  • 21. Data: 2021-04-14 18:26:18
    Temat: Re: Zagar cyfrowy
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-04-14 o 18:01, Zbynek Ltd. pisze:

    > Chwila, moment, poczekaj :-)
    > Dziś wymieniłem. Dam sobie dobę na sprawdzenie jak teraz działa.

    Jak masz częstościomierz to taką antenką jak opisywałem + LC +
    wzmacniacz możesz oceniać to od ręki.
    Ja na płytce laminatu pilnikiem wydzielałem prostokąt mniej więcej
    wielkości zegarka i całość obudowywałem płytkami tworząc puszkę z tym
    prostokątem w jednej ścianie (od wewnątrz). LC między ten prostokąt a
    resztę puszki, która jest też masą dla wzmacniacza itd.
    To są na tyle duże dokładności, że częstościomierz warto wygrzać z 15
    minut przed każdym pomiarem i skalibrować przynajmniej według zegarka o
    znanej odchyłce od ideału.
    Ale dla jednego zegarka to może być przerost formy nad treścią.
    P.G.

  • 22. Data: 2021-04-14 20:37:58
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.04.2021 o 18:01, Zbynek Ltd. pisze:
    [...]
    > Chwila, moment, poczekaj :-)
    > Dziś wymieniłem. Dam sobie dobę na sprawdzenie jak teraz działa.

    No nareszcie :D

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 23. Data: 2021-04-14 20:42:25
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.04.2021 o 18:26, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > znanej odchyłce od ideału.
    > Ale dla jednego zegarka to może być przerost formy nad treścią.

    Masz fajne podejście ale ja od zawsze używam najpierw "brzytwy Ockhama"
    i wydaje mi się, że już oszczędziłem sobie 49% całego życia, zużywając
    zaoszczędzony czas na inne działania :D

    No dobra, "brzytwę" zacząłem stosować w wieku ok 30, więc ten czas
    uznaję za liniowe wykorzystanie wiedzy, później krzywa narasta :)
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 24. Data: 2021-04-14 23:19:26
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2021-04-14 12:17, J.F wrote:

    > a) tez zmienic kwarc, sa lepiej skompensowane,
    > b) skorygowac tak, aby sie poznil i termostat dorobic na 36C :-)

    c) zutylizować
    b) zrobić nowy na NIXI

    W.

  • 25. Data: 2021-04-17 00:31:28
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    LordBluzg(R) napisał(a) :
    > W dniu 14.04.2021 o 18:01, Zbynek Ltd. pisze:
    > [...]
    >>
    > No nareszcie :D

    I to był strzał w 10. Ten od majfrendów to jakiś shit był.

    Podziękowania dla wszystkich, którzy od razu proponowali wymianę
    kwarcu :-)

    Ten mój, to kwarc leciwy, z zeszłego wieku, choć nie używany dotąd.
    Obecnie zliczanie czasu przez zegar następuje z fluktuacją
    proporcjonalną do wielkości kondensatora na kwarcu. Nie ma skokowej
    zmiany tej fluktuacji, jak w tym oryginalnym gdzie były tylko 2
    wartości, z czego jedna wręcz abstrakcyjna.

    Obecnie zegar spóźnia się ok. 1s/dobę. Poobserwuję jeszcze i może
    cośtam jeszcze dopracuję.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 26. Data: 2021-04-17 10:45:59
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 17.04.2021 00:31, Zbynek Ltd. wrote:

    > Obecnie zegar spóźnia się ok. 1s/dobę. Poobserwuję jeszcze i może cośtam
    > jeszcze dopracuję.

    Nie ucinaj drucików, tylko je mocniej/słabiej skręcaj.

    --
    Mirek.

  • 27. Data: 2021-05-12 20:02:50
    Temat: Re: Zagar cyfrowy, pomiar kwarców 32768Hz
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "Piotr Gałka"
    > Masz pewne szanse zobaczyć te drgania tylko przez pomiar bezdotykowy.

    Takie drgania obserwują przez sprzężenie 1pF z generatorem.
    Sonda 1:10 ma pojemność 10pF, poprzedzając ją szeregową pojemnością 1pF
    uzyskuję tłumienie mierzonego sygnału 1:100 i można już mierzyć, sonda nie
    rwie drgań.
    Obstawiam, że autor zadusił kwarca zbyt dużymi pojemnościami. Było tam coś
    po 80pF na stronę. Zdecydowanie za dużo.
    Kwarc jak jest obsadzony 2x 27pF a dalej spieszy, to dla mnie nie ma go co
    dalej ciągnąć w dół jeszcze większymi pojemnościa, bo za chwilę od
    przeciągania zerwie mu drgania, lipny pozasortowy egzemplarz kwarca *rasowa
    chińszczyzna z odrzutu i ktoś to opchnął), który wyleciał częstotliwością
    poza granice odchyłki wskazane w dokumentacji i nie dostroimy go na
    oczekiwaną częstotliwość. Coraz większe pojemności zaduszają drgania, aż w
    końcu dalsza część układu robiąca sobie z tego prostokąt gubi co któryś
    takt, bo za mała amplituda drgań i zegar zaczyna tańcować.

  • 28. Data: 2021-05-12 20:05:08
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "Zbynek Ltd."
    > Obecnie zegar spóźnia się ok. 1s/dobę.

    Bardzo dużo ja na rezonator, dalej nie jest zestrojony.
    Jakbyś napisał, że 1 sekunda na tydzień to by już było w miarę przyzwoicie.
    Mechaniczne zegarki potrafią dokładniejsze być.
    Tu ciekawy układ do mechanicznych zegarków i zestrajania im taktu
    https://www.youtube.com/watch?v=Yev89m8tlfQ

  • 29. Data: 2021-05-12 20:15:25
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-05-12 o 20:05, jedrek pisze:
    > "Zbynek Ltd."
    >
    > Bardzo dużo ja na rezonator,

    Nie aż tak dużo.
    Doba ma 86400s.
    1/86400 = 11,5ppm.
    Pokaż mi specyfikację kwarca który ma dokładność jakoś wyraźnie lepszą
    od 11ppm.
    P.G.

  • 30. Data: 2021-05-12 20:18:37
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    jedrek napisał(a) :
> [...]
    > Mechaniczne zegarki potrafią dokładniejsze być.
    > Tu ciekawy układ do mechanicznych zegarków i zestrajania im taktu

    Wyciąłeś jeszcze moje zdanie :-)
    "Poobserwuję jeszcze i może cośtam jeszcze dopracuję."

    No i dopracowałem. Obecnie to przyspieszenie ok. 1-1.5s na tydzień.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65