  • 1. Data: 2023-09-28 17:03:25
    Temat: gdy twoj scaner klamie
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Niestety - wszystko po szkopsku:

    https://youtu.be/7FeqF1-Z1g0?t=398

    W skrocie - scaner Xerox, porządna maszyna w cenie samochodu,
    a na skanie jest cos innego niz na oryginale.

    Rozwiazanie okazało sie trywialne - zbyt ambitna kompresja.

    Choc jak patrze na pierwszy przyklad, to mnie bardzo zastanawia ...

    J.

  • 2. Data: 2023-09-28 18:35:33
    Temat: Re: gdy twoj scaner klamie
    Od: alojzy nieborak <g...@g...com>

    J.F napisał(a):
    > Niestety - wszystko po szkopsku:
    >
    > https://youtu.be/7FeqF1-Z1g0?t=398

    Pewnie kwestia ustawień.

    > W skrocie - scaner Xerox, porządna maszyna w cenie samochodu,
    > a na skanie jest cos innego niz na oryginale.

    Jeśli mowa o trybie B&W jest taka funkcja jak próg.
    Na wejście wchodzi 8 bit czyli wartości 0-255, próg określający co ma zostać białe a
    co czarne
    zwykle wynosi połowę tj. 128. Teraz rozchodzi się o to czy w kserokopiarkach jest
    on regulowany.

    Machnięte takimi samymi pędzlami plus konwersja z 8 bit na 1 bit.
    https://ibb.co/6P8pyJn

  • 3. Data: 2023-09-28 18:45:34
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 28.09.2023 17:03, J.F wrote:

    > Rozwiazanie okazało sie trywialne - zbyt ambitna kompresja.
    >
    > Choc jak patrze na pierwszy przyklad, to mnie bardzo zastanawia ...

    Mnie nie specjalnie. Algorytm jedzie sobie po kolei bloki obrazu i
    zapisuje. Jak trafi na blok podobny z jakimś tam błędem do takiego co
    już ma, to nie zapisuje drugi raz, tylko wstawia odnośnik do tamtego.
    Pewnie gdyby włożyć kartkę odwrotnie to wyszło by 17.42.

    --
    Mirek.

  • 4. Data: 2023-09-29 06:35:46
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Thursday, September 28, 2023 at 10:03:30 a.m. UTC-5, J.F wrote:
> [...]
    >
    > Rozwiazanie okazało sie trywialne - zbyt ambitna kompresja.
    >
    > Choc jak patrze na pierwszy przyklad, to mnie bardzo zastanawia ...

    Jakis czas temu bylo podobnie w drukarkach.
    Gosciu dostal zadanie od ksiegowej bo jej sie slupki nie zgadzaly.
    Okazalo sie ze sterownik drukarki to samo robil.

  • 5. Data: 2023-09-29 09:56:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 28 Sep 2023 09:35:33 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

    > Pewnie kwestia ustawień.

    Tak.
    To gdzies dalej nawet jest pokazane - domyslnie jest najwyzsza
    kompresja, przy ktorej jest nawet napisane, ze moze skutkować zamianą
    znaków :-) [32:55]

> [...]
    a co czarne
    > zwykle wynosi połowę tj. 128. Teraz rozchodzi się o to czy w kserokopiarkach jest

    Moze i jest, ale tu jest inaczej - jest kompresja JBig2.
    Ktora wyszukuje co ciekawsze tresci na obrazku, żeby nie kompresować
    białego papieru, i ma wyszukiwanie podobnych fragmentow - bo wystarczy
    je raz umiescic w pliku, a potem tylko odwołania.
    I w sumie wychodzi rozpoznawnie znaków, choc tak tego nie nazwali.

    > Machnięte takimi samymi pędzlami plus konwersja z 8 bit na 1 bit.
    > https://ibb.co/6P8pyJn

    A w takiej maszynce jest pewnie tryb auto, ze sztuczną inteligencją
    :-)

    J.

  • 6. Data: 2023-09-30 15:44:14
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Niemal zawsze próg jest regulowany
    Mnie zadziwia, że do wyboru mam:

    Gray 256 scales (8 bit)
    Lineart, B/W (1 bit)
    Halftone, B/W (1 bit)

    Lineart daje okropne wyniki, Halftone daje bardzo dobre wyniki jak na te samą liczbę
    bitów.
    Gray do czarnobiałego pisma czy rysunków ma za dużo bitów i niepotrzebnie daje szare
    tło (opcje rozjaśniania tła dają gorszy efekt
    niż przejście na Halftone).
    'Halftone' oznacza na polski półcienie, a jednak u mnie okazuje się być lepszy do
    skanowania pisma czy rysunków niż 'Lineart'.
    Urządzenie (menu) Samsung.

    -----

  • 7. Data: 2023-09-30 16:50:34
    Od: alojzy nieborak <g...@g...com>

    ąćęłńóśźż napisał(a):
    > Niemal zawsze próg jest regulowany
    > Mnie zadziwia, że do wyboru mam:
    >
    > Gray 256 scales (8 bit)

    Czyli bez konwersji, 8 bit wchodzi i 8 bit wychodzi.
    Przy czym drukarka potrafi tylko symulować wyjściowe 8 bit za pomoca rastra.

    > Lineart, B/W (1 bit)

    To o czym klepiemy, konwersja 8 bit->1bit
    Np. zeskanowana szara litera równie dobrze może pojawić się na wydruku, jak i z niego
    zniknąć.
    Wszystko zależy od progu.

    > Halftone, B/W (1 bit)
    Konwersja 8 bit->1 bit
    Tu szara zeskanowana litera zawsze pojawi się na wydruku, jej jasność
    zostanie odwzorowana gęstością czarnych punktów na wydruku.

> [...]
    > Gray do czarnobiałego pisma czy rysunków ma za dużo bitów i niepotrzebnie daje
    szare tło (opcje rozjaśniania tła dają gorszy efekt

    Dla twojego "gray" powinna być wartość "gamma" czyli wartość półtonów.

    > 'Halftone' oznacza na polski półcienie, a jednak u mnie okazuje się być lepszy do
    skanowania pisma czy rysunków niż 'Lineart'.

    Właściwie to to jest symulacja półtonów.

  • 8. Data: 2023-10-02 06:44:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 30 Sep 2023 07:50:34 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

    > Czyli bez konwersji, 8 bit wchodzi i 8 bit wychodzi.
    > Przy czym drukarka potrafi tylko symulować wyjściowe 8 bit za pomoca rastra.

    Ale na monitorze bedzie.
    A atramentowki dobre tez nie potrafia ?

> [...]
    > Tu szara zeskanowana litera zawsze pojawi się na wydruku, jej jasność
    > zostanie odwzorowana gęstością czarnych punktów na wydruku.

    Ale ten raster bedzie juz w obrazku.

    Ale czy obrazki skanowane byly naprawde czarno-biale, czy jakies
    szarosci?

    Nie przeszkadza raster w pliku ?