  • 51. Data: 2010-02-18 10:27:05
    Temat: Re: auta elektryczne - bilans mocy
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    nadir pisze:

    > Sprawność ogólna lokomotywy spalinowej wynosi więc:
    >
    > N = nss*np*nsp*nr = 0,34*0,92*0,86*0,94 = 0,25"
    >
    > Można chyba spokojnie przyjąć, że w samochodzie spalinowo-elektrycznym
    > będzie podobnie, czyli nędza.

    No ale porównując do zwykłego spalinowego samochodzu pierwszy czynnik (0.34)
    zamieniasz na inny - nieco gorszy. Cały wic czy reszta czysto "elelktrycznych"
    składników zrównoważy tę róznicę.

  • 52. Data: 2010-02-18 11:40:02
    Od: nadir <n...@h...org>

    Użytkownik Jakub Witkowski napisał:

> [...]
    > (0.34)
    > zamieniasz na inny - nieco gorszy. Cały wic czy reszta czysto

    To zależy, wiadomo, że każde przekształcenie energii wiąże się ze
    jakimiś stratami, ale w przypadku lokomotyw nie ma za bardzo innego wyjścia.
    W przypadku samochodów osobowych chodzi oto, żeby silnik pracował w jak
    najkorzystniejszym i efektowniejszym zakresie obrotów.
    W normalnych warunkach jest to bardzo trudno zrealizować, ciągłe
    przyspieszanie, ruszanie i hamowanie.
    Mając układ silnik spalinowy-prądnica-silnik elektryczny+akumulatory,
    można tak go dobrać i nim sterować, że silnik spalinowy będzie pracował
    tylko w najbardziej efektywnym zakresie obrotów. Nadwyżki energii
    podczas normalniej jazdy i hamowania będą magazynowane w akumulatorach.
    Natomiast w warunkach dużego zapotrzebowania na moc, można silnik
    elektryczny przeciążać i zapodawać mu łączną energię z akumulatorów i
    prądnicy. Może to być o parę procent efektywniejsze niż sam silnik
    spalinowy pracujący w bardzo zmiennych warunkach.
    Używanie tylko silnika elektrycznego z akumulatorami jest na pewno
    bardziej efektywny niż taki układ hybrydowy-kombinowany, ale ma tą wadę,
    że akumulatory trzeba jednak kiedyś naładować, a tego nie da się zrobić
    tak samo szybko jak zatankować bak do pełna.

    Ostateczny bilans zależy już od kosztów budowy i konserwacji każdego
    rozwiązania oraz kosztów nośników energii.

  • 53. Data: 2010-02-18 11:52:03
    Od: nadir <n...@h...org>

    > No i maja - 60% miala jakas duza elektrownia, gdzie na wyjsciu turbiny
    > postawiono kociol parowy .. i druga turbina :-)

    Podobna sprawa jest z "nowoczesnymi" silnikami parowymi, stosowanymi
    bodajże na statkach pływających po Missisipi, może gdzieś jeszcze.
    Dwa lub nawet trzy tłoki są tak dobranie wielkościami, że rozprężona
    para z pierwszego napędza kolejne.
    Sprawność sumaryczna takiego rozwiązania jest kilkadziesiąt procent
    większa niż w przypadku konwencjonalnego silnika parowego.

  • 54. Data: 2010-02-18 23:19:34
    Od: "Bastion" <b...@m...pl>

    Użytkownik "Borys Pogoreło" <b...@p...edu.leszno> napisał w wiadomości

    > Wymienna bateria. Chyba, że rozpowszechnią się małe reaktory atomowe :)

    Wlasnie, bateria wymienna bedzie chyba rozwiazaniem przyszlosciowym:
    http://finanse.wp.pl/gid,11994292,galeria.html?T%5Bp
    age%5D=15
    Jezeli sprytni Zydzi sie za to zabieraja to chyba cos w tym musi byc?

  • 55. Data: 2010-02-18 23:41:50
    Od: "Bastion" <b...@m...pl>

    > Pompa ciepła "wygląda" jak perpetum mobile. Konsumuje 1kW energii elektrycznej a
    odaje 3kW energii cieplnej. Nie, to nie pomyłka.

    Gdyby tak bylo to od dawna budowano by elektrocielplownie
    oparte na technologii pomp ciepla. Dlaczego tak nie jest?
    Ano dlatego ze ten 1kW energii elektrycznej (ktora musisz zurzyc)
    faktycznie kosztuje znacznie wiecej niz 1kw energii cieplnej (ktory uzyskasz) .

  • 56. Data: 2010-02-18 23:46:43
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    r...@p...onet.pl pisze:

    > 330kW? żaden problem, z jednego transformatora słupowego tyle lub więcej masz,
    > o takiego:
    > http://www.hasenergo.cz/english/images/transformator
    .jpg

    > Dla porównania zwykły pociąg (EZT czy lokomotywa elektryczna) pobiera moc
    > ciągłą liczoną w megawatach.

    Niemniej ogólny stan sieci elektrycznej to obecnie permanentne
    przeciążenie - i dotyczy to chyba całej Europy.

    Masowe używanie samochodów elektrycznych wymagałoby istotnej
    modernizacji sieci i zapewne znacznego zwiększenia mocy produkcyjnych
    energii elektrycznej, to z kolei zapewne istotnie podniosłoby też ceny
    tej energii.

    Więc broń może być obosieczna - może i taniej przejedziemy się
    samochodem, ale za to więcej zapłacimy za prąd i w zasadzie wszystkie
    inne produkty (w których cenie również jest cena prądu potrzebnego do
    ich wytworzenia i sprzedania).

    Inna sprawa że samochody doskonale by wypełniły nocny dołek w
    zapotrzebowaniu na energię.

  • 57. Data: 2010-02-19 00:48:55
    Od: "limken" <l...@x...xx>

    Bastion wrote:

> [...]
    > Ano dlatego ze ten 1kW energii elektrycznej (ktora musisz zurzyc)
    > faktycznie kosztuje znacznie wiecej niz 1kw energii cieplnej (ktory

    no ale w pompach ciepła z 1kW uzyskujesz od 1 do 4 kW
    w zależności od temperatury

    1:1 uzyskujemy przy -20 stopniach

    koszt wytworzenia może sie różnić w zależności jakie źródło energii było
    najtańsze
    ale kominka w samochodzie instalować nie będziemy - takie samochody już
    były - nie sprawdziły sie ;]

    --
    limken polimken

  • 58. Data: 2010-02-19 01:01:35
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 18 Feb 2010 23:46:43 +0100, Tomasz Pyra wrote:
    >Niemniej ogólny stan sieci elektrycznej to obecnie permanentne
    >przeciążenie - i dotyczy to chyba całej Europy.

    Z wyjatkiem chyba Polski, aczkolwiek nie moge odnalezc tak starych
    danych ..

    W nocnej taryfie moga sie ladowac.
    Co moze wymagac modernizacji kopaln.

    J.

  • 59. Data: 2010-02-19 23:53:43
    Od: "kietlak" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > najtańsze
    > ale kominka w samochodzie instalować nie będziemy - takie samochody już

    Nie sprawdziły się ale ze względów logistycznych, a nie ekonomicznych.
    http://www.drewnozamiastbenzyny.pl/gaz-drzewny-holzg
    as-faq/
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Gaz_drzewny

  • 60. Data: 2010-02-22 23:34:59
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    J.F. pisze:

    > Z wyjatkiem chyba Polski, aczkolwiek nie moge odnalezc tak starych
    > danych ..

    W Polsce też chyba nie jest dobrze - przykład niedawnej awarii w
    Szczecinie, gdzie obciążona go granic możliwości sieć cała padła na
    skutek stosunkowo niedużej awarii.

    > W nocnej taryfie moga sie ladowac.
    > Co moze wymagac modernizacji kopaln.

    Mamy 20mln osobówek które robią po 20kkm rocznie.
    Czyli 400mld km rocznie.

    Niech będzie 15kWh/100km czyli potrzebujemy około 60TWh rocznie.
    Przy obecnie 155TWh całkowitej produkcji w kraju.

    Czyli byłby to ogromny wzrost zapotrzebowania.