    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: odpowiedzialnosc OC
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Sun, 8 Feb 2015 22:45:42 +0100

    Dnia Sun, 8 Feb 2015 21:57:28 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

    > No tak to wychodzi - kierowca przed swoim "grzecznościowym" pasażerem
    > odpowiada tylko na zasadach ogólnych (czyli płacu mu jak jest winny).
    > Natomiast w stosunku do ogółu innych ludzi (czyli np. pasażerów
    > niegrzecznościowych) odpowiada się też na zasadzie ryzyka, czyli po prostu
    > za to że nastąpił wypadek.

    No nie, bo skoro w tym przypadku szkoda powstala na skutek
    niezawinionego ruchu obu pojazdow, to czemu odmienne podejscie do
    kierowcow i pasazerow ?

    > Wyłączenia odpowiedzialności na zasadzie ryzyka to siła wyższa, wyłączna
    > wina poszkodowanego albo wyłączna wina osoby trzeciej.

    Czekaj czekaj - ale wlasnie zakladamy wylaczna wine osoby trzeciej, i
    wtedy sie zasada ryka wlacza ?

    > Chociaż z tymi pasażerami drugiego pojazdu nie jest to chyba tak
    > jednoznaczne, bo art. 436 KC mówi "wymienione osoby", tylko w sumie nie
    > mówi gdzie wymienione i o kogo chodzi :)

    Chyba w paragrafie poprzednim, a wiec samoistny lub zalezny posiadacz

    > A odszkodowanie winien jest wtedy pieszy który spowodował wypadek - trzeba
    > go sobie złapać (no chyba że policji się uda), zaciągnąć przed sąd, a potem
    > jeszcze wyegzekwować te pieniądze.

    No ale czy nie po to wlasnie jest zasada ryzyka ?
    Nie wazne czy z winy kierowcy czy nie, ale szkoda spowodowana ruchem
    pojazdu i odszkodowanie sie nalezy.

    J.