  • 1. Data: 2010-03-30 08:20:26
    Temat: motorower skuter > 50ccm a prawo jazdy A :)
    Od: Jarek Pudelko <j...@b...ceti.pl>

    Witam

    Takie pytanie mi sie nasunelo...
    Otoz jak wiadomo na dowod/karte motorowerowa/od 13 lat mozna prowadzic
    jednoslad o pojemnosci do 50ccm i predkosci do 45kmh
    Sporo ludzi tuninguje skuter/motorowery i wsadza tam cylinder 70 czy
    80ccm. Sporo maszyn ma pojemnosc 125ccm i jest zarejestrowanych na
    motorower.
    I teraz pytanie.

    1. Nie mam prawa jazdy A i jade takim "czyms" - rozumiem, ze prowadze
    pojazd bez uprawnien. Konsekwencje jasne, 500zl jesli nie mam w ogole
    prawka i 300zl jesli mam inna kategorie

    2. Mam prawo jazdy A i jade takim czyms zarejestrowanym na motorower.
    Kategoria A uprawnia mnie do poruszania sie takim pojazdem natomiast
    jego parametry nie sa zgodne z tymi, ktore sa wpisane w dowodzie
    rejestracyjnym.
    Czy w tym przypadku przy ew. kolizji/wypadku np. ubezpieczyciel bedzie
    sie czepial, ze jechalem "nielegalnym" pojazdem chociaz posiadalem na
    niego uprawnienia?

    Pytam bo kiedys mialem problem z wyplata AC. Autko nie mialo juz
    przegladu (zapomnialem) i na wlasnym podworku rozwalilem zderzak
    podjezdzajac za blisko do kamiennego murka sluzacego za kraweznik.
    Zderzak "siadl" na nim i jak cofalem to sie normalnie urwal :)
    Ubezpieczyciel powiedzial, ze nie mialem waznego przegladu wiec sie
    wyplata odszkodowania nie nalezy :)

    --
    jarek

  • 2. Data: 2010-03-30 08:37:47
    Temat: Re: motorower skuter > 50ccm a prawo jazdy A :)
    Od: jeszua <j...@g...com>

    On 30 Mar, 10:20, Jarek Pudelko
    <j...@b...ceti.pl> wrote:
    > Czy w tym przypadku przy ew. kolizji/wypadku np. ubezpieczyciel bedzie
    > sie czepial, ze jechalem "nielegalnym" pojazdem chociaz posiadalem na
    > niego uprawnienia?

    oczywiscie. motorower (na razie jeszcze) moze nie miec przegladu,
    ktory jest wymagany dla motocykla. po drugie ma niewazne
    ubezpieczenie, poniewaz zostalo zawarte w oparciu o sfalszowane
    dokumenty
    --
    jeszua
    ck krakoff

  • 3. Data: 2010-03-30 08:56:24
    Od: "Baczek" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > ktory jest wymagany dla motocykla. po drugie ma niewazne
    > ubezpieczenie, poniewaz zostalo zawarte w oparciu o sfalszowane

    W przypadku wypadku prawdopodobnie postepowanie w sprawie falszowania
    (dokumentów?), ty, diagnosta,...

  • 4. Data: 2010-03-30 09:10:31
    Od: Jarek Pudelko <j...@b...ceti.pl>

    W dniu 2010-03-30 10:56, Baczek pisze:

    > W przypadku wypadku prawdopodobnie postepowanie w sprawie falszowania
    > (dokumentów?), ty, diagnosta,...
    Ale tym sposobem 75% ofert z allegro powinno isc pod lupe prokuratora bo
    przewaznie jest opis:

    [...] 70ccm zarejestrowany na 50/motorower [...]

    A co w sytuacji, w ktorej ja kupuje ale sie nie znam? Wiem, ze to
    sliskie ale np. w przypadku auta tez moge sie nie znac i nie odroznie
    silnika 1,8l od 2,0l jesli bedzie caly zakryty plastikiem np. z wielkim
    napisem 1,8L :)

    W takim razie kazda osoba, ktora kupi taki motorower z "lewym dowodem"
    powinno zlozyc zawiadomienie o popelenieniu przestepstwa przez
    sprzedajacego?

    --
    jarek

  • 5. Data: 2010-03-30 09:23:55
    Od: gildor <g...@N...gazeta.pl>

    Jarek Pudelko pisze:

    > A co w sytuacji, w ktorej ja kupuje ale sie nie znam?

    nieznajomość prawa nie zwalnia od odpowiedzialności.

    --
    gildor
    czarny grzechotnik w litrze k5

  • 6. Data: 2010-03-30 09:38:25
    Od: Jarek Pudelko <j...@b...ceti.pl>

    W dniu 2010-03-30 11:23, gildor pisze:

    > nieznajomość prawa nie zwalnia od odpowiedzialności.

    Ale ja znam ta regulke jako, ze studiowalem na wydziale prawa i
    administracji UJ :)
    Chodzi mi o to, ze stan faktyczny moze byc "ukryty" przez sprzedajacego.
    Np. w dowodzie jest moc 100KM a jest zrobiony tuning i moc jest 200KM
    czy iles tam.
    Akurat w Polsce nie ma to znaczenia ale np. w krajach gdzie placi sie
    ubezpieczenie zalezne od mocy moze miec.
    Chodzi o to, ze cylindry 70ccm wygladaja tak samo jak cylindry 50ccm i
    skad biedny zuczek moze wiedziec, jaki jest wsadzony... :)

    --
    jarek

  • 7. Data: 2010-03-30 10:02:17
    Od: "Baczek" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarek Pudelko" <j...@b...ceti.pl> napisał w
    wiadomości news:hosf65$2v9e$1@alfa.ceti.pl...

> [...]
    >
    > W takim razie kazda osoba, ktora kupi taki motorower z "lewym dowodem"
    > powinno zlozyc zawiadomienie o popelenieniu przestepstwa przez

    Dlatego postępowanie bedzie toczone "w sprawie", a nie "przeciwko".

  • 8. Data: 2010-03-30 15:28:39
    Od: RadoslawF <r...@w...pl>

    Dnia 2010-03-30 11:38, Użytkownik Jarek Pudelko napisał:

    > Chodzi o to, ze cylindry 70ccm wygladaja tak samo jak cylindry 50ccm i
    > skad biedny zuczek moze wiedziec, jaki jest wsadzony... :)

    Generalnie policjant nie będzie się brudził i zgadywał jaką masz
    faktyczną pojemność silnika. Dane są w dowodzie i to wystarcza.
    Przy typowym wypadku też pewnie nikt nie będzie tego sprawdzał
    (a przynajmniej nie słyszałem o takim przypadku).
    Ale kiedy tym swoim wynalazkiem wjedziesz w drzwi boczne
    nowej limuzyny a koszty będą wielokrotnością ceny twojego pędzidełka
    to ubezpieczyciel będzie szukał pretekstu to wymigania się
    od poniesienia kosztów. I będzie miał na to spore szanse jeśli
    stan faktyczny mocno nie zgadza się z papierami.

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2010-04-02 20:17:48
    Od: "Mustafa" <M...@B...xx>

    > W przypadku wypadku prawdopodobnie postepowanie w sprawie falszowania
    > (dokumentów?), ty, diagnosta,...

    Jeśli wyjdzie rozbieżność między papierami a rzeczywistością to nie
    "prawdopodobnie" ale "na pewno" !
    Do tego dochodzi regres z OC, czyli cała kasa jaka zostanie przez TU albo
    UFG wypłacona poszkodowanemu zostanie od Ciebie ściągnięta.
    Nie warto robić takich numerów.
    Może się okazać, że za rysę na zderzaku merca S albo za wgniecenie w
    drzwiach ferrari zapłacisz więcej niż za swój skuter.
    Oczywiście w większości "korkowych" przypadków nikt nie będzie poddawał
    skutera eksperyzie, ale jeśli ktoś np zezna że jechałeś około 60km/h (czyli
    ponad 45km/h) to TU z pewnością zażyczy sobie takiej ekspertyzy żeby się
    wymigać od odszkodowania.