    From: Roman Tyczka <n...@b...no>
    Subject: Re: Web development
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Sender: r...@t...no.found
    Date: Thu, 21 May 2020 12:42:33 +0200

    On Wed, 20 May 2020 11:46:05 -0700 (PDT), Maciej Sobczak wrote:

    > A jednak pobawię się w adwokata diabła i spróbuję znaleźć kontr-argumenty.

    > Np. jakich braków i niedoróbek? Myślałem, że kolejne standardy tychże były
    opracowywane właśnie z myślą o usprawnieniach. Rozumiem, że 20 lat temu czegoś mogło
    tam nie być, ale czego tam nie ma w 2020 roku?

    Owszem, jest tych braków coraz mniej, ale są, a po drugie nie w każdej
    przeglądarce wszystko dsziała identycznie, dlatego stosuje się tzw.
    polyfille i biblioteki ujednolicające interfejs, podam dwa przykłady:
    https://underscorejs.org/
    https://github.com/axios/axios

    Podobnie np. z HTML i CSS, szybciej i wygodniej buduje się stronę na
    Bootstrapie, niż w gołym kodzie - choć to ostatnio jest już prawie
    niepotrzebne.
    Niemniej, gdy znasz np. Bootstrapa to czytając HTMLa z użytymi klasami BS
    od razu wiesz jak to się zachowa, a gdy masz zamknięte wynalazki to musisz
    szukać źródeł i ryć.

    > Tak. Prawdę mówiąc każdy projekt, jeśli jest właściwie i na bieżąco
    refaktoryzowany, wyłania coś, co ma szensę istnieć odrębnie. To może być jedna
    funkcja pomocnicza, a może być framework. Albo cokolwiek pomiędzy.

    > Ale za to ja i mój zespół znamy go w 100%.

    No... albo tak albo nie... a na końcu okazuje się, że pod presją czasu,
    product managera lub czegokolwiek ten wasz framework to potworek o dwunastu
    głowach i sześciu ogonach, którego tak naprawdę nikt już nie ogarnia. A
    dokumentacja? ...eee... no nie pisaliśmy, bo każdy znał na 100% ;-)

    > Z moich doświadczeń wynika, że nowy developer najwięcej problemów ma ze
    zrozumieniem dziedziny problemu, czyli przedmiotu realizowanego projektu. Ogarnięcie
    się w samym kodzie i rozwiązywanie kolejnych wyzwań przez analogię z istniejącym
    kodem jest najmniejszym problemem.

    Zależy o jakim poziomie mówisz, bo ten z samego dołu developer to klepacz
    kodu, nie zna i nie musi znać dziedziny, on ma zadanka w tablicy agilowej i
    koduje.

    > Od kiedy pisanie dokumentacji jest złe? :-)

    Kto twierdzi, że złe? Jest kosztowne.

    > Z pierdylionem rzeczy, których nie potrzebuję, ale które muszę zintegrować, i
    zapłacić za nie pamięcią, pasmem, itp.

    Jeśli wybierzesz nieodpowiedni framework to tak.

    > I tu mam przeciwne spotrzeżenie. Ilość dostępnych frameworków oznacza, że ten
    ekosystem jest niesamowicie sfragmentowany, więc pula "talentów" jest mniejsza, niż
    mogłaby być, gdybyśmy celowani w bardziej podstawowe rozwiązania. Konkretnie: jak byś
    nie liczył, ilość developerów znających jakiś wybrany framework do JSa jest mniejsza,
    niż ilość developerów znających JSa.
    > A to oznacza, że developer znający framework X sam siebie uzna za bardziej
    wyjątkowego (i słusznie), przez co będzie droższy. Czyli developer od frameworka X
    będzie droższy, niż developer od JSa.
    > I teraz mam zatrudnić cały zespół takich jednorożców?
    >
    > To samo dotyczy wymiany zawodnika na innego.
    >
    > Jeszcze gorzej, jak się nam projekt zestarzeje, po tym jak wszystkich zaskoczył i
    niestety odniósł sukces. Wtedy okaże się, że poszukiwanie developera znającego jakiś
    niemodny już framework będzie podobne do szukania programisty np. COBOLa.

    > Jeśli mówimy o kosztach, to właśnie teraz o nich mówimy.

    To powiedz mi czym się różni znalezienie programisty do dobrego,
    udokumentowanego i przetestowanego frameworka, który dziś już nie jest w
    pierwszej piątce od znalezienia programisty do autorskiego, zamkniętego i
    dużo mniej dopracowanego frameworka pisanego w firmie?

    > Których nie potrzebuję jeśli nie używam frameworków? Czyli frameworki rozwiązują
    problemy, których nie mam, jeśli ich nie używam? :-)

    To czy potrzebujesz to Twój wybór, osobisty. Ja mówię o tym, że są
    narzędzia bardzo przyspieszające i organizujące pracę w danym frameworku,
    bo ku temu zostały stworzone. Nie mam na myśli narzędzi, które utrudniają
    pracę czy bez których nie da się frameworka używać.

    > Albo i nie rozwiązują. Co jeśli mój ulubiony edytor nie jest ulubionym edytorem
    młodzieży pasjonującej się jakimś "nowoczesnym" frameworkiem?

    Wtedy nie masz takich narzędzi, czyli dokładnie tak jak z autorskim
    frameworkiem.

    > Znowu - nie potrzebuję jej, jeśli tych frameworków nie używam.

    Z kolei używając swojego nawet jeśli jej potrzebujesz to nie masz.

    > Ale sfragmentowaną bardziej (a przez to mniej dostępną), niż bazę społecznościową
    bardziej podstawowego stosu.
    > I przy bardziej podstawowym stosie mogę tej bazy społecznościowej potrzebować
    mniej.

    Nawet mocno pofragmentowana jest o kilka rzędów większa niż Twój zespół i
    wszyscy znajomi programiści.

    > To jak w końcu? Co jest tańsze?
    >
    > Czy ktoś ma podobne obserwacje?

    No właśnie, ktoś coś?