    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wzmacniacz operacyjny się wzbudza
    Date: Mon, 2 Dec 2019 16:55:34 +0100

    W dniu 2019-12-02 o 12:26, Queequeg pisze:

    > Tak właśnie jest. Na początku chciałem dodać 100n przy wzmacniaczu, ale
    > ścieżki są na tyle krótkie że stwierdziłem, że "obejdzie się". Może się
    > przeliczyłem?
    >
    > http://www.chmurka.net/r/usenet/whip-amp/pcb.png

    Nie podoba mi się (co nie znaczy, że to na pewno jest źle):
    - brak 100n na zasilaniu OpAmpa - tuż przy nim,
    - jednostronność płytki,
    - fizyczna bliskość wejścia i wyjścia.

    Od lat zawsze robię płytki 2-stronne z całą jedną stroną GND - czyli
    koło każdego pinu który ma iść do GND daję via.
    Jakbyś nie miał na stronie połączeń GND to równoległego pociągnięcia IN+
    i OUT można by było łatwo uniknąć.
    Każdy czuły układ powinno się tak projektować, że sygnał idzie wzdłuż
    pokonując kolejne stopnie wzmacniacza itp, a nigdy, że wyjście wraca w
    okolice wejścia. Tutaj masz tak zarówno w obrębie samego wzmacniacza jak
    i dla całego układu.

    > Spójrz jeszcze na ścieżki pod VR1 (kwadratowy element THT po lewej stronie
    > wzmacniacza). Sygnał na wejście nieodwracające (nóżka 3) idzie między
    > sygnałem wyjściowym i sygnałem na wejście odwracające (w skrajnym
    > położeniu VR1 to ten sam sygnał). Może tu się robi pojemność, a R2 (10k)
    > jest za duży, żeby przedziwdziałać dodatniemu sprzężeniu, które wtedy
    > powstaje?

    Dla 25MHz 1pF to 6k, a może tam jest więcej tych pF. Czyli sprzężenie
    może być wystarczające.
    Z niestabilnością wzmacniacza chyba walczy się np wstawiając jakieś
    pojedyncze pF między wyjście a wejście nieodwracające, ale nie mam
    specjalnego doświadczenia.

    > Zastanawiam się tylko, czemu to się dzieje tylko wtedy, kiedy antena jest
    > podłączona, a nie dzieje, gdy zamiast niej podłączam generator (albo nie
    > podłączam nic)...

    To jest Rail-to-Rail chyba i na wejściu i na wyjściu. To oznacza, że są
    jakieś poziomy sygnału wspólnego, gdy następuje przejście z jednego
    układu wejściowego na drugi układ wejściowy. Charakterystyki mogą nie
    być identyczne gdy pracuje jedno, czy drugie wejście. Może wzbudzenie
    jest gdy pracuje jedno z nich. Wtedy mogło by tak być, że przy braku
    sygnału jest ok, a przy sygnale już nie.
    Poza tym każda zmiana punktu pracy (nawet bez przełączenia się stopni
    wejściowych) zmienia nieco parametry małosygnałowe i może tak być, że
    przy jakimś poziomie sygnału coś się wzbudza.
    Jeśli chodzi o wyjście to różnica między zwykłym OpAmpem a rail-to-rail
    jest według mnie mniej więcej taka jak między 7805 a LoDropami. W 7805
    praktycznie nie występuje problem wzbudzania się a w LowDropach to jest
    bardzo powszechny problem.

    Pamiętam z czasów studiów laborkę gdzie badaliśmy jakiś scalony
    wzmacniacz głośnikowy. Bez sygnału nic. Jak był sygnał to na skądinąd
    ładnej sinusoidzie na wyjściu występował taki bombel wzbudzeń. A ten
    wzmacniacz (jakiś UL...) na pewno nie miał dwu przełączających się
    stopni wejściowych i wyjście taż miał klasyczne z wtórnikami
    (przeciwsobnie) na końcu a nie z dwoma walczącymi ze sobą stopniami
    odwracającymi.
    P.G.