  • 11. Data: 2010-10-26 20:45:53
    Temat: Re: encoder wolnoobrotowy
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michoo napisał:

    > Ale zwykłe myszy były w sumie dość "optyczne" ;)

    Też można, ale to by trzeba jakoś wprzęgać się do tej tarczy ze
    szparkami (nie wiem do czego to, może da się to zrobić prosto,
    a może nie) albo robić własną tarczę. Natomiast optyczną wystarczy
    przyłożyć do jakiegoś chropawego wała, a kamera i cała mysia
    inteligencja załatwi resztę. Zinterfejsować się do jednej i drugiej
    jednakowo łatwo -- można choćby zajrzeć do źródeł programu "gpm".

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2010-10-26 23:43:57
    Od: Andrzej <w...@w...pl>

    W dniu 2010-10-26 20:48, pawel pisze:
    > Ten który mam jest jakiś przedpotopowy.
    >
    > Jest zamontowane kółko z otworami na obwodzie zesprzęglone z wałem, otwory
    > obracając się przechodzą przez transoptor umocowany na stałę i z tego
    > wszystkiego wychodzą impulsy 0-5V.
    >
    > Problem jest tego typu że chyba wyrobiło się kółko i obraca się nie osiowo w
    > stosunku do transoptora.
    > Impulsy raz są a raz nie ma. Ciężko ustawić jest w prawidłowej pozycji.
    >
    > Więc szukam jakiegoś zamiennika.
    > Pozdrawiam
    > Paweł

    To podaj chociaż ile otworów masz na obwodzie i jaki jest stosunek
    tego koła do wału (obwiednia koła do obwiedni wału).
    Co do impulsów - czy jest to jeden impuls (typu otwór=impuls)
    czy więcej (inaczej - ile masz przewodów do tego enkodera).
    To pomoże w dobraniu odpowiedniego enkodera.

    Pozdrawiam
    A.

  • 13. Data: 2010-10-27 05:42:59
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > Problem jest tego typu że chyba wyrobiło się kółko i obraca się nie osiowo w
    > stosunku do transoptora.
    > Impulsy raz są a raz nie ma. Ciężko ustawić jest w prawidłowej pozycji.

    Ja bym się spodziewał 'wypalenia' nadajnika w transoptorze lub zabrudzenia.
    Wymieniłbym diodę nadawczą w nim lub cały transoptor.
    --
    Pozdr
    EM

  • 14. Data: 2010-10-27 09:21:26
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 26.10.2010 20:48, schrieb pawel:
> [...]
    > stosunku do transoptora.
    > Impulsy raz są a raz nie ma. Ciężko ustawić jest w prawidłowej pozycji.

    Kwestia twojego nastawienia do czasu pracy i pieniędzy. Jak chcesz
    szybko, to kupić dowolny enkoder pasujący geometrycznie. Cena 50-200EUR,
    dopasowanie mechaniki też ewentualnie potrzebne. Można ten twój
    naprawić. Coś mi się nie chce wierzyć, że kółko nie obraca się osiowo, o
    ile jest na wale. Czy jest tylko sprzęgnięte jakoś z wałem?

    Jak masz więcej czasu, a mniej pieniędzy to możesz coś samemu wyskubać.
    Przy tych prędkościach masz kupę możliwości. Coby nie zmieniać
    międzymordzia pozostałbym jednak przy transoptorze, ale mechanikę
    zrobiłbym tak, że transoptor ma sprzężenie mechaniczne z osią kółka, a
    nie z resztą ustrojstwa. A najlepiej zamontować to kółko na wale a
    transoptor gdzieś fest z łożyskiem wała. W naszych kręciołkach w USA
    mamy enkodery z 32k impulsów/obrót właśnie tak zrobione, przy 100/obrót
    to już jest praktycznie trywialne, o ile nie jest to zamontowane w
    jakimś świńskim otoczeniu. Nasz wał kręci się max. 420rpm, wyjście jest
    2xTTL (sin/cos) plus index (1xobrót).

    Waldek

  • 15. Data: 2010-10-27 09:29:00
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 26.10.2010 22:45, schrieb Jarosław Sokołowski:

> [...]
    > inteligencja załatwi resztę. Zinterfejsować się do jednej i drugiej
    > jednakowo łatwo -- można choćby zajrzeć do źródeł programu "gpm".

    Ale po ośkę musi Paweł wszystko zmieniać? Sztuka dla sztuki? Jak ma
    międzymordzie TTL dla transoptora, to powinien tak zostawić i reszty nie
    zmieniać, bo po co? To, co się zdupcyło, to mechanika i ją trzeba
    zoptymalizować. Czyli: zostawić transoptor i coś zrobić z tym kółkiem:
    albo dać go bezpośrednio na wał, albo poprawić sprzęg. Jak się dziad
    wyrobił: zrobić nowe i zamiast dziurek dać szczeliny. Jak się transoptor
    świni bo otoczenie zasyfione, to wymienić transoptor na czujnik
    indukcyjny, a kółko na zębatkę o odpowiedniej liczbie zębów.

    Paweł nie napisał, czy jest to jedna maszyna w laboratorium, czy 100000
    instalacji w pompowni szamba, czy cokolwiek po drodze. No i co dla niego
    jest drogie, mechanika, elektronika, czy wysłanie człowieka na Sybir w
    celu dokonania naprawy.

    Waldek

  • 16. Data: 2010-10-27 09:48:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > Ale po ośkę musi Paweł wszystko zmieniać? Sztuka dla sztuki?

    Nie przeczytałem całej dyskusji, tylko wiadomość otwierającą wątek.
    Na jej podstawie domniemywałem, że to nowa, dopiero projektowana
    konstrukcja.

    > Jak ma międzymordzie TTL dla transoptora, to powinien tak zostawić
    > i reszty nie zmieniać, bo po co? To, co się zdupcyło, to mechanika
    > i ją trzeba zoptymalizować.

    Może. A może nic się nie zdupcyło, tylko transoptor się zakurzył?
    (Też wszystkiego nie przeczytałem, dotarła do mnie tylko informacja,
    że raz działa a raz nie.)

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2010-10-27 13:00:17
    Od: "bratPit[pr]" <k...@o...pl>

    > Potrzebuję coś na kształt encodera do pomiaru prędkości obrotowej silnika.
    > Może nie chodzi mi o sam encoder bo nie zależy mi na kierunku obrotów.
    > Wal silnika obraca się średnio 1 obrót na 2 minuty więc potrzebowałbym
    > jakieś 100 impulsów na obrót.
    > Są jakieś gotowce?

    tanie - jak na enkodery - są enkodery Megatrona które ma w ofercie Wobit
    z tego co piszesz to potrzebujesz enkoder inkrementalny TTL -poziom na
    WY=5V, (są też HTL WY >18V)
    http://www.wobit.com.pl/produkty/przetworniki/obroto
    wo_impulsowe_z_osia/obrotowo_impulsowe_z_osia.htm
    (gdyby się połamał link to http://tinyurl.com/36q6pdm )
    zobacz, zadzwoń, zapytaj,
    są np takie 100 imp/obrót,

    brat

  • 18. Data: 2010-10-28 08:47:16
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-10-26 20:08, pawel pisze:
    > Witam.
    > Potrzebuje co? na kszta?t encodera do pomiaru predko?ci obrotowej silnika.
    > Mo?e nie chodzi mi o sam encoder bo nie zale?y mi na kierunku obrotów.
    > Wal silnika obraca sie ?rednio 1 obrót na 2 minuty wiec potrzebowa?bym
    > jakie? 100 impulsów na obrót.
    > S? jakie? gotowce?
    A twórczość własna w postaci przyklejonej do wału odpowiedniej wielkości
    tarczy wykonanej w programie graficznym (szczeliny/kreski na obwodzie),
    wydrukowanej na folii przeźroczystej drukarką laserową, gdzie te kreski
    przysłaniają tor dioda nadawcza+dioda odbiorcza (lub kilka diód),
    tranzystor, bramka schmita (czy jak to się tam pisze, z histerezą) albo
    jakiś komparator, bo przy tej prędkości to obojętne, i też zadziała.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 19. Data: 2010-10-30 15:01:37
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > tranzystor, bramka schmita (czy jak to się tam pisze, z histerezą) albo
    > jakiś komparator, bo przy tej prędkości to obojętne, i też zadziała.

    Oooo. Niezły pomysł. Spróbuję wydrukować zamiast tych maciupkich otworów
    paseczki.

    Pozdrawiam
    Paweł