w stylu: próbowałem, ale wyszło średnio.
    > Ewentualnie sam tak robię i nie ma żadnych problemów. Czyli ogólnie w
    > temacie, a nie konkretnie na temat tej jednej sztuki :)

    Wiesz, opony i hamulce często decydują czy dojedziesz czy Cię dowiozą (a
    czasem wywiozą, na cmentarz). Dlatego w tym przypadku podejmowanie
    decyzji bazując na ogólnikach jest delikatnie rzecz nazywając
    nieodpowiedzialną głupotą.
    Opony mają różnych producentów i właścicieli. Jeden utrzymywał ciśnienie
    dopompowując zapas co miesiąc, inny od 5 lat tam nie zaglądał, i opona
    była bez powietrza. Jeden ma wnękę koła suchą jak pieprz i czystą że
    można z niej jeść, innemu zalewa woda, wylał się olej w bagażniku,
    ogólnie syf i malaria i w tym opona. Jeszcze inny ma zapas wożony w
    koszu pod autem. Ile wariantów tyle usłyszysz historii. Jeden powie że
    było OK, inny że mu balon wyskoczył po 100km, jeszcze inny że opona nie
    trzymała ciśnienia. Dla Ciebie to żadna informacja, bo nie dotyczy
    Twoich opon.

    Potraktuj to po prostu jak zwyczajną używaną oponę, czyli .. patrz
    wcześniejszy post.

    --
    MZ

  • 5. Data: 2011-07-22 10:21:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Stiller" napisał w
    >Na 4-ro letnim zapasie (bez przebiegu) mam nie używaną oponkę.
    >Czy opona na zapasie może być w jakiś sposób zleżała?

    ponoc troche jest, ale watpie zebys zauwazyl roznice. A czym predzej
    to zrobisz tym mniejsza roznica .. no i szansa na dokupienie tego
    samego modelu.

    J.

  • 6. Data: 2011-07-22 10:44:53
    Od: "Iksinski" <nie_pisz@tu_nic_nie_ma.pl>

    > Użytkownik "Tomasz Stiller" napisał w
    >
    > ponoc troche jest, ale watpie zebys zauwazyl roznice.

    Jakiś czas temu widziałem w sieci jakiś skan poradnika/oświadczenia firmy
    oponiarskiej (chyba Michelin'a), w którym autor dowodził, że opona nawet 10
    letnia, przechowywana w prawidłowych warunkach i nieużywana nie traci swoich
    właściwości. Podobno dopiero używanie opony (mikropęknięcia) rozpoczynało
    jej degradację.
    Kojarzy ktoś taki dokument? Nie mogę teraz tego odgrzebać...

  • 7. Data: 2011-07-22 10:46:06
    Od: Przemysław Czaja <p...@p...fm>

    Użytkownik "Tomasz Stiller"

> [...]
    >
    > "Nowa" zdjęta z zapasu kosztuje 300pln. Natomiast para nowych 1200pln,
    > więc różnica jest sporawa - no ale jednak mam wątpliwości czy to

    Opony składowane do 5 lat są sprzedawane jako _nowe_, Ostatniej zimy
    kupiłem opony Michelina z rocznika 2002 (nowe, leżały w magazynie) i
    również miałem wątpliwości, które rozwiał wulkanizator stwierdzająć, że
    jesli opony nie leżakowały na zewnątrz w pełnym słońcu i mrozie, to nic
    im się nie stanie. Po założeniu oponek oglądaliśmy je ze wszystkich
    stron - zero jakichkolwiek zmian - guma elastyczna, mięciutka żadnych
    pęknięć itd, po udanym sezonie zimowym stwierdzilem, że było warto a
    przecież oponki miały prawie 8 lat.

  • 8. Data: 2011-07-22 10:51:25
    Od: "Vlad The Ripper" <os^$_znaki_bez_shift@poczta.wp.pl>

    Użytkownik "Tomasz Stiller" <k...@l...eu.org> napisał w wiadomości
> [...]
    > odkształcić od takiego leżenia w bagażniku w dedykowanej dziurze na zapas?

    Ta dziura jest na tyle dobrze wyprofilowana, że jeśli pod kołem nie leżały
    jakieś dodatkowe przedmioty nie powinno sie odkształcić.

    > "Nowa" zdjęta z zapasu kosztuje 300pln. Natomiast para nowych 1200pln,
    > więc różnica jest sporawa - no ale jednak mam wątpliwości czy to będzie
    > bezpieczne. Poradźcie proszę.

    Można używać, bez różnicy z nową na suchym, mokrym w dodatnich
    temperaturach, stwierdzam empirycznie. Zakładam, że opona letnia. Dodam
    tyle, że niektóre modele takich przeleżałych opon (w moim konkretnym
    przypadku brigdestone turanza) stają się śliskie w temperaturach
    zbliżających się do 0, więc lepiej o tym pamietać i odpowiednio wcześnie
    zamienić na zimówki.

  • 9. Data: 2011-07-22 12:53:29
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

> [...]
    >
    > "Nowa" zdjęta z zapasu kosztuje 300pln. Natomiast para nowych 1200pln,
    > więc różnica jest sporawa - no ale jednak mam wątpliwości czy to będzie

    Ja założyłem oponę, która 3 lata "jeździła" jako zapas. Nie zauważyłem
    żadnych różnic.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 10. Data: 2011-07-22 18:25:11
    Od: "Heinzkalter" <v...@g...com>

    "Tomasz Stiller" <k...@l...eu.org> wrote in message
> [...]
    >
    > "Nowa" zdjęta z zapasu kosztuje 300pln. Natomiast para nowych 1200pln,
    > więc różnica jest sporawa - no ale jednak mam wątpliwości czy to będzie

    Pytanie na poziomie czytelnika działu porad Motoru albo Auto Świata. Tam
    mozesz przeczytać: "Tak kup nowe jak najszybciej bo to zagrożenie dla
    zdrowia i zycia. Jak bedziesz wybierał się w dłuższa trasę to często się
    zatrzymuj i pij redbula i kup kubek termiczny." Pod tekstem w gazecie bedzie
    reklama wiodącego producenta opon utrzymujacego szmatlawy tytuł prasowy.
    Wulkanizator powie ci tez żebyś u niego najlepoiej kupił dwie nowe opony i
    da ci nawet na nie 20 proc rabatu od wczesniej nieistniejacej ceny. Istotne
    też jest to, że NIE MA zaprzyjażnionych wulkanizatorów i mechaników. Każdy z
    nich musi wyżyć i bedzie tak prał mózg klienta zeby ten kupił cały komplet i
    jeszcze napompował pneumixem albo jakimś innym cudownym gazem z dupy.
    Badania publikowane w mediach są oczywiście robione pod kątem producentów
    opon i to oni maja duży wpływ na ich wiarygodność.
    Ja powiem ci tak - swojego czasu kupiłem całe koło zapasowe z oponą -
    bodajze jakiś goodjer w popularnym rozmiarze ktora w momencie zakupu miała
    lat 12 (dwanaście) przejeździlem na tej oponie przxeszło 40000 mil (głownie
    w mokrych warunkach) i sprzedałem samochód - nabywca do dziś na tych gumach
    jeździ. Ja nie widziałem żadnej różnicy, ani jakichś zniszczeń na tej
    oponie - a dodam, że kazda opona miala inny bieżnik (co jest dopuszczalne i
    powszechnie praktykowane w IRL i UK). Różnicy nie zauwazylem.

    HK