  • 31. Data: 2012-03-27 22:50:30
    Temat: Re: filtr UV (filtr tłumiący zakres widzialny)?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

    > A smoła, lepik? - ktoś mi kiedyś coś takiego sasugerował, że smoła
    > przepuszcza ultrafiolet - sam w to wątpie, ale może to na coś naprowadzi.

    Mogę sprawdzić. Ale to jak wyjdzie słońce, bo nie mam w domu źródła UV
    (za to coś czarnego mi latem z dachu nakapało).

    Natomiast jest tak, że te substancje *zminiejszają* odporność skóry na
    ultrafiolet. Na przykład u robotników, którzy kładą asfalt na drogach.
    Tak mi mówili ludzie z CIOP od monitoringu warunków bezpieczeństwa pracy.

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2012-03-27 23:18:20
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 27.03.2012 22:50, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Natomiast jest tak, że te substancje *zminiejszają* odporność skóry na
    > ultrafiolet.

    No to raczej odbija a nie przepuszcza.
    Ciągnąc dalej temat to przypomniałem sobie, jak w pionierskich czasach
    robiłem "fiolkę" (zwaną w niektórych kręgach "wykrywaczem staników" ;) )
    na imprezy - a wtedy ciężko było z odpowiednimi do tego świetlówkami a i
    budżet mocno ograniczony. Użyłem oczywiśćie zbitej rtęciówki, obudowa z
    takiego wielkiego, bakelitowego wskaźnika tablicowego z półokrągłą
    szybką. Szybka pokryta lakierem spirytusowym zabarwionym fioletowym
    wkładem do długopisu. Efekt był bardzo ładny - nie można było zbyt długo
    świecić (może to i dobrze dla zdrowia), bo lakier się nadtapiał.
    Myślę, że można pokombinować z czymś mocno fioletowym... hmmm gencjana?
    nadmanganian potasu? - czymś w końcu te świetlówki sa malowane. Nawet
    widziałem gdzieś żarówki z takim pokryciem sprzedawane jako
    "ultrafioletowe - imprezowe".

    Mirek.

  • 33. Data: 2012-03-28 00:05:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

    > No to raczej odbija a nie przepuszcza.

    A nie, tu nie chodzi o odbijanie, tylko o przebywanie w oparach tych
    śmierdzideł. Za to odbija dobrze beton. No i oczywiście śnieg -- w zimie
    na śniegu poziom UV mocno wzrasta.

> [...]
    > Myślę, że można pokombinować z czymś mocno fioletowym... hmmm gencjana?
    > nadmanganian potasu? - czymś w końcu te świetlówki sa malowane.

    Tu chyba chodzi wyłącznie o efekt -- skoro ma być ultrafioletowo, to
    niech też będzie fioletowo. W każdej świetlówce wyładowanie świeci
    głównie w UV, dopiero luminofor zamienia to na coś innego. Taka
    imprezowa nie ma luminoforu, a lakier tylko podbarwia szczątkowe
    światło. Tak mi się przynajmniej wydaje, bo nigdy się nad tym głębiej
    nie zastanawiałem.

    > Nawet widziałem gdzieś żarówki z takim pokryciem sprzedawane jako
    > "ultrafioletowe - imprezowe".

    Halogeny dają sporo UV, które przedostaje się przez kwarcową bańkę.
    Reflektorki oświetleniowe mają filtr w przedniej szybie.

    --
    Jarek

  • 34. Data: 2012-03-28 21:19:04
    Od: sundayman <s...@g...pl>