  • 71. Data: 2009-07-28 10:34:12
    Temat: Re: droga hamowania motocykla
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    Kuba (aka cita) wydusil z siebie te slowy:

    > WS wydusil z siebie te slowy:

    > wg mnie dokladnosc rzedu 5% to jak na dane szacunkowe calkiem niezla
    > precyzja

    no w kazdym razie w porównaniu np. do pelnej i pustej ciezarówki - gdzie
    róznica w dlugosci drogi hamowania bedzie pewnie zdecydowanie wieksza niz 5%

    Kuba (aka cita) gg:1461968 www.cita.pl
    Dwie ogony - Myszka (2005r) i Irma (2006r)
    HONDA VTX 1800S | Omega A R6 3,0 24V | i zwykle jakies TDI

  • 72. Data: 2009-07-28 10:49:14
    Od: "f...@g...com" <f...@g...com>

    > Podam 15, chlopaczek poczyta w necie,
    > uwierzy, zechce sprawdzic i sie wjebie w dupe auta bo mu akurat wyjdzie
    > droga hamowania 18 metrow i te 3 metry mu zabrakna. Rozumiesz juz o co
    > mi kaman ?

    Hahaha, w zyciu Ci nie uwierze, ze idac takim tropem myslenia
    zdecydowales sie nie podac przyblizonej predkosci. Bo ktos Ci uwierzy
    i sobie wymierzy 15 metrow od samochodu i bedzie sprawdzal :)

    No wez to przeczytaj jeszcze raz :)

    marcepan

  • 73. Data: 2009-07-28 10:55:10
    Od: Kuczu <q...@g...com>

    f...@g...com pisze:

    > Hahaha, w zyciu Ci nie uwierze, ze idac takim tropem myslenia
    > zdecydowales sie nie podac przyblizonej predkosci. Bo ktos Ci uwierzy
    > i sobie wymierzy 15 metrow od samochodu i bedzie sprawdzal :)

    Wiesz, glupich nie sieja :)

    > No wez to przeczytaj jeszcze raz :)

    Czytalem. Ty tez poczytaj wszystko.

    --
    Kuczu

    LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
    Harley Davidson FXR-C 666 Edition
    www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/

  • 74. Data: 2009-07-28 11:50:19
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 28 Lip, 12:34, "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl> wrote:

    > w kazdym razie w porównaniu np. do pelnej i pustej ciezarówki - gdzie
    > róznica w dlugosci drogi hamowania bedzie pewnie zdecydowanie wieksza niz 5%

    byc moze, TIRa to tylko z daleka widzialem ;)
    ale wydaje mi sie, ze to nie jest najlepszy przyklad tzn. nie mam
    zielonego pojecia jak wyglada rozklad sil hamowania w takim TIRze, czy
    ma np. ABS niezaleznie na wszystkie kola wraz z naczepa...(raczej
    watpie)

    w porownaniu motocykl - samochod optymalne hamowanie wykorzystuje
    maksymalna przyczepnosc kazdego z kol - o ile w motocyklu kierowca
    potrafi :)
    w TIRze jesli np. wszystkie kola maja jednakowa sile hamowania to tu
    jest powod wydluzenia drogi hamowania - jesli jakies kolo sie
    zablokuje albo kreci nie hamujac z maksymalna mozliwa sila (a przenosi
    czesc ciezaru na asfalt), to droga sie wydluzy...

    WS

  • 75. Data: 2009-07-28 13:01:05
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-07-28 12:05:47 +0200, "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl> said:

    > Samochod ciezarowy - pusty i pelny.
    > Zakladajac, ze jest zaladowany tak, ze w jednym i drugim wypadku uklad
    > hamulcowy jest w stanie doprowadzic do zablokowania kól - nie powiesz
    > mi, ze oba zahamuja na tym samym odcinku.
    > Dochodzi zwiekszenie tarcia ze wzgledu na mase i ped. Niby moga sie
    > równowazyc .. ale w praktyce bywa jednak róznie.
    >
    > Myle sie?

    Tak. Było tu już o tym. Masa zwiększa siłę tarcia z podłożem, dzięki
    czemu "się skraca" we wzorze. W tirach większym problemem są opony o
    przeciętnej przyczepności, bo mają za zadanie zrobić jakieś kosmiczne
    przebiegi.

    Sebastian
    Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco

  • 76. Data: 2009-07-28 13:25:04
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "de Fresz"

    >Tak. Było tu już o tym. Masa zwiększa siłę tarcia z podłożem, dzięki
    >czemu "się skraca" we wzorze.

    Tyle teoria. W praktyce może występować różnica związana np. z
    odkształceniem opony i związaną z tym różnicą współczynnika tarcia.

    --
    [------------------------] I speak Esperanto like a native.
    [ K...@e...eu.org ]

  • 77. Data: 2009-07-28 14:32:34
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    WS wydusil z siebie te slowy:

> [...]
    > zielonego pojecia jak wyglada rozklad sil hamowania w takim TIRze, czy
    > ma np. ABS niezaleznie na wszystkie kola wraz z naczepa...(raczej

    to zalezy o jakich TIRach mówimy.
    Nowsze konkstrukcje maja ABSy na wszytsko kola, maja tez rózne inne fajne
    systemy, jak blokada siodla, regulacja zawieszenia w zaleznosci od
    obciazenia i takie tam.

    Zaczynajac o wadze ciezkiej mialem na mysli jednak bardziej po prostu
    ciezarówke, niz ciagnik z naczepa. Ciezarówke dlatego, ze wlasnie róznica
    mas w tym samym pojezdzie bywa tu najwieksza.

    Ale co ja tam wiem o fizyce.

  • 78. Data: 2009-07-28 15:49:03
    Od: "Mustafa" <M...@B...xx>

    > Jezeli Twoim zdaniem ilosc tarcz, ich wielkosc, miekkosc opon i rodzaj

    Oczywiscie umiesz czytac ze zrozumieniem ??
    To wszystko ma znaczenie, ale KLUCZOWE znaczenie ma jednak predkosc i tego
    nie zmienisz.
    Poza tym ilosc tarcz, opony itp ma mniejsze znaczenie niz to czy akurat
    jestes na chropowatym czy na sliskim kawalku asfaltu.
    Zreszta zobacz testy hamulców samochodowych - róznica miedzy bebnami w
    niskiej klasie a super tarczami w wysokiej klasie jest dziwnie mala - i to w
    warunkach testowych.
    Ergo tak jak pisalem - droga hamowania zalezy od predkosci i p...lenie ze
    nie da sie okreslic "mniej wiecej" pozostaje p....leniem.

  • 79. Data: 2009-07-28 17:23:01
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Tue, 28 Jul 2009 17:49:03 +0200, Mustafa
    <M...@B...xx> wrote:

    > Zreszta zobacz testy hamulców samochodowych - róznica miedzy bebnami w
    > niskiej klasie a super tarczami w wysokiej klasie jest dziwnie mala - i to w
    > warunkach testowych.

    Tarcze generalnie nie są po to, żeby hamować krócej. Tarcze są
    po to, żeby hamować więcej.

    > Ergo tak jak pisalem - droga hamowania zalezy od predkosci i p...lenie ze
    > nie da sie okreslic "mniej wiecej" pozostaje p....leniem.

    To dlaczego, że nadal będziemy przy samochodach, 100-0 można
    zrobić na 50, 40, a nawet 35-33 metrach na tej samej
    nawierzchni?

    r.
    _____________
    robert rędziak mailto:giekao-at-gmail-dot-com

  • 80. Data: 2009-07-28 18:55:20
    Od: "Mustafa" <M...@B...xx>

    > O wlasnie !! No to iloma motocyklami jezdziles bo jakos nie doczytalem sie
    > Twojej odpowiedzi do dzisiaj.

    Powiedzialem Ci juz, ze na pytania osobiste nie udzialam odpowiedzi na forum
    publicznym.
    Jesli piszesz moja biografie to zlóz podanie o wywiad :)

    > No to tak ze szkoly pamietasz. A wiecej cos moze ?

    No dobrze - chcesz masz, bo rozmowy z Toba bywaja zabawne ale do szkoly
    miales pod górke :)

    Pytajacy chcial sie dowiedziec z jakiej MNIEJ WIECEJ predkosci mozna sie
    zatrzymac na 15 metrach

    Zalózmy w uproszczeniu g=10m/s^2
    No i teraz

    Zalózmy, ze jedzie na kiepskich oponach i moze hamowac z przyspieszeniem
    ok -0,7g
    sqrt(2*7*15) = 14,5

    Zalózmy, ze jedzie na dobrych oponach i moze hamowac z przyspieszeniem
    ok -0,9g
    sqrt(2*9*15) = 16,4

    Czyli w pierwszym przypadku zeby wyhamowac na 15 metrach moze jechac z
    predkoscia 52km/h a w drugim.... niespodzianka.... 59km/h
    OMG... toz to rzeczywiscie taka róznica, ze trzeba pitolic o oponach, ilosci
    tarcz (tu bys sie nawet nie blaznil), zaciskach itp

    > Pewnie ze nie dam bo i po co ?

    Bo nie potrafisz ??