    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: moduł GSM Motorola D15 - brak komunikacji po rs232
    Date: 29 Nov 2012 23:35:30 GMT

    Atlantis napisał:

> [...]
    > samym wybieraniem numerów, zmianą konfiguracji itp.
    >
    > Modem prawidłowo reaguje na połączenia przychodzące (zwraca komunikat
    > "RING", zmienia stan linii RI). Mogę też wykonywać połączenia
    > wychodzące. Z powodu braku słuchawki oczywiście na razie nie
    > przeprowadziłem rozmowy. Dzwoniłem jedynie na swój numer VoIP i komórki
    > kilku znajomych. W jednej z tych sytuacji połączenie nie doszło do
    > skutku, w terminalu dostałem komunikat "NO CARRIER".
    >
    > Co mogło być powodem takiego zachowania? Moduł dzwonił pod inne numery,
    > pod ten jeden nie chciał. "AT+CSQ" pokazuje, że jest zasięg.

    Sieć GSM rozróżnia wywołania "data", "fax" i "voice". Więc może lepiej
    wybirać numery tak, jak zaleca to dokumentacja (str. 21), czyli ATD*nnn.

    > Aha, kiedy kilka dni temu zadzwoniłem ze swojego VoIPa na numer karty
    > SIM, która wtedy siedziała w module usłyszałem serię pisków (jak przy
    > dzwonieniu na fax). Czy to efekt braku mikrofonu, czy też modem jest
    > przełączony w jakiś inny tryb i dopiero w jakiś sposób powinienem
    > włączyć połączenia głosowe?

    Powinien być ustawiony do połączeń głosowych. Do tego służy polecenie
    "AT+FCLASS=8". Ale tu z kolei dokumentacja twierdzi (na tej samej
    stronie), że D15 tego nie używa, choć zwraca "OK". Gdzie indziej piszą,
    że voice można odbierać przez AT*A, więc warto spróbować (i jeszcze
    plącza się w zeznaniach w sprawie wybierania numerów voice -- raz jest
    ATD*, innym razem AT*D).

    --
    Jarek