  • 31. Data: 2008-01-13 10:26:40
    Temat: Re: ipv4 2-3 lata
    Od: Pawel Damian <pawel@USUN_sz-ek.pl>

    > Spokojnie, jest jeszcze projekt, aby się do 240/4 dobrać.
    >
    > http://tools.ietf.org/id/draft-fuller-240space-00.tx

    Moim zdaniem nie będzie specjalnego nacisku na uwalnianie pojedyńczych
    /8. Powód jest prosty - uwalnianie sporym wysiłkiem pojedyńczych /8
    niewiele da (oczywiście 240/4 to trochę więcej, ale i tak jedynie odsuwa
    problem w czasie o kilka(?) miesięcy). Przedłuża tylko i tak
    nieodwracalny moment końca wolnych pul adresowych. Jak wszędzie jest to
    kwestia kosztów - miałem ostatnio okazję spotkać się z kilkoma IP
    Resource Analyst z RIPE i opowiadali, jak to ARIN wielkim kosztem
    odzyskał jedną /8 z jakiegoś tam uniwersytetu w USA. Trwało to podobno
    tyle czasu i generowało na tyle dużo kłopotów, że wyciągneli wniosek o
    nieopłacalności tego typu operacji. I ja to całkowicie rozumiem. Wiadomo
    że uwolnienie adresów jest procesem trudnym - a jeżeli ma to powodować
    przedłużenie momentu wyczerpania ip o miesiąc czy dwa, to taka operacja
    nie ma sensu. Z punktu widzenia RIRów lepiej żeby się adresy skończyły,
    bo wtedy dopiero na poważnie ISPs zaczną myśleć o migracji na IPv6. Na
    chwilę obecną RIPE od kilku lat gada gada, wszyscy słuchają i
    przytakują, ale praktycznie nic się w tej dziedzinie nie dzieje. I
    dopóki adresy się nie skończą moim zdaniem niewiele się zmieni.

    pozdr.Paweł

  • 32. Data: 2008-01-13 10:30:59
    Od: Pawel Damian <pawel@USUN_sz-ek.pl>

    > RIPE nie zezwala na handlowanie IP, więc
    > na allegro zapewne się nie pojawia. Na ebay pewnie tez.

    Na to akurat znajdzie się na pewno masa pomysłów ;) Wystarczy spojrzeć
    chociażby na wykresy porównujące ilość przydzielonych adresów z
    faktycznie rozgłaszanymi. Jest tam przepaść - a te ukryte ipki muszą
    kiedyś wypłynąć. To tylko kwestia czasu aż pojawią się na aukcjach ;)

    pozdr.Paweł

  • 33. Data: 2008-01-13 10:47:17
    Od: Mateusz Papiernik <m...@m...net>

    Pawel Damian pisze:
    > I dopóki adresy się nie skończą moim zdaniem niewiele się zmieni.

    Czy to nie jest tak, ze gdy adresy sie skoncza, migracja na IPv6 bedzie
    jeszcze bardziej problematyczna niz jest teraz? Bez wolnych IPv4 na mase
    bramek posrednich ulatwiajacych plynna migracje (jesli przyjmiemy
    strategie stopniowego przechodzenia na IPv6 z tunelowaniem) stoimy w
    rogu, z ktorego trudno o rozsadne wyjscie. Przeciez (chyba? dosc dawno
    nie sledzilem tematu sposobow implementacji IPv6 w duzych sieciach) nie
    istnieje mozliwosc naglego przemigrowania na IPv6 ot tak i przelaczenia
    sie nan, z powodu braku wstecznej kompatybilnosci.

    Jesli bzdury plote, prosze o wyprostowanie :)

    --
    Mateusz Papiernik, Maticomp Webdesign
    Projektowanie i realizacja witryn WWW

  • 34. Data: 2008-01-13 11:35:30
    Od: "Mr.FX" <m...@w...pl>

    > jak sie zachowaja defaultowe visty jak sie im cos ipv6-aktywnego
    > podstawi w sieci ?

    Defaultowo Vista pobiera IPv6 z DHCP. :]

    --
    Mr.FX [ myryfykysy ]

  • 35. Data: 2008-01-13 12:40:40
    Od: Krzysztof Lewandowski <a...@x...pl>

    Mr.FX pisze:

    > Defaultowo Vista pobiera IPv6 z DHCP. :]

    radvd - dziala nawet w xp ;)
    Testy w szkielecie ethernetowym - klienci koncowi bez problemu mogli
    brykac po www z v6 ;)

  • 36. Data: 2008-01-13 12:47:44
    Od: "Sied@r" <s...@d...lub.pl>

    Pawel Damian pisze:

> [...]
    > przytakują, ale praktycznie nic się w tej dziedzinie nie dzieje. I
    > dopóki adresy się nie skończą moim zdaniem niewiele się zmieni.

    Nie dalej jak w 2005 roku na LIR training sami Ripowcy mowili ze spoko
    spoko to jeszcze kilka jak nie kilkanascie lat zanim IPv6 wejdzie.
    wiec jak gadaja to niech nie maja pretensji ze pozniej operatorzy tak
    planuja.

    A tak naprawde to juz wiekszosc operatorow jest w stanie przesylac IPv6
    kwestia wlasnie urzadzen SCM ktore obsluza ruch IPv6 bo routery BGP itp.
    juz wspieraja.
    System Vista od poczatku, Linuxy tez. XP pewnie po zainstalowaniu jakies
    laty.

    Z tego co pamietam to jest taki plan migracji z IPv4 do IPv6 ze to
    routery za brzegu sieci beda zamieniac adresy IPv4 na 6 - dodajac
    odpowiedni prefix na poczatku i beda rozglaszac jako IPv6 wiec
    teoretycznie dalo by sie w szkieletach wprowadzac powoli IPv6 - nie wiem
    jak ze wsparciem tych pomyslow przez urzadzenia brzegowe.

    Darek.

  • 37. Data: 2008-01-13 13:01:11
    Od: Krzysztof Oledzki <o...@...ns.pl>

    Mr.FX <m...@w...pl> wrote:

    > Defaultowo Vista pobiera IPv6 z DHCP. :]

    Jesteś pewien że z DHCP?

    Pozdrawiam,

    Krzysztof Oledzki

    --
    Krzysztof Olędzki
    e-mail address: ole(a-t)ans(d-o-t)pl

  • 38. Data: 2008-01-13 13:50:51
    Od: futszaK <f...@g...com>

    Any User wrote:

    > Wystarczy, że oderwie się od pracy obecnych pracowników.

    a kto wykonywac bedzie ich prace ?

    > To pierwsze - racja, to może parę dni zająć. To drugie - chwilę.

    a jak student ktorego chesz zatrudnic za najnizsza krajowa sie pomysli
    przy wpisywaniu regulek do firewall-a a potem powie ze ma to w dupie bo
    idzie na impreze to co ? nie zaplacisz mu 700zl ?

    przy okazji przypominam, ze jesli chcesz cos zrobic w ciagu konkretnych
    2 tygodni na duza skale to profesjonalisci (ci ktorzy zrobia zlecenie
    szybko i dobrze) beda baaaaardzo zajeci wiec cena ich uslug moze
    wzrosnac, nie mowiac o studentach ktorzy jak uslysza ze jest
    megazapotrzebowanie to tez zaczna grymasic, wszak liczba studentow
    ktorzy chca isc do pracy zamiast chclac w akademiku tez jest ograniczona

    futszaK

  • 39. Data: 2008-01-13 14:40:48
    Od: "Mr.FX" <m...@w...pl>

    > Jesteś pewien że z DHCP?

    Rzeczywiście źle się wyraziłem. Powinienem napisać,
    że mimo, że nie jest do końca zgodna z RFC 2462, to potrafi
    domyślnie pobrać adres z DHCPv6. :]

    --
    Mr.FX [ myryfykysy ]

  • 40. Data: 2008-01-13 15:03:39
    Od: Lukasz Trabinski <l...@t...nospam.net>

    Pawel Damian <pawel@usun_sz-ek.pl> wrote:

> [...]
    > faktycznie rozgłaszanymi. Jest tam przepaść - a te ukryte ipki muszą
    > kiedyś wypłynąć. To tylko kwestia czasu aż pojawią się na aukcjach ;)

    Do głowy by mi nie przyszło, aby handlować IPkami, po za tym nikt, kto
    chce robić poważny biznes na coś takiego nie będzie się pisał, no chyba
    że celach przestępczych (zdarzaja się kradzieże IPków oraz ASów właśnie
    w tym celu).

    --
    ŁT