  • 41. Data: 2013-12-30 15:24:51
    Temat: Re: jakie żarówki/lampy na klatkę schodową?
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Panowie (i panie), a może byśmy wspólnie opracowali prosty schemat
    takiego sterownika z triakiem obniżającego nieco napięcie, z
    softstartem? Ja wiem, że to proste, ale praktycy siedzący w tym na co
    dzień wskażą elementy ogólnie dostępne i niezawodne (tzn. przeżywające
    efektowny wybuch żarówki, co mi się zdarza w łazience regularnie co
    miesiąc przy trzech żarówkach lustrzanych z Piły). Żeby zrobić raz na
    zawsze, nastawić napięcie i ''zamurować''.
    Albo jakiś link do schematu, który sobie przedyskutujemy.

    --
    pozdrawia Adam
    /raczej jestem optymistą, może nie aż takim jakim był Żeromski.../

  • 42. Data: 2013-12-30 16:38:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Janko Muzykant napisał:

> [...]
    > zawsze, nastawić napięcie i ''zamurować''.
    > Albo jakiś link do schematu, który sobie przedyskutujemy.

    Ciekawy eksperyment. Przy tworzeniu oprogramowania takie zbiorowe
    działanie sprawdza się wybornie, więc może i do hardware się nada.

    Nie żebym się pchał do roli Pierwszego Skrzypka, ale postaram się
    sformułować założenia. Softstart jest tu podstawową pożądaną funkcją.
    Obniżanie napięcia żarówkom jest takim sobie pomysłem, ale jak ktoś
    koniecznie chce, może być zworka opisana "double life" a nawet "triple
    life" -- od przedłużania życia żarówy kosztem większych rachunków
    za prąd dający tyle samo światła (napis "double bill" byłby błędem
    marketingowym). A skoro softstart, to może i softstop. Czyli nie
    ustrojstwo włączone po prostu w szereg do obwodu lampy, lecz takie,
    co ma sterowanie z zewnątrz. To idzie w parze z inną zaletą -- można
    to włączać na przykład wyjściem przekaźnikowym czujki ruchu stosowanej
    do alarmów. Albo wyłącznikiem schodowym, czasowym, czy innym pilotem.

    Jarek

    PS
    Jak ktoś chce po prostu obniżyć napięcie w jakimś obwodzie oświetlenia,
    to można do tego użyć toroidalneggo transformatora 12V do halogenów,
    skonfigurowanego jako autotransformator -- wtórne uzwojenie włączone
    w przeciwfazie do obwodu wyjściowego. To tania i wydajna metoda, bo
    transformator 100 VA może zasilić żarówki o mocy ok. 2 kW (przy napięciu
    obniżonym o 12 V)

  • 43. Data: 2013-12-30 19:44:01
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Janko Muzykant napisał:

> [...]
    > efektowny wybuch żarówki, co mi się zdarza w łazience regularnie co
    > miesiąc przy trzech żarówkach lustrzanych z Piły).

    Mam bardzo stary, jeszcze PRL-owski ściemniacz dotykowy typu RS-6. Nie
    mylić z obecnym RS-6 plus. Schemat taki jak tu:
    Przetrwał kilka zwarć w żyrandolu. Takich naprawdę metalicznych, z
    minimalnym oporem. Zawsze padł tylko bezpiecznik w ściemniaczu. Ważne
    żeby wymieniać na dokładnie taki, jaki zaleca producent - szybki, z
    gasiwem. Dawniej były dość trudne do kupienia.
    Sam ściemniacz ma wbudowany efekt soft startu, czyli nawet przy
    nastawieniu pokrętła na maksymalne świecenie, rozjaśnia żarówki w ciągu
    na oko jednej sekundy.
    Nie wiem, czy sam bezpiecznik byłby rozwiązaniem Twojego problemu,
    ponieważ ściemniacz ma w sobie naprawdę duży dławik.
    Maciek

  • 44. Data: 2013-12-31 09:13:08
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-12-30 15:24, Janko Muzykant pisze:
    > przeżywające
    > efektowny wybuch żarówki, co mi się zdarza w łazience regularnie co
    > miesiąc przy trzech żarówkach lustrzanych z Piły)

    Nie tylko Piła potrafi eksplodować przy ropzruchu. Ciekawe z jaką cechą
    konstrukcyjną tych żarówek ( spot, lustrzane i jak ich tam zwał ) jest
    to związane.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 45. Data: 2013-12-31 09:59:14
    Od: Stasiek_T <t...@p...onet.pl>

    > Termistor?! Jak już jest triak i regulowany przesuwnik fazy z diakiem,
    > to można wykombinować coś z kondensatorem łądującym się w czasie jednej
    > czy kilku sekund.

    Prawdę mówiąc to miałem na myśli termistor nie w obwodzie mocy a w
    sterowaniu, tzn. w układzie RC generującym przebieg piłokształtny do
    wyzwalania diaka (i dalej triaka). Mógłby być ewentualnie podgrzewany
    przez dodatkowy rezystor podłączony wprost do zasilania. Chwyt z
    ładującym się kondensatorem jest tu trudny do zastosowania, bo ten
    prosty układ działa "symetrycznie" w obydwu połówkach sinusoidy,
    natomiast kondensator od soft-startu ładowałby się do napięcia o
    określonej biegunowości. Oczywiście można to rozwiązać, dodać mostek
    Graetza itd. Najbardziej eleganckie wydaje mi się mimo wszystko
    zastosowanie specjalizowanego układu w rodzaju U2008B, który ma w sobie
    wszystko co trzeba.

  • 46. Data: 2013-12-31 13:42:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Stasiek_T napisał:

> [...]
    > Graetza itd. Najbardziej eleganckie wydaje mi się mimo wszystko
    > zastosowanie specjalizowanego układu w rodzaju U2008B, który ma w sobie

    Jeśli do oceny układu wykorzystujemy Teorię Elegancji, to warto zadbać,
    by przyjęte kryteria tworzyły w efekcie funkcje monotoniczną. Skoro za
    najbardziej elegancki uznaliśmy układ scalony, to podobna realizacja
    z użyciem elementów dyskretnych będzie elegancka trochę mniej, a pomysły
    wykorzystujące urządzenia sterowane przez podgrzewanie powinniśmy umieścić
    na drugim końcu skali, a może nawet poza dziedziną funkcji. Tam, gdzie jest
    właściwe miejsce dla takich przebrzmiałych koncepcji, razem z opornicą
    drutową z mechanizmem korbowym napędzanym przez miniaturową maszynę parową.

    Ktoś w tym wątku już podał link do schematu takiego ściemniacza z miękkim
    startem. Projektowanego za komuny. Zdaje się, że tam nawet zamiast diaka
    był układ zrealizowany z dwóch tranzystorów. Cztery diody, to nie jest
    trudność nie do pokonania. Nawet poprzedni ustrój sobie z tym radził.

    Jarek

    --
    Zapalcie światła dla SKR-ów
    Róbcie wycieczki do PGR-ów

  • 47. Data: 2014-01-01 21:28:15
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-12-28 14:06, ToMasz pisze:
    > Poradźcie coś proszę. Jeśli nawet nie dlatego żeby "opanować" światło na
    > klatce, to żeby się douczyć i coś samemu (z synem) zmajstrować.
    Ja sobie pozwoliłem na manufakturę na korytarz - tak samo czujnik ruchu,
    częste załączanie itd. i nic długo nie przeżywało.
    Wstawiłem zasilacz 230v>12v i paski z led (typu taśma 600led x 5m) -
    pasek przy pasku, tak by wsadzić jak najwięcej ledów na powierzchni
    Plafon taki kwadratowo-zaokrąglony, starsza wersja czegoś takiego
    http://tablica.pl/oferta/plafon-kwadratowy-ID4cbXN.h
    tml - akurat dobrze
    weszły paski 15cm (18 ledów w pasku), i chyba też z 15 ich na szerokość.
    Razem daje to 270 ledów = powiedzmy połowa tasmy, a koszt takiej taśmy
    5m ~50zł.
    Więc cena na plafon to 20zł zasilacz "do led" (dodałem mu rezystor ntc
    do łagodnego startu, zmniejszyłem napięcie do 11v i zmieniłem
    kondensatory na wyjściu na low-esr 105', więc pewnie pożyje trochę) +
    25zł ledy, a świeci co najmniej nieźle.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 48. Data: 2014-01-01 21:37:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 01 Jan 2014 21:28:15 +0100, BartekK napisał(a):
> [...]
    tml - akurat dobrze
    > weszły paski 15cm (18 ledów w pasku), i chyba też z 15 ich na szerokość

    A byl sens tak upychac, nie lepiej na sufit przez caly korytarz ?

    J.

  • 49. Data: 2014-01-01 21:37:18
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-01-01 21:37, J.F. pisze:
    tml - akurat dobrze

    > A byl sens tak upychac, nie lepiej na sufit przez caly korytarz ?
    Oczywiście że byłoby lepiej. Tylko trzeba by je jakoś zamocować. Ale czy
    estetyczniej - to już musisz pytać jakąś kobietę. Mi się nie zgodziły -
    miałem kupić "ledową żarówkę" do istniejącej oprawy ("zrob coś żeby się
    to przestało ciągle psuć"), w sklepie za ~50zł dającą światła mało, to
    wolałem walnąć cepelię z tego co w szufladzie, a przynajmniej jest jasno.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 50. Data: 2014-01-02 21:54:23
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 31.12.2013 13:42, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Tam, gdzie jest
    > właściwe miejsce dla takich przebrzmiałych koncepcji, razem z opornicą
    > drutową z mechanizmem korbowym napędzanym przez miniaturową maszynę parową.

    Gdzież tam, ja bym to zrobił na lampach, anodowe 320V już jest prosto
    (znaczy się przez prostownik) z sieci ;)

    Jakub Rakus