  • 1. Data: 2017-12-27 14:38:38
    Temat: czytanie karty sd
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Witam

    Może ktoś coś wie.

    (mówimy o czytaniu RAW, pomijamy zagadnienia systemu plików)

    Karta SD może być zapisywana w całych blokach 512, OK.

    Czytana również.

    Ale czy coś się stanie jeśli po przeczytaniu, np. 16 bajtów podniosę sygnał
    CS i rozpocznę czytanie innego sektora?
    Nie chcę czytać (ze względów czasowych) całych 512 bajtów ale nie chcę też
    aby, np. po przerwaniu operacji czytania, trzeba by było przeprowadzać jakąś
    równie czasochłonną inicjalizację.

    Słyszał/robił ktoś coś na ten temat?

    Pozdrawiam

    jp

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 2. Data: 2017-12-27 18:47:27
    Temat: Re: czytanie karty sd
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 27 Dec 2017 14:38:38 +0100, jacek pozniak
    <j...@f...pl> wrote:
> [...]
    > chcę też
    > aby, np. po przerwaniu operacji czytania, trzeba by było

    Przetestuj, natomiast może być z tym problem. Jeśli nie chcesz czytać
    całego 512 bloku możesz użyć cmd16 by ustawić mniejszy blok czytania
    (nawet jeden bajt), ale uwaga blok mniejszy niż 512 przyjmują tylko
    stare karty i to nie wszystkich producentów.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2017-12-28 11:57:06
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Marek wrote:

> [...]
    > (nawet jeden bajt), ale uwaga blok mniejszy niż 512 przyjmują tylko
    > stare karty i to nie wszystkich producentów.

    Przetestuję, na razie walczę aby uruchomić toto z STM32F103.
    I tak się zastanawiam czemu te karty nie są tak proste w obsłudze jak, dajmy
    na to, pamięć 25LC512?

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 4. Data: 2017-12-28 12:15:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 28 Dec 2017 11:57:06 +0100, jacek pozniak napisał(a):
    > Przetestuję, na razie walczę aby uruchomić toto z STM32F103.
    > I tak się zastanawiam czemu te karty nie są tak proste w obsłudze jak, dajmy
    > na to, pamięć 25LC512?

    Bo do czego innego sluza, maja byc szybkie, pojemne i udawac dysk,
    a nie proste w obsludze :-)

    Dodaj, ze to flash (kasowalny calymi sektorami), co generuje mase
    problemow.

    J.

  • 5. Data: 2017-12-28 20:55:39
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 28 Dec 2017 11:57:06 +0100, jacek pozniak
    <j...@f...pl> wrote:
    > I tak się zastanawiam czemu te karty nie są tak proste w obsłudze
    > jak, dajmy
    > na to, pamięć 25LC512?

    im bardziej skomplikowane tym więcej można na tym zarobić ;)
    Komunikacja z sd bardzo przypomina scsi, być może było to zamierzone,
    by łatwiej implementowalo się z scsi mass storage.
    Pytanie po Co ci karta sd skoro masz prostsza pamięć 25LC512?

    --
    Marek

  • 6. Data: 2017-12-28 22:55:05
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Marek wrote:

> [...]
    > by łatwiej implementowalo się z scsi mass storage.
    > Pytanie po Co ci karta sd skoro masz prostsza pamięć 25LC512?

    W urządzeniu będzie karta SD, do przechowywania plików, ma być widziana z
    zewnątrz jako mass storage (przez USB).
    Myślałem aby na niej wydzielić 'partycję' i używać jej jako nieulotną pamięć
    "operacyjną" (potrzebuję tego około 0,25..1 MB).

    Będę ją chyba jednak musiał złożyć z 4 szt. 25LC1024 lub coś takiego.

    Trochę dziwne są te karty SD, nawet nie jestem pewien czy mogą byś na jednej
    magistrali z pamięcią SPI albo z innymi, skoro inicjalizacja polega na
    wysylaniu sygnału zegarowego przy NIEAKTYWNYM sygnale CS.

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 7. Data: 2017-12-29 00:05:14
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 28 Dec 2017 22:55:05 +0100, jacek pozniak
    <j...@f...pl> wrote:
    > Będę ją chyba jednak musiał złożyć z 4 szt. 25LC1024 lub coś
    > takiego.

    Użycie serial flash zamiast sd ma swoje wady i zalety. Zaletą jest
    prostota obsługi, wadą brak kontrolera wear levelingu, przynajmniej w
    większości spi flash (z kontrolerem wl flash spi robi tylko chyba
    lattice). No chyba, że wl zaimplementujesz sam w mcu.

> [...]
    > na
    > wysylaniu sygnału zegarowego przy NIEAKTYWNYM sygnale CS.

    To nic, specyfikacja sd zwraca uwagę, że wysokie cs nie ustawia od
    razu SDO karty w stan wysokiej imp. jak większość urządzeń spi by
    uwolnić magistralę. Karta zrobi to dopiero po przesłaniu do niej
    ekstra jednego bajtu po ustawieniu cs na 1.
    Mimo to daje się sprawnie spiąć kilka urządzeń spi wraz z kartą.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2017-12-29 13:28:49
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Marek wrote:

> [...]
    > ekstra jednego bajtu po ustawieniu cs na 1.
    > Mimo to daje się sprawnie spiąć kilka urządzeń spi wraz z kartą.

    Dzięki za wskazówki

    Pomału ogarniam; może coś z tego będzie.:)
    Rozmiar bloku daje się zmienić na np. 16 bajtów.
    Muszę jednak sprawdzić czy daje się ten rozmiar dość szybko zmieniać na 512
    i z powrotem na 16.
    No i muszę to sprawdzić na kilku różnych kartach, na razie testuję SanDisk
    2GB (SD)

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 9. Data: 2017-12-29 14:27:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 29 Dec 2017 13:28:49 +0100, jacek pozniak
    <j...@f...pl> wrote:
    > No i muszę to sprawdzić na kilku różnych kartach, na razie testuję
    > SanDisk
    > 2GB (SD)

    Dla kart hc i xc blok odczytu nie może być mniejszy 512.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2018-01-03 12:10:29
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Marek wrote:

    > Dla kart hc i xc blok odczytu nie może być mniejszy 512.

    No tak, potwierdziło mi sie doświadczalnie (dla karty hc).

    Zamykam CS i mimo, że wyslę kilka cykli zegara to i tak nie mogę przejść do
    drugiego sektora.
    no nic, jakiś kompromis znajdę :)

    Pozdrawiam
    jp