  • 1. Data: 2006-12-04 16:25:07
    Temat: Zniszczenie GBIC'a przy spawania światłowodu....
    Od: "Wojciech Apel" <w...@n...3s.pl>

    Czy słyszeliście kiedyś o czymś takim?

    W głowie mi się nie mieści aby energia łuku elektrycznego spawającego włókna
    światłowodowe mogła się przez ten światłowód przenieść do urządzenia
    telekomunikacyjnego zapiętego na końcu i je zniczszyć.

    Na końcu wpięty być typowy GBIC, choć może nie zwykły, bo ZX, a więc taki
    dalekiego zasięgu co ma mocny laser i dużą czułością odbiornika.

    Możliwe to to czy też drugi raz przytrafia się nam przypadek podobny do
    wylosowania piątki w totka.

    W.

  • 2. Data: 2006-12-04 16:41:28
    Temat: Re: Zniszczenie GBIC'a przy spawania światłowodu....
    Od: "r." <n...@n...com>

    > W głowie mi się nie mieści aby energia łuku elektrycznego spawającego włókna
    > światłowodowe mogła się przez ten światłowód przenieść do urządzenia
    > telekomunikacyjnego zapiętego na końcu i je zniczszyć.

    czy to ma moze zwiazek z dzisiejsza awaria futuro w krakowie ;) ?

    pozdrawiam
    r.

  • 3. Data: 2006-12-04 17:15:57
    Od: "Wojciech Apel" <w...@n...3s.pl>

    > Czy słyszeliście kiedyś o czymś takim?

    Cytuje list jaki dostałem na prv ale mysle, ze autor nie bedzie mial nic
    przeciw opublikowaniu

    Mnie się zdarzyło że sprawny port w switchu ATM (STM-1) przetestowany
    "na biurku" uszkodził się w trakcie spawania jakieś 900-1000 metrów
    dalej. Na kilkaset używanych portów to był jedyny który kiedykolwiek mi
    padł w tych urządzeniach, więc nie sądzę żeby był to przypadek.

    Przypuszczam jednak że nie padł detektor ale sam laser (po "odbiciu"
    promienia).

    P.S. na priv bo stąd mam ReadOnly na newsy.

  • 4. Data: 2006-12-04 17:20:29
    Od: "Wojciech Apel" <w...@n...3s.pl>

    > czy to ma moze zwiazek z dzisiejsza awaria futuro w krakowie ;) ?

    Nie. Jeden klient wpięty do 3S.pl miał dziś przez nas problemy :-(

    Mineło kilka godzin zanim postawiono hipoteze, że to GBIC w swiczu a nie że
    zamieszanie jakie spawacze zrobili spawając w dwóch miejscach sieci. Cały
    czas sprawdzane były spawy, złącza, krosy..... dopiero przemierzenie całego
    toru (a jest to ponad 20km) spowodowało odfiksowanie umysłów.

    W.

  • 5. Data: 2006-12-04 18:16:00
    Temat: Re: Zniszczenie GBIC'a przy spawania ?wiat?owodu....
    Od: smooook <s...@w...pl>

    Wojciech Apel wrote:
    > Cytuje list jaki dosta?em na prv ale mysle, ze autor nie bedzie mial nic
    > przeciw opublikowaniu
    > Mnie si? zdarzy?o ?e sprawny port w switchu ATM (STM-1) przetestowany
    > "na biurku" uszkodzi? si? w trakcie spawania jakie? 900-1000 metrów
    > dalej. Na kilkaset u?ywanych portów to by? jedyny który kiedykolwiek mi
    > pad? w tych urz?dzeniach, wi?c nie s?dz? ?eby by? to przypadek.
    >
    > Przypuszczam jednak ?e nie pad? detektor ale sam laser (po "odbiciu"
    > promienia).

    To ja dodam od siebie, że słyszałem o przypadkach uszkodzenia urządzeń
    przy badaniu włókien reflektometrem. A tam energia jest raczej mniejsza
    niż przy spawaniu - tak więc możliwość uszkodzenia od łuku elektrycznego
    wydaje się prawdopodobna.

    pzdr,
    smooook

  • 6. Data: 2006-12-04 18:27:38
    Od: "Awex" <a...@d...tnijto.pl>

    W artykule news:el1ld5$mvp$1@node5.news.atman.pl
    niejaki(a): Wojciech Apel z adresu w...@n...3s.pl napisał(a):

    > Nie. Jeden klient wpięty do 3S.pl miał dziś przez nas problemy :-(

    pyskowice :] ?

    --
    L.G.

  • 7. Data: 2006-12-04 18:36:06
    Temat: Re: Zniszczenie GBIC'a przy spawania ?wiat^(3)owodu....
    Od: Alek Cesarz <a...@S...pw.edu.pl>

    smooook napisał(a), W dniu 2006-12-04 19:16:
> [...]
    > przy badaniu włókien reflektometrem. A tam energia jest raczej mniejsza
    > niż przy spawaniu - tak więc możliwość uszkodzenia od łuku elektrycznego

    energia większa, ale żeby coś przeszło przez długie włókno musi być
    światłem spójnym i w miarę monochromatycznym - reflektometr daje takie
    światło. zwykłe światło białe się na pierwszym z brzegu zagięciu
    wytłumi. w sumie więc ciekawa sprawa chociaż wydaje się mało
    prawdopodobna. pogadam z kolegami od teorii, może coś mi wyklarują czego
    nie wiem.
    jesteś Wojtek pewien, że przypadkiem nie zapięli pętelki na tym świetle
    gdzieś bliżej i się odbiornik spolił od własnej lampki? ZXy takie
    niespodzianki mogą uczynić.

    alek

  • 8. Data: 2006-12-04 18:43:38
    Od: "Wojciech Apel" <w...@n...3s.pl>

    > pyskowice :] ?

    Nie. Pyskowice to tylko problem z zadużą liczbą rozgrzebanych włókien w
    jednej kasecie i ich zaplątaniem. Problem Pyskowic przełożył się też na
    Knurów...... ale problem GBICów był w Zabrzu.

    W.

  • 9. Data: 2006-12-04 18:46:25
    Od: "Wojciech Apel" <w...@n...3s.pl>

    > jesteś Wojtek pewien, że przypadkiem nie zapięli pętelki na tym świetle
    > gdzieś bliżej i się odbiornik spolił od własnej lampki? ZXy takie
    > niespodzianki mogą uczynić.

    O kurcze........ to może być!

    Wiem, że koledzy w dziale technicznym sprawdzają czasem GBIC'a zapętlając go
    paczkordem. On wtedy zgłasza, że jest wpięty sam do siebie albo coś
    takiego - ale się nie niszczy mimo iż potężny laset ZX wali w czuły czujnik
    tegoż.

    Poważnie? Od zapętlenia lokalnie może się coś ubić? Ojej!

    W.

  • 10. Data: 2006-12-04 19:58:18
    Od: "Adam Wołk-Jankowski" <j...@b...tego.1000lecie.pl>

    Nie wiem czy pamietasz, ale kiedys na szkoleniu w Krakowie opowiadali nam
    jak w niekorzystnym wypadku nadajnik moze ulec uszkodzeniu od swiatla
    odbitego np w jakims zlaczu - rownie dobrze moze pewnie ulec uszkodzeniu z
    powodu petli, ale..... nadajnik musialby swiecic sam w siebie a nie w
    odbiornik. Taka petle jest juz dosc trudno spreparowac ;)

    Odbiornik mozna spalic jezeli petla bedzie naprawde krotka - np ponizej
    1-2km w przypadku ZX'ow.
    Zdaje sie, ze wiekszosc producentow twierdzi, ze nie powinno sie ZX'ow
    zapinac na linki krotsze niz 10km a jezeli jest taka potrzeba nalezy
    stosowac tlumiki.

    Z tego co slyszalem w przypadku Waszych GBICow problemem jest w ogole nie
    swiecacy nadajnik, a wiec to chyba jednak nie problem petli.
    --
    Z poważaniem:
    Adam Wołk-Jankowski