  • 1. Data: 2013-04-22 09:13:28
    Temat: arytmetyka na katach
    Od: firr kenobi <p...@g...com>

    co jakis czas pojawia sie u mnie potrzeba
    zrobienia pewnej arytmetyki na kątach (0..360)
    glownie chodzi o odejmowanie i dodawanie,
    problem w tym ze te katy potrafia sie
    'denormalizowac' (nie tylko zreszta chyba z
    tym problem, czasem po prostu pojawiaja sie
    w zwiazku ze specyfika katow pewne bledy w kodzie,
    ktorych jeszcze nawet nie ogarnalem bo od niedawna
    grzebie sie w tych katach )
    , z dodawaniem chyba nie
    ma problemu bo zawsze jest ok najewyzej mozna
    przyciac wynik do 0..360 ale odejmowanie
    potrafi sie jakos chrzanic, (teraz np
    mysle ze moze lepiej by bylo kat trzymac w
    postaci -180, do 180 - bo zwykle poszukuje
    mniejszego kata miadzy obiektami, przy normalizowaniu
    roznicy do 0,360 zwsze znajduje sie kat w prawo
    i trzebby dodawac nowa funkcje tlumaczaca)
    ktos moze zna jakis przyklad malego api ktore
    operacje na katach trzymaloby w porzadku
    wystarczy tylko napisac sobie sprytne dwie funkcje
    do dodawania i odejmowania katow i da
    sie zrobic przy pomocy tego wszystko co trzeba czy
    tez takie mini api katowe ma miec jakas inną
    postac ?

  • 2. Data: 2013-04-22 09:17:23
    Temat: Re: arytmetyka na katach
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    O API nie słyszałem, ale operacje arytmetyczne na kątach prowadzi się w radianach a
    nie Celsujaszach ;)

    MSPANC ;)

    AdamK

  • 3. Data: 2013-04-22 09:24:46
    Od: firr kenobi <p...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 22 kwietnia 2013 09:17:23 UTC+2 użytkownik Adam Klobukowski
    napisał:
    > O API nie słyszałem, ale operacje arytmetyczne na kątach prowadzi się w radianach a
    nie Celsujaszach ;)

    dla mnie wygodniej jest przechowywac jest w
    stopniach, wygodniej sie pozniej porównuje
    z konkretnymi wartosciami if(alfa<15) alfa+=1;
    itd

  • 4. Data: 2013-04-22 09:45:12
    Od: firr kenobi <p...@g...com>

    problem wlasnie z tym ze jak sie pisze algorytmy
    na takich katach bezrefleksyjnie tak jak na intach
    to mozna sie czasem przejechac, z kolei zastanwaianie
    sie nad kazda linijką albo wciskanie normalizacji
    przy kazdym najmniejszym dodawaniu (c i tak nie
    jestem pewien czy pozwala uniknac zupelnie wszystkich
    bledów zwiazanych z ta naturą katów) tez nie są
    optymalne - wczoraj caly wieczór obserwowalem bugi
    gzie male statki kosmiczny ktory powinn y
    elegancko losowac sobie obroty i skrecac wpadaly albo
    w szalone obroty w prawo albo w oscylacje +180 -180
    +1800 -180 :/

  • 5. Data: 2013-04-22 10:07:18
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    On Monday, 22 April 2013 09:24:46 UTC+2, firr kenobi wrote:

    > dla mnie wygodniej jest przechowywac jest w
    > stopniach, wygodniej sie pozniej porównuje
    > z konkretnymi wartosciami if(alfa<15) alfa+=1;
    >
    > itd

    Przeliczanie na radiany jest banalne. Wszystkie funkcje biblioteczne operują na
    radianach. Operowanie na stopniach to proszenie się o kłopoty.

    AdamK

  • 6. Data: 2013-04-22 10:30:29
    Od: firr kenobi <p...@g...com>

    niby czemu ?

  • 7. Data: 2013-04-22 12:47:05
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    napisał:

    radianach. Operowanie na stopniach to proszenie się o kłopoty.

    > niby czemu ?

    Bo:
    ">> Wszystkie funkcje biblioteczne operują na radianach. "

    Hasełkiem, którego szukasz jest słowo modulo.

    Dla liczb zmiennoprzecinkowych fmod(.,.)
    Uważaj na znak.

    A może kąt trzymać jako liczbę zespoloną? Obracanie to mnożenie,
    nigdy nie liczymy wprost sin i cos, bo już je mamy.

    pzdr
    bartekltg

  • 8. Data: 2013-04-22 13:15:24
    Od: firr kenobi <p...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 22 kwietnia 2013 12:47:05 UTC+2 użytkownik bartekltg napisał:

> [...]
    >

    > A może kąt trzymać jako liczbę zespoloną? Obracanie to mnożenie,
    >
    > nigdy nie liczymy wprost sin i cos, bo już je mamy.

    ciekawy pomysl, sam w sobie bo akurat bez zwiazku
    z moimi bugami

    zasadnicza sprawa to to ze w swoim kodzie
    potrzebuje funkcji na odejmowanie katów (zwrotów)
    która zawsze zwracalaby mniejszy kąt miedzy katami

    potrzebne jest to do obrazania statku (ktory ma
    azymut np 15 stopni) w dowolnym kierunku np -10,
    -170, albo 170 stopni

    -10-15 = -25 ok
    -170-15 = -185 = +175 ok
    170-15 = 155 ok

    troche sie w tym pogubilem, chodzi mi o wymyslenie
    malego api albo jakiejs metodologii ktore byloby
    odporne na bledy przy dodawaniu i odejmowaniu
    tych katow

    moze nie jest zresztatak zle tylko moje wczesniejsze bledy wynikaly ze zlej
    normalizacji
    (bo chyba ona jest kluczem -180 do 180 i moze bedzie ok)

  • 9. Data: 2013-04-22 13:27:41
    Od: firr kenobi <p...@g...com>

> [...]
    >
    > ">> Wszystkie funkcje biblioteczne operują na radianach. "
    >

    > Hasełkiem, którego szukasz jest słowo modulo.
    >

    > Dla liczb zmiennoprzecinkowych fmod(.,.)

    a co z tym znakiem fmod(a, 2*pi) dziala lepiej
    niz fmod(a, 360) ? chyba obie są do niczego.
    wydajniej pewnie pisac kod przy zalozeniu
    ze wejscie jest znormalizowane i korekt dokonywac
    na bierząco przez ify. Mozliwe zreszta ze prawie
    wszystko by działało nawet na tych
    nieznormalizowanych katach - a normalizacji potrzebuje tylko w konkretnych sytuacjach
    gdy
    mam okreslic czy skret w lewo czy w prawo
    (zebyz awsze robic to po mniejszym kacie)
    a nie siedemnasie obrotów w prawo zeby skrecic
    o stopien w lewo ;/
    Modulo jest za darmo na intach i mozna by zrobic
    lut z sinus cosinus, ale na razie tutaj nie
    zajmuje sie wydajnoscia tylko usówaniem bugów :c
    bo niby w takich drobiazgach a mam zle dzialajace
    kody i musze uwaznie sledzic co sie dzieje

  • 10. Data: 2013-04-22 13:51:14
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-04-22 13:15, firr kenobi pisze:

> [...]
    >
    > zasadnicza sprawa to to ze w swoim kodzie
    > potrzebuje funkcji na odejmowanie katów (zwrotów)
    > która zawsze zwracalaby mniejszy kąt miedzy katami

    A umiesz czytać?
    Modulo!

    pzdr
    bartekltg