  • 1. Data: 2014-05-22 21:55:15
    Temat: Wątek radioimpulsy cd.
    Od: Pawel2420 <z...@n...pl>

    Witam !

    Dla tych którzy nie wierzą, że na postawie migania diody w prostym
    liczniku można narysować wykres zużycia prądu: http://inode.pl/energy.png
    Licznik się znajdował w szafce na zewnątrz przy ogrodzeniu budynku.
    Zgodne z tym co było napisane na tym liczniku zastosowałem przelicznik
    1000 imp/kWh

    Paweł

  • 2. Data: 2014-05-22 22:39:01
    Temat: Re: Wątek radioimpulsy cd.
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2014-05-22 21:55, Pawel2420 pisze:
> [...]
    > Licznik się znajdował w szafce na zewnątrz przy ogrodzeniu budynku.
    > Zgodne z tym co było napisane na tym liczniku zastosowałem przelicznik

    Dlaczego ktoś miałby w to nie wierzyć? To jest fakt.

    Natomiast jeśli próbujesz budować tezę, że na tej podstawie "oni" będą
    wiedzieć, czy oglądasz TVN czy Trwam, (bo podobno można dojść co
    wyświetla telewizor na podstawie chwilowego poboru mocy), to wtedy
    powiem, że jesteś paranoidalnym histerykiem.

  • 3. Data: 2014-05-22 23:59:55
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    > Natomiast jeśli próbujesz budować tezę, że na tej podstawie "oni" będą
    > wiedzieć, czy oglądasz TVN czy Trwam, (bo podobno można dojść co
    > wyświetla telewizor na podstawie chwilowego poboru mocy),

    A Ty na czym budujesz pewność, że nie jest to możliwe?

    > to wtedy
    > powiem, że jesteś paranoidalnym histerykiem.

    A jak mnie nazwiesz, gdybym powiedział, że haker (albo lepiej służby
    rządowe) może potencjalnie wykraść klucze kryptograficzne z Twojego
    komputera, wykorzystując do tego precyzyjne pomiary jakie mogły by być
    odnotowywane przez licznik energii elektrycznej?

    Jeśli chodzi o program TV, to i wodomierz mógłby być niezłym źródłem
    wycieku... informacji.

    Jeśli chodzi o klucze krypto i ich wyciek przez wodomierz, to z jednej
    strony byłbym w stanie uznać, że nie jest to możliwe, ale z drugiej
    strony, jeśli chodzi o bezpieczeństwo informatyczne, to już nie raz
    praktyka wykazała, że nawet autorytety tej dziedziny musiały odwołać
    swoje "to nie jest możliwe", więc i z tym wodomierzem odrobinę się waham ;-)

    I co Ty (lub inni) na to?

    pzdr
    mk

  • 4. Data: 2014-05-23 00:01:56
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    mk <reverse_lp.pw@myzskm> napisał(a):
> [...]
    > komputera, wykorzystując do tego precyzyjne pomiary jakie mogły by być
    > odnotowywane przez licznik energii elektrycznej?

    Licznik nie ma ani takiej dokładności ani częstotliwości próbkowania aby móc
    wykonywać takie pomiary.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 5. Data: 2014-05-23 00:10:14
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    > Licznik nie ma ani takiej dokładności ani częstotliwości próbkowania aby
    > móc wykonywać takie pomiary.

    A jaka jest wg Ciebie graniczna dokładność i częstotliwość próbkowania
    gdzie robiłoby się niebezpiecznie dla:
    a) wycieku informacji o oglądanym programie TV
    b) wyciek kluczy krypto z komputera

    pzdr
    mk

  • 6. Data: 2014-05-23 00:22:09
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > gdzie robiłoby się niebezpiecznie dla:
    > a) wycieku informacji o oglądanym programie TV

    Częstotliwość pewnie rzędu MHz albo wiecej. A standardowe liczniki
    przechowują odczyty z okresów rzędu minut. Dokładność pewnie miliwoltowa. W
    sieci energetycznej jest mnóstwo śmieci, PLC ma nieraz dlatego problemy. A w
    komputerze różne elmementy filtrujące zasilanie. Co innego eksperymenty w
    laboratorium, gdzie mamy zasilacz napięcia stałego i sobie mierzymy jakiś
    układzić uC, a co innego rzeczywiste warunki. Koszt takiego licznika
    przewyższyłby znacznie wartość potencjalnych informacji.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 7. Data: 2014-05-23 00:43:00
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik mk napisał:

    > A Ty na czym budujesz pewność, że nie jest to możliwe?

    Bo nie jest i tyle w temacie, nie da się.

> [...]
    > komputera, wykorzystując do tego precyzyjne pomiary jakie mogły by być
    > odnotowywane przez licznik energii elektrycznej?

    Że łżesz jak polityk.

> [...]
    > praktyka wykazała, że nawet autorytety tej dziedziny musiały odwołać
    > swoje "to nie jest możliwe", więc i z tym wodomierzem odrobinę się waham

    Troll?

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 8. Data: 2014-05-23 01:37:05
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2014-05-22 23:59, mk pisze:

    > A Ty na czym budujesz pewność, że nie jest to możliwe?

    To jest możliwe i dużo więcej rzeczy jest możliwe, ale dlaczego miałbym
    się tego bać? Skoro "oni" pozwalają działać takim telewizjom jak TVN czy
    Trwam to wiedzą co w nich leci, więc po co mieli by się interesować co
    ogląda dany obywatel?

> [...]
    > komputera, wykorzystując do tego precyzyjne pomiary jakie mogły by być
    > odnotowywane przez licznik energii elektrycznej?

    Proszę o link do takiego rozwiązania, bo z chęcią sam bym produkował
    odpowiednie urządzenia. Kosztowałyby krocie, gdyby to w ogóle było możliwe.

  • 9. Data: 2014-05-23 01:39:29
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2014-05-23 00:10, mk pisze:

    > A jaka jest wg Ciebie graniczna dokładność i częstotliwość próbkowania
    > gdzie robiłoby się niebezpiecznie dla:
    > a) wycieku informacji o oglądanym programie TV
    > b) wyciek kluczy krypto z komputera

    Wyciek kluczy krypto z komputera przez licznik w ogóle nie jest możliwy,
    bo zasilacz komputera ma prostownik, filtry L i C oraz regulatory
    liniowe. Sam procesor zasilany jest z baterii kondensatorów na płycie,
    więc prąd od strony zasilacza jest gładki jak pupa niemowlęcia. Więc nie
    da się odczytać licznikiem, co aktualnie robi komputer.

  • 10. Data: 2014-05-23 08:29:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 23 May 2014 00:22:09 +0200, Grzegorz Niemirowski napisał(a):

    > Częstotliwość pewnie rzędu MHz albo wiecej.

    Po drodze mamy zasilacz z PFC. Ponad 100Hz nic nie da.

    Informacja z komputera raczej nie wycieknie, ale analiza zmian poboru
    mocy w kolejnych okresach moze i ujawni korelacje z ogladanym
    programem TV.

    J.