    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl>
    Subject: Re: o dokladnosci
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Fri, 7 Dec 2012 21:05:15 +0100

    Dnia Fri, 07 Dec 2012 19:27:59 +0100, LEPEK napisał(a):

    > Nie wiem, jaki błąd pomiaru mają alkomaty i czy nie jest on od razu
    > uwzględniany "na wyświetlaczu", ale tu powyżej logika trochę kuleje. W
    > przepisach jest o zawartości we krwi / wydychanym powietrzu, a na
    > urządzeniu pomiarowym wyświetla się wskazanie, które koryguje się o
    > błąd, aby tą zawartość określić, nie?

    Myślę że każde urządzenie pomiarowe podaje wynik który zmierzyło, a
    ewentualne uwzględnienie błędu robi się potem.
    Bo tak naprawdę nie jest to oczywiste czy potrzebujemy górnej, dolnej czy
    środkowej wartości przedziału niepewności.

    Ewentualnie urządzenie mogłoby samo od razu podawać cały przedział
    niepewności pokazując wynik od-do.

    > Czegoś nie rozumiem - "nie może przekraczać maximum 5%" (po co to
    > "maximum"?), więc "przyjmuje się, że przy pomiarach wartości stężenia
    > alkoholu w powietrzu wydychanym przyjęto błąd pomiaru 0,03 mg [od
    > 0,25]". Przecież 0,03 z 0,25 to 12%...

    Jest tu istotnie jakiś bełkot...
    Mi się wydaje że to Instytut Ekspertyz określił przedział niepewności na
    0.03mg, a komendant uznał więc że należy te 0.03mg odjąć od wyniku pomiaru.
    A sąd się z tym nie zgodził, bo ma jakieś "wytyczne sądowe" że błąd ma być
    mniejszy niż 5% i już.