  • 21. Data: 2015-05-02 01:06:43
    Temat: Re: lutownica transformatorowa-obnizenie mocy z 180W o polowe
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Mario wrote:

    > Zwiększ rezystancję grota. Możesz dać cieńszy, dłuższy lub zamiast
    > miedzianego drutu użyć jakiś stalowy chromowany. Chociażby ze
    > spinacza
    > biurowego. Może to pomysł lekko badziewiaty, ale w sam raz pasujący
    > do
    > pomysłu aby transformatorówkę stosować do delikatnych prac
    > elektronicznych.

    i będzie zupełnie odwrotnie, cieńszy drut rozgrzewa się szybciej i do
    wyższej temp

  • 22. Data: 2015-05-02 07:19:34
    Od: a...@g...com

    W dniu piątek, 1 maja 2015 16:01:12 UTC+2 użytkownik platformowe głupki napisał:
    > no to może z mocy wyliczyć indukcyjność i z tego policzyć kondzior
    > szeregowo?

    no to policz, pokaz co umiesz

  • 23. Data: 2015-05-02 07:45:16
    Od: a...@g...com

    W dniu piątek, 1 maja 2015 16:01:12 UTC+2 użytkownik platformowe głupki napisał:
    > no to może z mocy wyliczyć indukcyjność i z tego policzyć kondzior
    > szeregowo?

    no ale na powaznie ,sam wiesz ze taki kondensator , przy ok 0,3A musialby byc b. duzy
    :))

  • 24. Data: 2015-05-02 07:48:23
    Od: a...@g...com

    W dniu piątek, 1 maja 2015 12:36:19 UTC+2 użytkownik Zachariasz Dorożyński napisał:
> [...]
    >
    > Jak to gdzie widział. Puścił w tej transformatorówce. Pewno do głowy by to ci nie
    przyszło a on zrobił. Albo inaczej. Ty wiedziałeś że to nie zadziała a on to
    udowodnił.

    wlasciwie to nie moj pomysl, znalazlem go na elektrodzie:
    http://sp-hm.pl/thread-1082-page-3.html i facet pisze ze dzialalo to to z dioda, ale
    moze ten jego trafo nie byl z blachy stalowej z dodatkiem duzej ilosci krzemu.

  • 25. Data: 2015-05-02 09:52:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Andgab9,

    Saturday, May 2, 2015, 7:45:16 AM, you wrote:

    > no ale na powaznie ,sam wiesz ze taki kondensator , przy ok 0,3A musialby byc b.
    duzy :))

    Pojęcie względne. Kondensator nie musi być w lutownicy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 26. Data: 2015-05-02 10:47:50
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2015-05-01 o 12:39, Paweł Pawłowicz pisze:
    [...]
    > A tak nawiasem mówiąc, wstawienie diody nie ogranicza mocy do połowy.

    To chyba przez ten ołów w stopie lutowniczym, którego jakieś pół
    kilograma zużyłem w ciągu ostatnich paru dni (nie do elektroniki,
    uprzedzając pytania). Albo przez tego niemieckiego doktora, jak on się
    nazywał...

    "A tak nawiasem mówiąc" cytowane zdanie jest poniekąd prawdziwe. Po
    wstawieniu diody przed transformatorem moc nie będzie równa połowie mocy
    pobieranej przez układ bez diody :-)

    P.P.

  • 27. Data: 2015-05-02 11:30:12
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    to dobre pytanie, jak dobrać taki kondzior?
    bo wyliczyć wartość się da, ale jak dobrać do warunków pracy?

  • 28. Data: 2015-05-02 11:53:22
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    > Hello Andgab9,
    [...]
    duzy :))

    > Pojęcie względne. Kondensator nie musi być w lutownicy.

    Ciekawe, jak będzie się zachowywać takie rozwiązanie przy włączaniu i
    wyłączaniu. Czyżbyś rozwiązał problem Kolegi, który pytał o zabawkę do
    testowania odporności na zakłócenia?
    A do kolekcji pomysłów na zmniejszenie mocy lutownicy dorzucę
    autotransformator oraz dławik, na przykład od świetlówki.

    P.P.

  • 29. Data: 2015-05-02 12:42:12
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Saturday, May 2, 2015, 11:53:22 AM, you wrote:

    duzy :))
    > Ciekawe, jak będzie się zachowywać takie rozwiązanie przy włączaniu i
    > wyłączaniu. Czyżbyś rozwiązał problem Kolegi, który pytał o zabawkę do
    > testowania odporności na zakłócenia?

    Transformator w lutownicy transformatorowej zachowuje się niemal jak
    rezystor. (Niemal) zwarte uzwojenie wtórne powoduje, że indukcyjność
    widziana od strony pierwotnej maleje do indukcyjności rozproszenia a
    bardziej istotnym składnikiem impedancji staje się rezystancja
    uzwojenia pierwotnego.

    Moja stara Lutola 65W ma indukcyjność ledwie 350mH (mierzone przy
    120Hz). 350mH to ledwie 110? przy 50Hz, a rezystancja dla DC to 86? -
    czyli stłumienie jest dobre (Q zmierzone trochę ponad 0.6). Nie
    spodziewałbym się radykalnych zachowań przy podłączeniu szeregowej
    pojemności.

    > A do kolekcji pomysłów na zmniejszenie mocy lutownicy dorzucę
    > autotransformator oraz dławik, na przykład od świetlówki.

    Tylko, że dławik naprawdę może sporo namieszać ze swoimi henrami.
    Moment wyłączania będzie bolesny dla włącznika.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 30. Data: 2015-05-02 12:49:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello,

    [...]

> [...]

    > czyli stłumienie jest dobre (Q zmierzone trochę ponad 0.6). Nie
    > spodziewałbym się radykalnych zachowań przy podłączeniu szeregowej

    Dla porządku: z rozwartym grotem indukcyjność pierwotnego to 2H
    (mierzona przy 120Hz).

    [...]

    --
    Best regards,