    From: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: karta Gigabit Ethernet
    Date: Wed, 3 Jul 2019 14:04:57 +0200

    Osoba podpisana jako pueblo <n...@n...pl>
    w artykule <news:5d1c6916$0$17343$65785112@news.neostrada.pl> pisze:

    > Witaj Marcin Debowski, 03 lip 2019 w

    > Wygląda na to, że miałeś rację z tym kablem. 1 m nieekranowana skrętka -
    > daje 150 Mbps. Wcześniej sprawdzałem na kablu nieokreślonej długości (5
    > góra 6m) z czego połowa jest zwinięta w pętlę... i to wystarczyło, żeby
    > nie poszło powyżej 100Mbps.

    Ani długość kabla, ani zwój pętli nie są winne.

    1. Standard określa maksymalną długość kabla na 100 m, ale w dobrych
    warunkach połączenie gigabitowe powinno działać nawet po podłączeniu całej
    szpuli (305 m) kabla kategorii 5e - na tym samym kablu można uzyskać bowiem
    2,5 Gbps na 100 m kabla (standard 2.5GBASE-T).

    2. Skrętkę robi się m.in. po to, żeby zwijanie w pętlę nie miało żadnego
    wpływu. Problemy mogą stwarzać załamania (zagięcia o małym promieniu, np.
    przez przycięcie w drzwiach) lub uszkodzenia kabla (np. przez nadepnięcie
    szpilką damskiego obcasa czy rozjechanie w pełni obciążonym fotelem na
    kółkach).

    3. Jeśli kabel jest stary i był używany wcześniej tylko do połączenia 100
    Mbit, problemem może być nieprawidłowe podłączenie dwóch par nieużywanych w
    tym standardzie. Kabel poprawnie skrosowany nie powinien być problemem, bo
    sprzęt gigabitowy prawie na pewno ma autodetekcję i to rozpozna.

    4. Jeśli nieuszkodzony kabel ma kategorię 5e, a pary wyglądają na podłączone
    we właściwej kolejności, to najczęstszą przyczyną kłopotów są kiepsko
    zarobione końcówki kabla lub źle założone wtyczki (niektóre wtyczki są
    przeznaczone tylko do linki, inne tylko do drutu). W takich okolicznościach
    szarpanie kabla może poluzować styk we wtyczce. Na 100 Mbit potrzebne są
    tylko dwie pary z czterech, więc jest 50% szans, że poluzowana wtyczka
    zadziała przy tej szybkości.

    5. Są jeszcze inne problemy na styku kabel - komputer. Wtyczka z ułamanym
    klipsem nie zapewni dobrego kontaktu, bo nie będzie się dobrze trzymała w
    gniazdku. W przypadku notebooków częstą przypadłością są gniazdka wyrwane z
    płyty przez kombinacje wyszarpywania kabla i wbijania wtyczek (dosuwanie
    komputera do ściany, upadek sprzętu po zaczepieniu o kabel itp.). Dotyczy to
    wszystkich gniazdek, ale USB zwykle ma ich więcej, a Ethernet tylko jedno.

    Wniosek: Jeśli z innym kablem wszystko działa poprawnie, kabel niesprawny
    należy rozwinąć, rozprostować, obejrzeć, czy nie ma uszkodzeń i sprawdzić
    kategorię. Przy braku zastrzeżeń obciąć wtyczki, zarobić na nowo końcówki
    kabla i zacisnąć wtyczki uniwersalne (nadają się i do linki i do drutu).
    Zrobienie tego może zająć mniej czasu niż przeczytanie powyższego tekstu ze
    zrozumieniem.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)