  • 81. Data: 2009-07-28 19:06:08
    Temat: Re: droga hamowania motocykla
    Od: Kuczu <q...@g...com>

    Mustafa pisze:

    > No dobrze - chcesz masz, bo rozmowy z Toba bywaja zabawne ale do szkoly
    > miales pod górke :)

    Mialem pod gorke. Tylko nie wiem o ktorej szkole mowisz. Bo do tej
    ostatniej to mialem akurat z gorki.

    > Zalózmy w uproszczeniu g=10m/s^2
    > No i teraz
    >
    > Zalózmy, ze jedzie na kiepskich oponach i moze hamowac z przyspieszeniem
    > ok -0,7g

    Skad wziales akurat takie opoznienie a nie inne ? Serio pytam.

    > sqrt(2*7*15) = 14,5
    >
    > Zalózmy, ze jedzie na dobrych oponach i moze hamowac z przyspieszeniem
    > ok -0,9g

    A takie ?

    > sqrt(2*9*15) = 16,4

    Wyprowadz mi prosze wzor i oblicz dokladnie opoznienie dla zadanego
    motocykla wazacego z kierowca 300 kg reszte mozesz wziac dowolne -
    opony, hamulce, czas reakcji itp. Tylko uwzglednij wszystkie dane. Prosze !

    > Czyli w pierwszym przypadku zeby wyhamowac na 15 metrach moze jechac z
    > predkoscia 52km/h a w drugim.... niespodzianka.... 59km/h

    Wiec wystarczylo pytajcy odpowiedziec ze 45-60 i by bylo ok. A nie
    rzucac doskonale wyliczonymi cyframi bez zalozen poczatkowych.

    No widzisz. A jednak w ilosci i rodzaju hamulcow roznica jest. Zaloz
    sobie do Rometa druga tarcze z przodu i sprawdz. Tak samo jak istnieje
    zaleznosc miedzy ciezarem zatrzymywanego pojazdu a jego droga hamowania.
    I jesli udowodnisz mi inaczej to sie pokajam. Obiecuje.

    > Bo nie potrafisz ??

    Dobrze, skoro wiesz lepiej :)

    --
    Kuczu

    LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
    Harley Davidson FXR-C 666 Edition
    www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/

  • 82. Data: 2009-07-28 19:56:08
    Od: "Mustafa" <M...@B...xx>

    > Skad wziales akurat takie opoznienie a nie inne ? Serio pytam.

    Z testów opon

    > A takie ?

    Z testów opon

    > Wyprowadz mi prosze wzor i oblicz dokladnie opoznienie dla zadanego

    Godzina mojej pracy kosztuje ok 50 zl :)
    Placisz - masz

    > motocykla wazacego z kierowca 300 kg reszte mozesz wziac dowolne - opony,
    > hamulce, czas reakcji itp. Tylko uwzglednij wszystkie dane. Prosze !

    Z takimi zalozeniami blaznisz sie jak dziecko.
    Masa ma jedynie wplyw na sile tarcia a to zalezy tez od opon.

    > rzucac doskonale wyliczonymi cyframi

    Liczbami mój drogi - LICZBAMI

    > bez zalozen poczatkowych.

    Z zalozeniami

    > Zaloz sobie do Rometa druga tarcze z przodu i sprawdz.

    Po co ??
    Jest policzony na jedna tarcze.
    Jesli jestes w stanie hamulcem zablokowac kolo to reszta zalezy od reki
    kierownika a nie od ilosci tarcz.
    To ma wplyw tylko na wygode uzytkowania i jest policzone pod katem
    wydzielanego ciepla i stalosci dzialajacych sil.

    > Tak samo jak istnieje zaleznosc miedzy ciezarem zatrzymywanego pojazdu a
    > jego droga hamowania.

    A wiesz, ze niechcacy udalo Ci sie powiedziec cos madrego ??
    Tzn udalo Ci sie juz uzaleznic skutek od przyczyny gdzie "ciezar" jest
    skutkiem a nie przyczyna :)
    Jest taka zaleznosc, ale nie wprost i uzaleznianie tego tylko od masy jest
    powaznym bledem merytorycznym.
    Przyspieszenie zalezy w tym przypadku od tarcia a to z kolei zalezy od masy.
    Ale znowu ta masa nie jest to czynnikiem kluczowym.

    > Dobrze, skoro wiesz lepiej :)

    Wiem - a Ty naucz sie czasem sluchac a nie tylko mówic :)

    P.S.
    "Wróblewskiego i Zakrzewskiego" polecal Ci nie bede choc to ledwie wstep :)
    Kup sobie lepiej jakis podrecznik fizyki do gimnazjum....

  • 83. Data: 2009-07-28 20:40:31
    Od: Artur Zabroński <a...@g...com>

    On 28 Lip, 21:56, "Mustafa" <M...@B...xx> wrote:

    > Godzina mojej pracy kosztuje ok 50 zl :)
    > Placisz - masz

    To musisz być oszczędny bujając się chińczykiem ;-)

    BM NMSP
    --
    Artur

  • 84. Data: 2009-07-28 20:42:00
    Od: Kuczu <q...@g...com>

    Mustafa pisze:

    > Z testów opon

    > Z testów opon

    No to przynajmniej teraz wiem

    > Godzina mojej pracy kosztuje ok 50 zl :)
    > Placisz - masz

    Beznadziejne to bylo

    > Z takimi zalozeniami blaznisz sie jak dziecko.

    A dlaczego ? Serio pytam.

    > Masa ma jedynie wplyw na sile tarcia a to zalezy tez od opon.

    I co z pedem ? Ja teraz naprawde serio pytam.

    > Liczbami mój drogi - LICZBAMI

    wiem, mea culpa

> [...]
    > To ma wplyw tylko na wygode uzytkowania i jest policzone pod katem
    > wydzielanego ciepla i stalosci dzialajacych sil.

    A tu sie nie zgodze. Moze i masz racje w przypadku hamowania
    jednorazowego. W trakcie uzytkowania duzego motocykla w sposob
    intensywny to jednak ilosc i wielkosc ukladow hamulcowych ma znaczenie.

> [...]
    > masy. Ale znowu ta masa nie jest to czynnikiem kluczowym.

    > Wiem - a Ty naucz sie czasem sluchac a nie tylko mówic :)

    No to ja chetnie poczytam wyklad o teorii hamowania.

    > P.S.
    > "Wróblewskiego i Zakrzewskiego" polecal Ci nie bede choc to ledwie wstep :)
    > Kup sobie lepiej jakis podrecznik fizyki do gimnazjum....

    A nie. Zawsze bylem slaby z fizyki. Zreszta ostatni raz mialem zajecia z
    tego przemiotu 16 lat temu. I nie tesknie.

  • 85. Data: 2009-07-28 20:52:25
    Od: "Ivam" <f...@-...fm>

    "Mustafa" <M...@B...xx> wrote in message

    > Po co ??

    Zaloz to sie zdziwisz.

    > Jest policzony na jedna tarcze.

    Policzony? Chyba ekonomicznie... co najwyzej dobrany - nawet w nowoczesnych
    i zaawansowanych konstrukcjach w dzisiejszych czasach dobiera sie hamulce -
    z katalogu producentow, ktorzy to projektuja i podaja dane potrzebne do
    doboru. Podobnie jest z ukladami wtryskowymi/gaznikami - zwrociles uwage, ze
    zwykle te elementy produkuje jakas inna firma, niz producent silnika?

    > Jesli jestes w stanie hamulcem zablokowac kolo to reszta zalezy od reki
    > kierownika a nie od ilosci tarcz.

    To nie samochod - nie masz po prostu zablokowac i miec w dupie, tylko
    efektywnie hamowac.

    > To ma wplyw tylko na wygode uzytkowania i jest policzone pod katem
    > wydzielanego ciepla i stalosci dzialajacych sil.

    No... i jeszcze mi powiedz, ze zawsze hamulce sa wystarczajace i wszystko to
    wina opon. Wezmy przykladowego bandita i fazera, ide o flaszke, ze na tych
    samych oponach i z tym samym kierownikiem, na tej samej drodze, z tej samej
    predkosci ten drugi zatrzyma sie szybciej.

    > "Wróblewskiego i Zakrzewskiego" polecal Ci nie bede choc to ledwie wstep
    > :)

    Chodzi Ci oczywiscie o Macieja Wroblewskiego - doskonalego fryzjera i o
    Romana Zakrzewskiego - artyste malarza? ;)

    > Kup sobie lepiej jakis podrecznik fizyki do gimnazjum....

    I wydalo do jakiej szkoly chodzisz;)... juz ciagne moj wywod:
    - osoby, ktore znam, ktore nie chodzily do gimnazjum, nigdy nie wiedzialoby
    jakie podreczniki sa w gimnazjum i sie do czegos nadaja
    - nikt, kto jest w gumnazjum nie wie jakie ksiazki sa w liceum, zatem nie
    poda zadnej
    - w podstawowce chyba juz ucza tylko jakiejs wiedzy o seksie czy o czyms

    --
    pzdr:
    Ivam

  • 86. Data: 2009-07-28 20:57:26
    Od: "Leszek Karlik" <l...@h...pl>

    On Tue, 28 Jul 2009 11:45:21 +0200, <n...@s...com> wrote:

    [...]
    > Da sie, ale naklej leszcza albo skalara.

    Nie lepiej wektora?

    > newrom
    Leslie
    --
    Leszek 'Leslie' Karlik

  • 87. Data: 2009-07-28 21:24:52
    Od: "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl>

    Uzytkownik "Ivam" <f...@-...fm> napisal w
    wiadomosci news:h4np13$93c$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    (...)
    >Wezmy przykladowego bandita i fazera, ide o flaszke, ze na tych samych
    >oponach i z tym samym kierownikiem, na tej samej drodze, z tej samej
    >predkosci ten drugi zatrzyma sie szybciej.

    Dlaczego?

  • 88. Data: 2009-07-28 21:26:50
    Od: Artur Zabroński <a...@g...com>

    On 28 Lip, 23:24, "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl> wrote:

    > Dlaczego?
    No bo pierwszy to Suzuki a drugi Yamaha ;-)

    --
    Artur

  • 89. Data: 2009-07-28 21:38:39
    Od: "Mustafa" <M...@B...xx>

    > To musisz być oszczędny bujając się chińczykiem ;-)

    hmm... a jest w tym coś złego ?

  • 90. Data: 2009-07-28 21:38:41
    Od: "Mustafa" <M...@B...xx>

    > No to przynajmniej teraz wiem

    Ciesze sie ze moglem pomóc :)

    > Beznadziejne to bylo

    Moze.... ale tak jest :)

    > A dlaczego ? Serio pytam.

    Poniewaz chaotycznie wyrywasz dane z kontekstu

    > I co z pedem ? Ja teraz naprawde serio pytam.

    A ja naprawde serio odpowiadam :)
    Masa (w kontekscie energii lub pedu i pracy przy hamowaniu) w wyliczeniu
    drogi hamowania sie zredukuje
    Ma znaczenie tylko przy sile tarcia

    > ilosc i wielkosc ukladow hamulcowych ma znaczenie.

    Ma - owszem, ale tylko jesli chodzi o wygode a nie fizyczna skutecznosc.
    Pomijajac wygode mozna powiedziec, ze kazdy uklad hamulcowy bedacy w stanie
    zablokowac kolo jest równie skuteczny.

    > A nie. Zawsze bylem slaby z fizyki.

    Szkoda - to piekna nauka :)