  • 1. Data: 2011-06-17 10:14:19
    Temat: odświeżenie zleżałej płytki
    Od: Tomek <...@...z>

    Mam do polutowania płytkę (fabryczna, 2 warstwy, z soldermaską,
    metalizacją otworów, itp) - problem jest taki, że leżała
    prawdopodobnie kilka lat i cyna z pól lutowniczych (praktycznie 100%
    smd) się troszkę zestarzała. Jest cała matowa, miejscami jakiś nalot.
    Czy jest jakaś metoda odświeżenia? Pomalowanie kalafonią w spirytusie
    i grzanie kroplą cyny trochę pomaga, ale jest dosyć pracochłonne i
    uciążliwe, bo dosyć długo trzeba grzać żeby "zaskoczyło", boję się
    odparzenia ścieżek. Część elementów niestety już jest przylutowana.
    Może jakiś bardziej aktywny topnik dałby radę to zwilżyć?

  • 2. Data: 2011-06-17 10:40:22
    Temat: Re: odświeżenie zleżałej płytki
    Od: w2023 <w...@p...fm>

    On 17 Cze, 12:14, Tomek <x...@...z> wrote:
> [...]
    > prawdopodobnie kilka lat i cyna z pól lutowniczych (praktycznie 100%
    > smd) się troszkę zestarzała. Jest cała matowa, miejscami jakiś nalot.
    [...]
    Może przetarcie rozcieńczonym amoniakiem? Moczenia w roztworze soli
    kuchennej po uprzednim owinięciu folią Al (stosowane do wyrobów
    metalowych) nie polecałbym ze względu na trudność w późniejszym
    usunięciu soli z płytki.

    W.

  • 3. Data: 2011-06-17 22:38:28
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

    > Czy jest jakaś metoda odświeżenia? Pomalowanie kalafonią w spirytusie
    Szczoteczka z włókna szklanego jest tu bardzo przydatna. Przetarcie taką
    szczoteczką znakomicie ułatwia lutowanie.

  • 4. Data: 2011-06-18 07:41:04
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello wt,

    Saturday, June 18, 2011, 12:38:28 AM, you wrote:

    > Szczoteczka z włókna szklanego jest tu bardzo przydatna. Przetarcie taką
    > szczoteczką znakomicie ułatwia lutowanie.

    Znakomicie pozbawia miedź tej cieniutkiej warstwy cyny...

    Dawne temu pisałem - wystarczy przetarcie bawełnianą ściereczką przed
    lutowaniem. Mocne przetarcie.

    Podstawą jest jednak to, że po prostu cynowanie chemiczne obsysa.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2011-06-18 14:49:22
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

> [...]
    > lutowaniem. Mocne przetarcie.
    >
    > Podstawą jest jednak to, że po prostu cynowanie chemiczne obsysa.

    Szczególnie obsysa jeśli go nie przetopiono w gorącym oleju.

    --
    Darek

  • 6. Data: 2011-06-18 15:40:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Dariusz,

    Saturday, June 18, 2011, 4:49:22 PM, you wrote:

    > Szczególnie obsysa jeśli go nie przetopiono w gorącym oleju.

    Wystarczy opalarka...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2011-06-18 22:36:28
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Wystarczy opalarka...

    Nie wystarczy. Grzejąc opalarką w atmosferze o zawartości 20% tlenu masz
    istotny wpływ zawartości tlenków. Przetapiając w oleju palmowym
    (najodporniejszy na utlenianie z tłuszczy naturalnych) z 20% dodatkiem
    kalafonii (naturalny topnik - reduktor) masz pewność że warstwa metalu
    jest w miarę ciągła i większych wtrąceń nie zawiera.

    Nie kłóć się z zawodowym technologiem elektronowym...

    --
    Darek

  • 8. Data: 2011-06-18 22:42:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Dariusz,

    Sunday, June 19, 2011, 12:36:28 AM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > jest w miarę ciągła i większych wtrąceń nie zawiera.
    > Nie kłóć się z zawodowym technologiem elektronowym...

    E, tam - wystarczy trochę topnika i nic się nie utleni. A resztki
    topnika łatwiej usunąć niż olej palmowy.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2011-06-20 08:34:52
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Tomek" <...@...z> napisał w wiadomości
> [...]
    > odparzenia ścieżek. Część elementów niestety już jest przylutowana. Może
    > jakiś bardziej aktywny topnik dałby radę to zwilżyć?

    Olej na patelnię, rozgrzać go do temperatury topnienia cyny i płytkę w nim
    zanurzyć na kilka-kilkanaście sekund.
    Kiedyś takim sposobem znacznie odnowiłem starą płytkę.

    Marek

  • 10. Data: 2011-06-20 08:37:03
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Wystarczy opalarka...

    Taaa... i patrzyć jak niespodziewanie w różnych miejscach płytka puchnie, a
    pady pokrywają się jeszcze grubszą warstwą szarego nalotu.

    Marek