  • 11. Data: 2023-01-09 19:52:27
    Temat: Re: drony
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 08 Jan 2023 16:41:32 +0100, Zbynek Ltd. wrote:

    > Mówisz i masz
    > https://spidersweb.pl/2020/08/bci-elon-musk-neuralin
    k-interfejs-mozg-komputer.html

    > No dobra, pisano 2 lata temu i nadal nic nie słychać o tym wynalazku.
    > Swoją szosą połączenie kablowe to już przestarzała technologia w tym
    > zastosowaniu. Bezdotykowe połączenie rządzi.

    Od wielu lat są "implanty słuchowe" podłączone gdzies do nerwu
    słuchowego.

    Te nowsze, to moze nawet bluetootha maja ...

    J.

  • 12. Data: 2023-01-09 20:03:28
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 9.01.2023 19:52, J.F wrote:

    > Od wielu lat są "implanty słuchowe" podłączone gdzies do nerwu
    > słuchowego.

    Implanty ślimakowe istnieją od dawna.
    Są nawet rozwiązania pozwalające na częściowe "przywrócenie wzroku"
    przez stymulowanie nerwu wzrokowego impulsami wykreowanymi w oparciu o
    obraz z kamery.
    Kilka lat temu czytałem o eksperymentach z leczeniem Parkinsona i
    klinicznej depresji za pomocą elektrod wszczepianych w odpowiednie
    części mózgu.

    Takie terapeutyczne zastosowania to jednak jedno, a stworzenie w pełni
    funkcjonalnego i bezpiecznego BCI to zupełnie inna sprawa. Jeśli
    specjaliści mówią, że stoimy tutaj na początku drogi, to ja ze sporym
    sceptycyzmem wolę traktować sensacyjne zapewnienia miliardera-gwiazdora.
    Zwłaszcza, jeśli ten ma już długą historię niespełnionych, sensacyjnych
    obietnic.

  • 13. Data: 2023-01-09 23:20:20
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-01-09 o 19:51, Atlantis pisze:
    > I nie, to nie jest argument za tym, że Musk jest "oderwany od
    > rzeczywistości" albo cos takiego. To jest z jego strony celowe działanie
    > - rzucanie rozdmuchanymi obietnicami pompuje hype, a to przyciąga
    > inwestorów i zwiększa ceny aukcji. Można jednak przedobrzyć, jeśli zbyt
    > długo rzuca się obietnicami bez pokrycia - o tym przekonała się
    > Elizabeth Holmes.

    Za obietnice nikt by ją do pierdla nie wsadził, ona oszukiwała przy
    testach krwi aż w końcu ktoś połączył kropki i dobrali się jej do dupy.
    Więc trudno ja do Muska porównywać, on obiecuje ale nie oszukuje albo
    nie w takim stopniu jak ona.

    > Chodziło mi tylko o to, że obietnice Muska trzeba traktować wyjątkowo
    > sceptycznie. Szczególnie jeśli dotyczą one czegoś rodem z filmu SF.
    On ma dużo pomysłów z dupy, dwa mu wypaliły, może jeszcze trzeci a
    reszta nadaje się do kosza, np hyperloop.

    --
    Janusz

  • 14. Data: 2023-01-10 01:00:29
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 9.01.2023 23:20, Janusz wrote:

> [...]
    > testach krwi aż w końcu ktoś połączył kropki i dobrali się jej do dupy.
    > Więc trudno ja do Muska porównywać, on obiecuje ale nie oszukuje albo

    Musk nie musi grać aż tak ryzykownie jak ona, bo dysponuje
    nieporównywalnie większymi środkami. On już na starcie dysponował
    większymi środkami. Jednak pewne mechanizmy są podobne - sztuczne
    podbijanie wirtualnej wartości posiadanych firm przez obietnice wzięte z
    kosmosu.
    A niektóre zagrania Muska też można nazwać mocno ryzykownymi. Jego
    publiczne wypowiedzi poprzedzające zakup Twittera sprowadziły oskarżenia
    o umyślne manipulowanie kursem giełdowym.

    > On ma dużo pomysłów z dupy, dwa mu wypaliły, może jeszcze trzeci a
    > reszta nadaje się do kosza, np hyperloop.

    Powiedziałbym, że wypaliło więcej pomysłów. Sęk w tym, że część z tych
    pomysłów została przejęta wraz z kupionymi firmami (jak w przypadku
    PayPala albo Tesli) i nie była oryginalnym tworem Elona Muska (jak
    chcieliby to widzieć jego fanboy'e). I jasne, nie można mu odmówić tego,
    że firmy rozwinęły się i odniosły sukces pod jego kierownictwem, jednak
    mit samotnego geniusza to nic innego jak PR-owy mit, rozpowszechniany
    przez samego Elona.

    Niektóre z hype'owanych pomysłów są tak oderwane od rzeczywistości, że
    aż trudno uwierzyć, że ludzie dają się na to złapać. Sam pare lat temu
    przecierałem oczy ze zdumienia, gdy podczas prezentacji Musk pokazał na
    scenie mima w spandeksie, udającego robota, a techniczne portale
    zachwycały się prezentacją "prototypu" humanoidalnego robota Tesli. ;)

    Albo pomysł, że Starlinki globalnie rozwiążą problemy z dostępem do
    szerokopasmowego Internetu. Trzeba nie znać pojęcia "Negroponte switch",
    żeby się na to złapać...

  • 15. Data: 2023-01-10 03:50:48
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 10 Jan 2023 01:00:29 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Albo pomysł, że Starlinki globalnie rozwiążą problemy z dostępem do
    > szerokopasmowego Internetu. Trzeba nie znać pojęcia "Negroponte
    > switch",
    > żeby się na to złapać...

    A nie rozwiązały? "Negroponte swicht" jako ogólna idea lub trend nie
    musi występować w pewnych szczególnych sytuacjach. A Starlink
    właśnie miał rozwiązać "problem z dostępu do szerokopasmowego
    Internetu w pewnych szczególnych warunkach" i robi to dobrze.

    --
    Marek

  • 16. Data: 2023-01-10 04:06:57
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 9 Jan 2023 19:51:19 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Oczywiście. Manipulacja nie była moją intencją. Autopilot uważam za
    > fajną funkcjonalność, a wypadki oczywiście są najczęściej wina
    > ludzi,
    > którzy nie ogarniają tego, że to NIE JEST autonomiczny samochód i
    > nie
    > można sobie pozwolić na wyłączenie uwagi podczas jazdy.

    Ale to co napisałeś nie może być krytyką autonomii wymyślonej i
    wprowadzonej przez Muska. A tak zabrzmiała Twoja wypowiedź.
    Jakoby autonomia to zło, zabija ludzi i precz z nią.
    Wypadki, o których wspomniałeś to tylko medialny margines, który
    stanie się jeszcze mniejszy jak technologia zostanie dopracowana.
    Można to oczywiście złośliwie oceniać w kategoriach paradygmatu lorda
    Farquarda, ale cóż być może taka jest cena rozwoju cywilizacji.

    > Chodziło mi o to, że wbrew zapewnieniom Muska, Tesla nie była w
    > stanie
    > stworzyć naprawdę autonomicznego samochodu, a premiera takowego
    > jest od
    > lat przekładana na "kolejny rok".

    Zdefiniuj "naprawdę".
    Przecież to co Tesla stworzyła na taką skalę nie dał nikt inny!
    To praktycznie jedyny pojazd produkowany i powszechnie dostępny z
    taką możliwością na taką skalę. Ile tego "naprawdę" jest obecnie a
    ile będzie za moment (czyt. gdy development się rozpędzi), gdy prawo
    w reszcie świata uzyska świadomość istnienia autonomicznego pojazdu?
    Innymi słowy: dajmy się temu rozwijać a nie krytykujmy.

    --
    Marek

  • 17. Data: 2023-01-10 09:58:10
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-01-10 o 01:00, Atlantis pisze:

    > Musk nie musi grać aż tak ryzykownie jak ona, bo dysponuje
    > nieporównywalnie większymi środkami. On już na starcie dysponował

    Ona też miała kasę, ale jawnie na testach oszukiwała, on tylko obiecuje,
    to duża różnica.

> [...]
    >
    > Powiedziałbym, że wypaliło więcej pomysłów. Sęk w tym, że część z tych
    > pomysłów została przejęta wraz z kupionymi firmami (jak w przypadku
    Piszę o jego pomysłach a nie kupionych.

    > Albo pomysł, że Starlinki globalnie rozwiążą problemy z dostępem do
    > szerokopasmowego Internetu. Trzeba nie znać pojęcia "Negroponte switch",
    > żeby się na to złapać...
    No tu akurat popłynąłeś, bo już rozwiązują a jeszcze są nieskończone i
    to za ułamek kwoty tego co wcześniej ludzie płacili.

    --
    Janusz

  • 18. Data: 2023-01-10 12:31:50
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 10.01.2023 03:50, Marek wrote:

> [...]
    > miał rozwiązać "problem z dostępu do szerokopasmowego Internetu w
    > pewnych szczególnych warunkach" i robi to dobrze.

    Jasne. Nie miałbym najmniejszego problemy ze Starlinkiem, gdyby pisano o
    nim jako o tym, czym jest w rzeczywistości. A jest ofertą dość drogiego
    Internetu dla zamożniejszych odbiorców, chcących podpiąć do Sieci swój
    letni domek w malowniczej górskiej okolicy. Ewentualnie czasem (w ramach
    akcji marketingowej) może też posłużyć do udostępnienia Sieci jakiejś
    szkole w kraju rozwijającym się.

    Sęk w tym, że to nie jest nic nowego. Internet satelitarny o podobnych
    osiągach istniej już od dawna. SpaceX korzysta po prostu z możliwości
    wynoszenia na orbitę własnych satelitów. Firma ma też całkiem niezły
    marketing.

    Starlink nigdy jednak nie będzie tym, co chcą w nim widzieć fani Muska
    oraz dosć spora część technicznych portali - usługa masową. To nigdy nie
    załata dziur w mapie dostępu do szerokopasmowego internetu, bo gdyby
    "szeroka publiczność" rzuciła się na Starlinki traktując je jako
    substytut Neostrady, to zaraz zabrakłoby zasobów radiowych - co wynika
    właśnie ze switcha Negrapontego. Tutaj jedynym sensownym rozwiązaniem
    jest rozbudowa sieci światłowodowych.

  • 19. Data: 2023-01-10 12:35:37
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 10.01.2023 09:58, Janusz wrote:

    > No tu akurat popłynąłeś, bo już rozwiązują a jeszcze są nieskończone i
    > to za ułamek kwoty tego co wcześniej ludzie płacili.

    Rozwiązują, bo Starlink niszową usługę. Jest skierowany do niewielkiej
    grupy ludzi, którzy chcą mieć Internet w miejscu kompletnie odciętym od
    świata (np. letni domek w górach). Nie jest to zresztą jedyna taka
    usługa - dostawcy satelitarnego Internetu istnieją od dawna.
    Nigdy jednak nie zrobisz zbudujesz w ten sposób powszechnej usługi
    dostępu do Internetu, bo wraz ze wzrostem liczby klientów zacznie
    brakować zasobów radiowych. Z tego samego powodu telefonia satelitarna
    zawsze była i zawsze będzie jedynie uzupełnieniem, a nie alternatywą dla
    telefonii komórkowej.

  • 20. Data: 2023-01-10 13:33:50
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2023-01-10 o 12:31 +0100, Atlantis napisał:
    > Sęk w tym, że to nie jest nic nowego. Internet satelitarny o
    > podobnych osiągach istniej już od dawna.

    To, co istnieje od dawna to internet satelitarny z sekundowym lagiem i
    anteną którą trzeba dostrajać z kompasem w ręku. Starlink jest totalnie
    plug & play, praktycznie bezobsługowy, a dzięki niskiej orbicie ma RTD
    porównywalne z ADSLem i dużo lepiej znosi niekorzystne warunki
    atmosferyczne. Czegoś takiego do tej pory nie było.

    W zeszłym roku opisałem pokrótce jak u mnie sprawuje się ten wynalazek:
    https://groups.google.com/g/pl.comp.os.linux/c/6kU-C
    RVwpjQ/m/dAeVZ-DBAgAJ

    Mateusz