  • 171. Data: 2020-11-08 21:25:14
    Temat: Re: Współczesny sprzęt audio
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Bo za perforacją są głośniki?
    >
    > https://en.wikipedia.org/wiki/22.2_surround_sound

    O kurna... to ma jakikolwiek sens? W sensie taka ilość kanałów?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 172. Data: 2020-11-08 21:49:23
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Sun, 08 Nov 2020 21:23:08 +0100, Irek.N. pisze:
    > A to też problem, inny, ale wkurzający na maksa. Polska szkoła dźwiękowa
    > i głusi czy po prostu durni realizatorzy. Często jest tak, że słyszysz
    > skrzypienie kogoś idącego w scenie, wyraźnie słychać tykanie zegara
    > ściennego-wahadłowego, ale jak ktoś zaczyna coś mówić, to ni cholery nie
    > można zrozumieć, bo zwyczajnie za cicho. Tak jak by na koniec puszczali
    > limiter, który wszystko wyrówna do pewnego poziomu, no i
    > "przeszkadzajki" wyłażą grubo powyżej tła, a mowa aktorów jest do nich
    > obcinana.

    Wielokrotnie się nad tym zastanawiałem i wg mnie: po pierwsze
    niedostateczna/niewłaściwa kompresja samych dialogów, po drugie
    niedostateczna kompresja całej ścieżki dźwiękowej. Limiter akurat
    powinien (nieco) poprawić sytuację, gdyż ścinając szczyty sygnału
    (głośne efekty etc) zmniejsza dynamikę całości, co w teorii powinno
    czynić dialogi lepiej słyszalnymi (ale to jest głównie zadanie
    kompresora).

    > Obserwuję to zjawisko wyłącznie w polskiej realizacji.

    Tak jak napisałeś: słynna ,,polska szkoła dźwięku". :) O ile zdjęcia
    w naszych filmach były na wysokim poziomie, to dźwięk, chyba też od
    zawsze, do bani. Dociekający przyczyn, nawet usiłowałem zasięgnąć języka
    ,,w branży" - bez rezultatów. Widać tak musi być. :)

    k.

  • 173. Data: 2020-11-09 00:21:29
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-11-08 o 21:49, Krzysztof Gajdemski pisze:

> [...]
    > zawsze, do bani. Dociekający przyczyn, nawet usiłowałem zasięgnąć języka
    > ,,w branży" - bez rezultatów. Widać tak musi być. :)

    Kilka czy kilkanaście miesięcy temu przypomniałem sobie takie produkcje,
    jak np. "Stawiam na Tolka Banana", "Podróż za jeden uśmiech" czy
    "Wakacje z duchami".
    Mimo, że filmy adresowane raczej dla młodzieży, to dźwięk w
    postprodukcji nagrywany bardzo dobrze. A w przypadku "Tolka" nawet na
    tyle dbano o dźwięk, że Karioka gadała obcym głosem, bo aktorka nie
    mogła uczestniczyć w nagraniu synchro.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 174. Data: 2020-11-09 00:25:50
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-11-08 o 21:16, Irek.N. pisze:

    > Masz podane jak to jest z tymi częstotliwościami powyżej.
    > Co do filtru, nie chce mi się dochodzić parametrów filtru, ale ... nie
    > miało by to też sensu chyba. Sygnały o wyższej częstotliwości nie mają
    > przecież dużych amplitud.

    Wiesz, ilu moich znajomych popaliło głośniki wstęgowe w paczkach?
    Nie pamiętam dokładnie, ale różne Kraftwerki, ELO czy OMD nieźle siały
    na wysokich.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 175. Data: 2020-11-09 00:27:18
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-11-08 o 21:25, Irek.N. pisze:

    > O kurna... to ma jakikolwiek sens? W sensie taka ilość kanałów?

    Przy dłEURższej sali dobiera się inne opóźnienia dla poszczególnych par.
    Chodzi m.in. o uniknięcie efektu pogłosu.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 176. Data: 2020-11-09 08:34:49
    Od: Luke <l...@l...net>

> [...]
    > zawsze, do bani. Dociekający przyczyn, nawet usiłowałem zasięgnąć języka
    > ,,w branży" - bez rezultatów. Widać tak musi być. :)

    Dobrym przykładem jak można zepsuć dźwięk, by nawet digitalizacja nie
    była w stanie go naprawić, jest "Rejs". Ale tam podczas produkcji
    wszyscy mieli wszystko gdzieś i dlatego wyszło tak kultowo, jak wyszło.
    L.

  • 177. Data: 2020-11-09 10:29:55
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > Przy dłEURższej sali dobiera się inne opóźnienia dla poszczególnych par.
    > Chodzi m.in. o uniknięcie efektu pogłosu.

    Jasne, podobnie przy nagłośnieniu imprez, ale ja miałem na myśli
    zaekranowe. Jeszcze trochę i będzie standard 1920.xx, gdzie xx to ilość
    krzeseł na sali ;)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 178. Data: 2020-11-09 10:30:34
    Od: KrzysiekSX <k...@u...gdzies>

    W dniu 2020.11.08 o 21:23, Irek.N. pisze:

> [...]
    > nich obcinana. Obserwuję to zjawisko wyłącznie w polskiej realizacji.

    któryś film polski oglądałem z angielskimi napisami (napisy pl do filmu pl nie
    są aż takie częste), bo za cholerę nie mogłem zrozumieć co mówią po naszemu. Ale
    to był jakiś ekstremalny przypadek, zwykle wystarczy scenę powtórzyc kilkanaście
    razy :)
    Pozdrawiam Krzysiek

  • 179. Data: 2020-11-09 10:42:43
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 08.11.2020 o 21:08, Irek.N. pisze:

    > No kiedy nie bardzo. AD1992 zupełnie nie pasuje. Tact przyjmuje
    > wyłącznie sygnał cyfrowy.
    > Zaglądnąłem do opisu...
    > "After the pulse code modulated (PCM) digital signal on a CD or other
    > digital source is locked to the Millennium's internal clock to eliminate
    > sound-degrading jitter, it is reformatted into a pulse width modulated
    > (PWM) datastream."

    Skąd ten tekst? W datasheecie go nie ma. Jest natomiast coś takiego:
    "While most Class-D amplifiers use some variation of pulse-width
    modulation (PWM), the AD1992 uses ?-? modulation to determine the
    switching pattern of the output devices."

    > W What HIFI z 1999 piszą za to:
    > "Each PCD pulse is a binary code for a sample value, whereas PWM
    > represents the oryginal analogue sound as pulses of varying width - any
    > one of 252 different widths (or durations) and at a rate of 352800
    > pulses per second.

    To wygląda na porównanie obu typów modulacji.

    > Z innych ciekawostek, serwisowa notatka po zmianie wersji podaje co
    > zostało poprawione i na co uważać. Ostrzegają też, że skoro przetwarza
    > od 0Hz, to teoretycznie można sobie nabruździć podając niezbalansowany
    > sygnał, ale bez obaw... wzmacniacz ma zabezpieczenie przed napięciem
    > stałym na wyjściu :)

    Co potwierdza, że chodzi o sigma-delta, które nie radzi sobie ze stałym
    poziomem sygnału na wejściu. Trzeba więc podejmować środki zaradcze.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 180. Data: 2020-11-09 11:01:46
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2020-11-09 10:29, Irek.N. wrote:

    > Jasne, podobnie przy nagłośnieniu imprez, ale ja miałem na myśli
    > zaekranowe. Jeszcze trochę i będzie standard 1920.xx, gdzie xx to ilość
    > krzeseł na sali ;)

    Czemu nie?
    Infradźwiękowy sub pod kazdym fotelem :-)

    W.