    From: q...@t...no1 (Queequeg)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wzmacniacz operacyjny się wzbudza
    Date: Mon, 2 Dec 2019 11:26:48 +0000 (UTC)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Mam podejrzenie, że 100n na 5V masz przy stabilizatorze a bezpośrednio
    > na wzmacniaczu nie masz żadnego blokującego kondensatora (tak sugeruje
    > mi schemat).

    Tak właśnie jest. Na początku chciałem dodać 100n przy wzmacniaczu, ale
    ścieżki są na tyle krótkie że stwierdziłem, że "obejdzie się". Może się
    przeliczyłem?

    http://www.chmurka.net/r/usenet/whip-amp/pcb.png

    Stabilizator to jedyny element TO-92, wzmacniacz SO-8. Widok jest od
    strony elementów (niebieskie ścieżki to strona ścieżek, żółte obrysy to
    obrysy elementów THT, różowe to obrysy elementów SMD). Pojedyncze pady
    (okrągły pad, kwadratowy obrys) to miejsca przylutowania przewodów (między
    płytkami i do elementów na obudowie -- trzech złącz, dwóch przełączników i
    jednego LEDa).

    > Dalsza wypowiedź ma sens tylko jeśli to podejrzenie jest słuszne.
    > Zobacz, czy przypięcie bezpośrednio na nogi wzmacniacza 100n coś zmieni.

    Spróbuję wieczorem (jestem teraz w pracy, a układ w domu...).

    > Z mojej pamięci (stare dane) - wzmacniacze o paśmie 1MHz to te z natury
    > stabilne. Wzmacniacze o paśmie 20MHz to te dla których trzeba
    > kombinować, aby były stabilne. Ten ma 5MHz i piszą, że stabilny. Ale
    > przy takim paśmie to mam obawy, że jakikolwiek błąd na płytce (nie w
    > schemacie a w ścieżkologii) może tę stabilność zniszczyć.

    Spójrz jeszcze na ścieżki pod VR1 (kwadratowy element THT po lewej stronie
    wzmacniacza). Sygnał na wejście nieodwracające (nóżka 3) idzie między
    sygnałem wyjściowym i sygnałem na wejście odwracające (w skrajnym
    położeniu VR1 to ten sam sygnał). Może tu się robi pojemność, a R2 (10k)
    jest za duży, żeby przedziwdziałać dodatniemu sprzężeniu, które wtedy
    powstaje?

    R2 wybrałem 10k, bo mini-whip ma 220R w emiterze tranzystora wyjściowego i
    chciałem użyć rezystora na tyle dużego, żeby żeby był dużo większy niż ten
    rezystor w mini-whipie (i żeby nie psuć przez to filtra), ale na tyle
    małego, żeby nie musieć stosować kondensatora rzędu kilkudziesięciu pF (bo
    wtedy już pojemności pasożytnicze zaczynają mieć znaczenie). Może lepiej
    byłoby jednak zmniejszyć R2 i odpowiednio zwiększyć C9 (np. 3k3 i 2n2)...

    Zastanawiam się tylko, czemu to się dzieje tylko wtedy, kiedy antena jest
    podłączona, a nie dzieje, gdy zamiast niej podłączam generator (albo nie
    podłączam nic)...

    > Przy okazji: użycie symbolu VCC dla 12V trochę mnie najpierw zmyliło.

    Tak... VCC to zwyczajowo oznaczenie zasilania logiki, ale nie chciałem
    tego zaznaczać +12V, bo napięcie może być inne (niektórzy zasilają
    mini-whip nawet z 20V). Lepiej byłoby to oznaczyć np. VS, +VS?