    From: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: nakrętki od alu =>felgi stalowe
    Date: Sat, 3 Jul 2010 22:38:56 +0000 (UTC)

    On Sat, 03 Jul 2010 23:19:27 +0200, krz <a...@g...pl>
    wrote:

    > Pytam, bo sie nie znam się :) Pierwszy raz w życiu szarpnąłem się na
    > alu, które to przyszły razem z "dedykowanymi nakrętkami" (dodam, że są
    > to skądinąd klasyczne Borbet'y do Forda Mondeo MK2). Na dobrą sprawę
    > nikt mnie do tej pory nie oświecił czymże tak naprawdę do cholery
    > miałyby się różnić nakrętki od felg stalowych i alu?

    To zależy od felgi. Są gniazdami stożkowymi, są z gniazdami
    sferycznymi (a poza tym to gniazda mogą być wykonane z tego
    samego materiału co felga, jak i również z innego, mocniejszego,
    wtedy są zatopione w materiale felgi). Do stożkowych -- stożkowe
    nakrętki, do sferycznych nakrętki zakończone powierzchnią
    kulistą. Stalową felgę spokojnie przykręcisz nakrętką ze
    stożkiem, ale najprawdopodobniej uszkodzisz przy tym stożek --
    potem tym przeoranym stożkiem będziesz atakował felgę alu. Więc
    nawet jeśli są takie same, lepiej mieć dwa komplety.

    Pomijam już fakt, że przy długich szpilkach alu może dać się
    przykręcić nakrętką nieprzelotową, a stalówka tylko przelotową.

    r.