    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Thu, 7 May 2020 09:38:54 -0700 (PDT)
    Subject: Re: geotermia
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 8 maja 2020 01:20:02 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    oglegroups.com...

    > OK.
    > Pod jednym warunkiem - ze tnac koszty nie pominiesz jednak grozacego
    > grubego bledu.
    >
    > Takie tam, ze przyjdzie 12m tsunami, albo komuputer zablokuje drazek
    > sterowy :-)

    To nie jest proste. Podam przykład, chociaż może nie będzie najlepszy. Elementy
    wyposażenia przedziału ładunkowego w promach kosmicznych były mocowane na wkręty,
    przenizane przez otwór w jakimś elemencie blaszanym, potem umocowane w nakrętce. NASA
    miała program praktyk dla studentów- kazali im odtworzyć w 3D cały prom, do ostatniej
    śrubki. Z zestawień materiałowych dostępnych w postaci tabel. No i okazało się że
    głębokość wkręcenia tych wkrętów w nakrętki w niektórych przypadkach wynosiła jeden,
    a nawet mniej niż jeden zwój gwintu. A tam są przyspieszenia, jakby coś się urwało to
    by narobiło bałaganu. Słowem, misja powiodła się, ale była o włos od katastrofy. No
    więc oszacuj jaki byłby koszt zidentyfikowania takiego problemu przed startem promu.
    Potem studenci zrobili to za darmo, chociaż takie praktyki ktoś musiał zorganizować,
    przygotować zespoły, przeszkolić, przygotować dla nich dane, dać im software itd. Nic
    nie jest za darmo. W czasach kiedy budżet NASA wynosił więcej niż PKB Polski, nie
    dało się tak zorganizować projektu żeby technik który to dokręcał zgłosił problem do
    kierownika. O ile trzeba by było zwiększyć ten budżet żeby zgłosił? Trzeba by im było
    płacić w złocie? W projekcie Manhattan postdoki (doktorzy) kręcili korbkami w
    maszynach o których nie mieli pojęcia. Celowo ich tam zatrudniono, żeby byli w stanie
    zauważyć i zareagować na jakieś nieprzewidziane nieprawidłowości. No ale ile było w
    historii projektów o takim budżecie jak Manhattan?

    > A przeciez nalezy spekulowac wszysko, tylko pozniej ewentualnie
    > stwierdzic, ze to malo prawdopodobne i a zabezpieczenie za drogie :-)
    > Choc po takiej notatce ... w USA mozna stracic wszystko :-)

    Ja zaczynam skalę od "never heard of in the industry". I też stawiam punkty, bo jak
    ktoś potrafi sobie wyobrazić i wykazać że nie jest to niemożliwe- to patrz prawa
    Murphyego.

    > Ale to tylko ogrzewanie malego miasteczka, a nie miliardowy projekt
    > :-)

    Wcale nie musi być miliardowy projekt. Ryzyko szacujesz nieświadomie nawet
    przechodząc przez ulicę. Inaczej nie patrzyłbyś w lewo i prawo. A patrzysz, prawda?