    From: Sylwester Łazar <i...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: jaki olej?
    Date: Wed, 04 Jan 2012 09:47:34 +0100
    To: "Pan Piskorz" <p...@b...pl>

    > W dniu 2012-01-03 21:29, P.B. pisze:
    >> to inwestycja na lata!
    >
    > Nie. 10-12 tys.
    > Pewnie kilka miesięcy.
    > P.
    Kolega pewnie żartował.
    Ja mam takie własne uwagi co do oleju:
    1) Najważniejszą rzeczą w jakości oleju jest troska o jego poziom w
    silniku.
    Silniki psuja się zazwyczaj przy jego braku, bądź niskim poziomie.
    2) Reklama oleju jest tak wielka, że często stwarza wrażenie, że olej jest
    ważniejszy niż ogólny stan techniczny pojazdu.
    3) 30 lat temu zimą (-20 st C) maluchy ze sprawnym i naładowanym
    akumulatorem 43Ah oraz sprawnym rozrusznikiem,
    zapalały silnik bez problemu, choć olej SELECTOL standardowy, to w tej
    temperaturze był jak masło.
    Po chwili olej stawał się płynny, gdyż działa zasada naturalnego obiegu.
    Gdy zimno - silnik nie potrzebuje chłodzenia - olej gęsty nie przeszkadza.
    Smarowanie zapewniają resztki oleju z poprzedniego uruchomienia silnika.
    Teraz są jak smar, więc zanim silnik straci smarowanie -
    musi minąć kilka minut, a wtedy już pozostały olej będzie miał właściwą
    temperaturę.
    Silnik się nagrzewa w ciągu 5 minut- olej się podgrzewa i staje się
    rzadki- zaczyna smarować i chłodzić.
    4) Przy gęstym oleju pompa zębata ma większe ciśnienie i wydajność.
    5) Olej syntetyczny jest dużo bardziej szkodliwy chemicznie niż mineralny.
    Latem niechcący rozlałem trochę oleju syntetycznego na trawie.
    tego dziadostwa nie dało się zmyć z trawy nawet myjką ciśnieniową.
    Minęło 5 miesięcy i w tym miejscu trawa się nie odbudowała.
    Jest spalona. Olej mineralny nie szkodzi trawie w taki sposób.
    W związku z tym nie zalecam dotykania nawet tego oleju bez rękawiczek
    gumowych.
    6) Ludzie, którzy zalali silnik jakimś droższym olejem, z reguły staja się
    agresywni, gdy mówi się,
    że nie potrzebnie. Dodatkowo na wszelkie sposoby starają się udowodnić, że
    poczyniony wydatek to inwestycja.
    Niestety, zazwyczaj bez argumentów.
    7) W Carrefour Łódź, ul. Komuny jest olej Lotos Clasic za 40 zł za 4 litry
    na stoisku wyprzedażawym.
    Kupiłem - jak zwykle najtańszy, dolałem i dojechałem. I tak już od
    dwudziestu paru lat.
    Pozdrawiam,
    S.