    From: viktorius <v...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Zapiete pasy na niby a poduszki
    Date: Thu, 30 Jan 2020 09:20:09 +0100

    W dniu 2020-01-29 o 18:59, Budzik pisze:
    > A propos watku o awansie i orderze, zastanawiam sie czy samochody
    > wykrywajac ze kierowca ma niezapiete pasy w razie wypadku wystrzeliwuja
    > poduszke czy nie?

    Corsa C, nie zapięte pasy kierowcy, bum od przodu, poducha wystrzeliła.
    W efekcie dziura w kolanie bo noga poleciała gdzieś pod kokpit, szyte,
    blizna jak po szrapnelu. Pęknięte kręgi szyjne, 4 miechy w kołnierzu, po
    latach problemy z trudnym do wyleczenia bólem. Widocznie jakiś ucisk na
    nerwy, prawdpodobnie na tym odcinku, bo żaden inny odcinek niegy nie
    dostał w kość.

    Jakby były pasy, to by przytrzymały ciało na odpowiedniej odległości i
    poduszka zadziałałaby zgodnie z przeznaczeniem, a noga by nie
    powędrowała pod kokpit.

    > Zastanawiam sie czy zapinanie pasów na niby (za siedzeniem albo dodatkowa
    > spinka) nie jest czasami gorszym złem niz nie zapinanie ich w ogole...?

    A jak ma samochód się upewnić, że faktycznie tam ktoś siedzi? Pasy
    zapięte, ewentualny nacisk na siedzenie spełniony, to elektronika nie
    wie, że jest kombinator, co zapiął pasy z tyłu.

    Właśnie na tym polega działanie poduszki powietrznej, że ma zdążyć się
    napełnić, gdy głowa jest jeszcze dość daleko. A głowa ma uderzyć w już
    napompowaną poduszkę. Jak nie ma pasów, to poducha wali w głowę, która
    jest bliżej i efekt jak opisałem powyżej jest bardzo prawdpodobny.

    Inna sprawa, to przypadki "wykluczenia" z obowiązku zapinania pasów. Na
    pewno taksówkarze i ciężarne mogą, policjanci chyba tylko "w akcji" ale
    mogę się mylić.
    Ginekolog prowadzący ciążę żony powiedział, że lepiej mieć pasy zapięte,
    ale z biodrowym poprowadzonym poniżej brzucha, niż nie mieć zapiętych w
    ogóle.
    Większa szkoda dla matki i płodu jest w przypadku nie zapiętych pasów,
    niż zapiętych właśnie w taki sposób. I nie stwierdził on tego na
    podstawie jakiś badań, tylko na podstawie własnego doświadczenia
    szpitalnego.

    --
    viktorius