    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Wydajność OpenCL
    Date: Tue, 24 Mar 2020 21:35:25 +0100

    On 24/03/2020 21:19, M.M. wrote:
    > dojdzie - ale pewności nie mam. Szykuję się do napisania kilku
    > kolejnyhch mikro programików do dalszych testów.

    Zainteresuja się książkami do OpenCL i CUDA. Są dostępne w PL i dość
    jasno tłumaczą ograniczenia architektur obu technologii (w sumie są to
    ograniczenia identyczne).

    > Czy coś mniej lub bardziej ważnego zapomniałem?

    Najzwyczajniej poszukaj literatury. Algorytmika stosowana w OpenCL/Cuda
    jest inna niż w normalnym programowaniu imperatywnym na CPU. To jest od
    dawna rozpracowane, nie musisz szukać np. metody sortowania, są gotowe
    algorytmy które albo są optymalne dla tej organizacji albo są bliskie.

    > Jestem laikiem w tej dziedzinie, przeczytałem na wyrywki jedną przypadkową
    > pracę znalezioną w internecie na ten temat. Ktoś opisywał, że poniższy
    > algorytm (SHIFT) na FPGA/ASIC można zrobić w jednym takcie:
    > for( i=256 ; i>0 ; i-- ) {
    > tab[i] = tab[i-1];
    > }

    Taka pętla na FPGA nie istnieje. Zostaje zsyntezowana do "czegoś" co
    dalece odbiega od pętli. I niekoniecznie wyrazi to co chciał uzyskać
    autor. Być może zostanie rozbita na 256*x przerzutników a być może wcale
    nic nie jest potrzebne bo można zastosować multipleksery wiec wychodzi
    układ kombinacyjny. To czy syntezer dobrze to zrozumie i dobrze
    zsyntezuje jest kłopotliwe i języki C-like niespecjalnie nadają się do
    wyrażenia tego przez programistę. W FPGA sekwencyjność wyrażana jest w
    inny sposób niż linia po lini kodu źródłowego, preferuje się
    programowanie eventowe, podaje hinty jak coś ma działać, niektóre
    konstrukcje równoleglają się same mimo że nie widać tego w kodzie itd itp.

    > Na GPU i na CPU (chyba) taka optymalizacja nie jest możliwa, i to bez względu
    > na ilość rdzeni. Czy kompilatory OpenCL potrafią takie algorytmy efektywnie
    > skompilować na FPGA/ASIC - nie mam pojęcia.

    Z róznych opisów tu i tam wynika że nie potrafią w tej chwili
    optymalizować tego typu rzeczy w sposób bliski optymalnemu. Nie oznacza
    to że robią złą robotę, ale programista HDL jest w stanie wyrazić
    sensowniej co chce bo ma do dyspozycji niższe poziomy abstrakcji do
    sprzętu. Wygląda na to że technologia jest jeszcze nie do końca sensowna
    i jest wątpliwość czy pisanie na FPGA w jakimś dialekcie C z OpenCL jest
    prawidłowym kierunkiem. Być może pojawi się jakiś inny język w OpenCL
    który pozwoli na detaliczność opisu taką jak daje VHDL czy Verilog.