  • 1. Data: 2010-12-21 11:37:18
    Temat: konwersja do BW - filtr czerwony - brzydkie niebo
    Od: "Ptas" <p...@p...onetCC.pl>

    Witajcie,

    Zmagam sie z konwersja do cz-b i efektem mocno czerwonego filtra. Uzywalem
    takiego dawniej dla fimow cz-b i niebo wychodzilo pieknie ciemne z bialymi
    chmurkami - oczywista oczywistosc.

    Teraz probuje konwertowac wersje cyfrowe symulujac mocny filtr czerwony.
    Niebo wychodzi ciemne ale brzydkie, nierowne, ze smugami, zaszumione.
    Rozumiem, ze wycinam dwa kanaly i zostawiam czerwony, w ktorym wiele nie ma.
    No wiec teraz pytanie: jak przeprowadzic ten proces nie zamieniajac
    niebieskiego nieba na ciemna szara kaszanke?

    Przykladowe zdjecie "masakra" tu: http://www.ptas.pl/bw/bw.jpg - ma te 8MB
    .... fotka robiona na 5DmkII, ISO 100. Wołane z RAW. Calosc na PS elements
    9. Najpierw wolanie do zadowalajacego w kolorze a potem juz w obrobce tiif'a
    kolor zdjety.

    Poradzcie .....

    Bardzo pozdrawiam,

    Ptas

  • 2. Data: 2010-12-21 11:50:06
    Temat: Re: konwersja do BW - filtr czerwony - brzydkie niebo
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    W dniu 2010-12-21 12:37, Ptas pisze:

> [...]
    > 9. Najpierw wolanie do zadowalajacego w kolorze a potem juz w obrobce tiif'a

    Czy przypadkiem konwersja do BW nie powinna być zrobiona na etapie
    obróbki RAWa?

  • 3. Data: 2010-12-21 11:55:53
    Od: "Ptas" <p...@p...onetCC.pl>

    Użytkownik "Andrzej Libiszewski" <a...@g...USUNTO.pl> napisał w
    wiadomości news:4d10947b$0$22800$65785112@news.neostrada.pl...

    > Czy przypadkiem konwersja do BW nie powinna być zrobiona na etapie obróbki
    > RAWa?

    Nie jestem pewien. Probowalem kiedys na pelnej wersji PS'a - dwojka chyba.
    Po zdjeciu kolorow dalo sie suwakami mieszac udzial poszczegolnych barw ale
    z ograniczonym skutkiem ... Na moim PS elements 9 nie ma niestety tej opcji
    w wolarce RAw wogole ...

    Ptas

  • 4. Data: 2010-12-21 12:05:23
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

    Użytkownik "Ptas" <p...@p...onetCC.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 8MB .... fotka robiona na 5DmkII, ISO 100. Wołane z RAW. Calosc na PS
    > elements 9. Najpierw wolanie do zadowalajacego w kolorze a potem juz w

    Do konwersji na B&W uzywac narzedzia Color Mixer (nie wiem jak to sie
    nazywa w PS, bo tego programu nie uzywam).

    Thomas

  • 5. Data: 2010-12-21 12:07:07
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

> [...]
    > barw ale z ograniczonym skutkiem ... Na moim PS elements 9 nie ma
    > niestety tej opcji w wolarce RAw wogole ...

    Po zdjeciu kolorow (jesli dobrze rozumiem) to juz suwaczkiem od mieszania
    nie ma co kombinowac. To sie miesza na zdjeciu kolorowym.

    T.

  • 6. Data: 2010-12-21 12:14:30
    Od: "Ptas" <p...@p...onetCC.pl>

    Użytkownik "Thomas" <a...@b...pl> napisał w wiadomości

    > Po zdjeciu kolorow (jesli dobrze rozumiem) to juz suwaczkiem od mieszania
    > nie ma co kombinowac. To sie miesza na zdjeciu kolorowym.
    >
    > T.

    Jezeli podczas wolania RAW'a zjechac saturacja do zera to w pelnej wersji PS
    mozna regulowac udzial poszczegolnych skladowych. Ja robie to juz w trakcie
    konwersji zdjecia do BW w PS. Ta mozna zmieniac poszczegoone skladowe RGB
    oraz kontrast.

    Jezeli robie konwersje "portretowa" lub inna malo agresywna to wszystko jest
    ok. Dla symulacji mocnego filtra niebieskiego juz nie .....

    Ptas

  • 7. Data: 2010-12-21 12:40:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > czerwony, w ktorym wiele nie ma. No wiec teraz pytanie: jak
    > przeprowadzic ten proces nie zamieniajac niebieskiego nieba na

    Mnie sie tam podoba :-)

    Moze twoj czerwony filtr wcale nie byl taki mocny, moze trzeba
    domieszac troche zielonej skladowej, albo i niebieskiej.
    Mozliwe ze byl tak dobrany ze nie odtworzysz tego efektu czysto
    cyfrowo.

    Moze trzeba gdzies tam zmniejszyc rozmiar o polowe i lekko
    wygladzic - tylko co czwarty piksel na matrycy jest czerwony

    J.

  • 8. Data: 2010-12-21 13:16:06
    Od: "Ptas" <p...@p...onetCC.pl>

    > Mnie sie tam podoba :-)

    He he - dzieki :) Taki troche przypadek - w zasadzie robilem poklatkowo
    plynace chmury do celow bardziej filmowych. Mocno wialo i ladnie plynely.
    Ale to juz kolor byl ...

    > Moze twoj czerwony filtr wcale nie byl taki mocny, moze trzeba domieszac
    > troche zielonej skladowej, albo i niebieskiej.
    > Mozliwe ze byl tak dobrany ze nie odtworzysz tego efektu czysto cyfrowo.

    Masz oczywiscie na mysli czerowny filtr dodany na etapie obrobki? :) No jak
    mniej go dodaje to mi za jesne niebo wychodzi. I to wlasnie ten bol, gdzie
    cyfrowo nie potrafie dogonic efektu analogowego. Na cz-b negatywie z filtrem
    piejne prawie czernie wychodzily z bialymi chmurami ...

    > Moze trzeba gdzies tam zmniejszyc rozmiar o polowe i lekko wygladzic -
    > tylko co czwarty piksel na matrycy jest czerwony

    No wlasnie malo tych czerwonych. do tego przy niebieskim niebie malo one
    naswietlone (niedoswietlone?) i jak tlumie zielone i niebieskie to kaszanka
    wychodzi. Nie chcialem za bardzo wygladzac bo plastikowo wychodzi potem. No
    ale skoro w jakis banalny sposob problem nie do obejscia to bede sie musial
    troche spocic ;)

    > J.

    Pozdrawiam!

    Ptas

  • 9. Data: 2010-12-21 13:35:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > wlasnie ten bol, gdzie cyfrowo nie potrafie dogonic efektu
    > analogowego. Na cz-b negatywie z filtrem piejne prawie czernie

    Aaa - czyli masz za jasne niebo ?
    To jeszcze mozesz sprobowac odjac skladowa niebieska od czerwonej.

> [...]
    > bo plastikowo wychodzi potem. No ale skoro w jakis banalny sposob
    > problem nie do obejscia to bede sie musial troche spocic ;)

    Sprobowac ten sam czerwony filtr zalozyc na obiektyw ? Zle wyjdzie
    to sie skasuje :-)

    J.

  • 10. Data: 2010-12-21 13:38:24
    Od: "Ptas" <p...@p...onetCC.pl>

    > Aaa - czyli masz za jasne niebo ?
    > To jeszcze mozesz sprobowac odjac skladowa niebieska od czerwonej.

    Hmmm - ja zmniejszam udzial niebieskiej i zwiekszam czerwonej. Jak dziala
    odejmowanie? Chyba jestem niedoksztalcony ....

    > Sprobowac ten sam czerwony filtr zalozyc na obiektyw ? Zle wyjdzie to sie
    > skasuje :-)

    A wiesz, nosze sie z takim zamiarem. Jednak po wielu dyskusjach (tu i nie
    tylko) jak to bez sensu jest zakladac filtry tego rodzaju przy fotografi
    cyfrowej odpuscilem. To mogl byc blad i koniecznie musze sprobowac.

    Pozdrawiam

    Ptas