    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Thu, 12 Feb 2015 11:06:16 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: odpowiedzialnosc OC

    On Mon, 9 Feb 2015, Tomasz Pyra wrote:

    > No to jest kolejny ciekawy temat poboczny.
    > Bo czy jeżeli odwożę kolegę jego samochodem (ja kieruję, on siedzi jako
    > pasażer), to jestem posiadaczem? IMO nie.

    IMO zdecydowanie tak - 337KC:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
    +++
    Art. 337.
    Posiadacz samoistny nie traci posiadania przez to, że oddaje drugiemu rzecz w
    posiadanie zależne.
    ---

    Natomiast przywołany obok przepis *wyłącza* udział posiadacza, który
    "oddał w zależne" w odpowiedzialności:
    +++
    Art. 436.
    [...]
    Jednakże gdy posiadacz samoistny oddał œrodek komunikacji w posiadanie
    zależne, odpowiedzialnoœć ponosi posiadacz zależny.
    ---

    > No chyba tak to należy interpretować, chociaż to podobno(?) zwyczajowo(!?!)
    > zależy od tego czy był na drodze znak "uwaga dzikie zwierzęta".

    IMHO to nie sprawa "zwyczaju", lecz prostej implikacji: jeśli jest znak
    "uwaga ostry zakręt" i na nim wylecisz do rowu (albo na przeciwległą
    część jezdni) to wina będzie Twoja, bo zostałeś ostrzeżony i "nie
    dostosowałeś prędkości do warunków jazdy".
    Przyjmuje się (acz stopniowo rozmija się to z prawdą, wobec dzików
    w miastach) że "znienacka wyskakujące" ciężkie zwierzę leśne (jeleń,
    dzik) jest czymś "niezwyczajnym" i stanowi "siłę wyższą".
    Ale jak jest znak, to znaczy że jesteśmy w strefie w której takie
    zwierzęta są "zjawiskiem codziennym", tym samym jak wyżej.
    "Niedostosowanie sposobu jazdy do warunków".

    > Pewnie tak - i tu w zasadzie problemu nie ma, bo to jest odpowiedzialność
    > na zasadzie winy, bo jest jakiś tam sprawca.

    IMO w przypadku skasowania WŁASNEJ maski sprawa jest oczywista.

    > Tylko tu jest jeden myk - jeśli kierowcy można przypisać choćby minimalny
    > udział w winie, no to wina już nie jest "wyłączna".

    ...no właśnie. "Bo jakby nie skręcił to by się nie zderzył", z grubsza.

    [...]

    > Sumy gwarancyjne w OC przynajmniej spore.

    I tu leży pies pogrzebany w kwestii "zwyczajnego OC" (nie samochodowego):
    jakoś trudno się ubezpieczyć na "samochodowych" warunkach (punkt
    pierwszy: odpowiedzialność za szkody osobowe jest ZNACZĄCĄ wielokrotnością
    odpowiedzialności za szkody materialne).

    pzdr, Gotfryd