    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: odpowiedzialnosc OC
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Tue, 10 Feb 2015 07:09:03 +0100

    Dnia Mon, 9 Feb 2015 02:02:01 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

    > No to jest kolejny ciekawy temat poboczny.
    > Bo czy jeżeli odwożę kolegę jego samochodem (ja kieruję, on siedzi jako
    > pasażer), to jestem posiadaczem? IMO nie.

    Po to art 436- Ty masz kluczyki, Ty krecisz kierownica, Ty wladasz
    samochodem, Ty jestes posiadaczem zaleznym :-)

    > No chyba tak to należy interpretować, chociaż to podobno(?) zwyczajowo(!?!)
    > zależy od tego czy był na drodze znak "uwaga dzikie zwierzęta".

    w kwestii odszkodowania od obwodu lowieckiego/lasu, czy w kwestii
    innych win tez ?

    > Pewnie tak - i tu w zasadzie problemu nie ma, bo to jest odpowiedzialność
    > na zasadzie winy, bo jest jakiś tam sprawca.

    ale sprawca sp*.
    Choc w sumie zderzenie pojazdow i tak jest wylaczone z zasady,
    wiec co - pijak jakis zatoczyl sie na jezdnie, ktos go ominal, wpadl
    przy tym na moj samochod ... i nie nalezy mi sie nic jesli pijaka nie
    zlapie ?

    > Tylko tu jest jeden myk - jeśli kierowcy można przypisać choćby minimalny
    > udział w winie, no to wina już nie jest "wyłączna".

    "trzeba bylo pijaka przejechac a nie omijac" jest wystaarczajace ? :-)

    > Głównie to chyba chodzi o to, że jak narobi się szkód pojazdem, to
    > odpowiedzialność za te szkody nie wymaga udowodnienia winy.
    > Czyli jak Ci ktoś wpadnie do ogródka samochodem, to płaci odszkodowanie za
    > szkody nawet jak twierdzi że jest niewinny bo go ktoś wypchnął z drogi.

    > Ciekawe czy jak pokaże na rejestratorze że faktycznie ktoś go wypchnął (ale
    > nie wiadomo kto), to czy to wyłącza zasadę ryzyka czy nie?

    ustawe przeciez widzisz - wylaczna wina to wylaczna :-)

    Albo np olej na zakrecie. Sila wyzsza i nici z odszkodowania ?

    > No a w przypadku zderzenia pojazdów zasada ryzyka jest wyłączona - czyli
    > zawsze trzeba udowodnić winę.
    > Czyli jak dojdzie do zderzenia bez winy kierowcy (np. z powodu nagłego i
    > niezawinionego uszkodzenia pojazdu), no to odszkodowania z OC nie ma, nawet
    > dla tego któy jechał spokojnie i był bez wątpienia poszkodowanym.

    Hm, chyba nie o to ustawodawcy chodzilo :-)
    Moze jednak trzeba czytac ustawe o OC ?
    Bo taki zlodziej np - ukradl pojazd i wypadek spowodowal, wedle KC to
    bylaby wina wylaczna osoby trzeciej.

    > Ale może można opiekunowi?

    mozna, ale rzadko to robia. No i to osoba trzecia lub czwarta, wiec np
    nie bedzie chocby "z wylacznej winy poszkodowanego".

    > A jak nie można, to na zasadzie ryzyka płaci kierowca, no chyba że
    > zderzenie z innym pojazdem, to nikt nie płaci.

    > No tylko jak tu się ubezpieczyć?

    Wysoko :-)

    > Sumy gwarancyjne w OC przynajmniej spore.

    Ryzyko ze sie sam uszkodzi wielkie jednak.

    > Problemu z ubezpieczeniem raczej nie będzie, to od obowiązkowego OC nie ma
    > wyłączeń, a "uprawnienia do kierowania pojazdem mechanicznym" były
    > niezależnie od ewentualnych kontrowersji co do uprawnień do wykonywania
    > usługi przewozu osób, więc nawet regresu nie będzie.

    Ale w KC sa ciekawe zapisy, grozace nawet i regresem. Zablokowane w
    drugiej ustawie jawnie nie sa ...

    No bo to juz czynnosc czestotliwa.

    J.