  • 111. Data: 2013-01-28 19:41:03
    Temat: Re: ogrzewanie mieszkania IR
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Desoft,

    > Nie twierdzę, że Roman napisał źle - tylko, że zabrzmiało to marketingowo.
    > Jeżeli zadawala Cię precyzja chińskiej gospodarki, podająca moc w w sobie

    Facet, zaczynasz mi grać na nerwach. Nie użyłem niczego z chińskiej
    gospodarki. Uzyłem normalnych jednostek energii. Zgodnych z
    rzeczywistościa i mierzalnych.

    > tylko znanej jednostce jaką jest wat lub wierzysz w istnienie inteligentnych
    > proszków do prania - to przecież Twój wybór. Mi to przeszkadza, że nie można
    > się dowiedzieć jakie rzeczywiste parametry ma dane urządzenie.

    Parametrem rzeczywistym urządzenia służącego ogrzewaniu mieszkania,
    interesującym uzytkownika, jest uzyskiwana na wyjściu moc cieplna.
    Interesuje go też koszt uzyskania tej mocy. Taki był kontekst, w
    którym się wypowiadałem.

    > Pisząc o SI miałem na myśli jakiś układ odniesienia - więc nie było to
    > hiperpoprawnie.

    Wkręcając żarówkę tez rozpatrujesz układ odniesienia? Wbijając gwóźdź
    w ścianie liczysz energie i pędy?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 112. Data: 2013-01-28 19:46:03
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mario,

    [...]

    [...]

    > Wszyscy (chyba) na tej grupie rozumiemy, że nie istnieje perpetuum
    > mobile. Więc jeśli ktoś pisze o sprawności 300%

    Nie pisałem w ogóle o sprawności. Własnie po to, żeby uniknąć takich
    dyskusji.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 113. Data: 2013-01-28 20:25:35
    Od: "PcmOl" <...@...com>

    "uzytkownik" <a...@s...pl> wrote in message
    > Użytkownik "PcmOl" <...@...com> napisał w wiadomości
    >
    > Bzdury, bzdury i jeszcze raz bzdury.

    A ty się kolego dooedukuj, czym jest sterowanie proporcjonalne.
    Dla mnie osobiście, sterowanie ogrzewania stycznikami (on/off) jest zwyczajnie
    nie do przyjęcia, ze wzgledu na komfort termiczny.
    Przy tym nie ogranicza mnie dostępność na rynku określonych rozwiązań i przyjęte
    standardy - jeśli mi się zechce.
    Po prostu zwykłem robić wszystko tak, by spełniało moje oczekiwania.

    Z tego, co czytam o powrzechnie przyjętych rozwiązaniach sterowania ogrewaniem,
    wywołują one u mnie tylko rozbawienie.
    Naprawdę nie widzę problemu sterowania wielokilowatowych obciążeń w
    subtelniejszy od stycznika sposób.
    No ale dla Ciebie może być to problem nie do przeskoczenia.
    Podobnie jak regulator PID jest terminem nieznanym.
    Bardzo proszę więc, zrealizuj regulację na wodnych grzejnikach, przy założeniu,
    że każde pomieszczenie ma mieć niezależne nastawy, a dopuszczalny odchył temp.
    +-0.25 C w stanie stabilnym.
    Zresztą elektryczną na stycznikach też możesz próbować.

  • 114. Data: 2013-01-28 21:22:58
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 28 stycznia 2013 20:25:35 UTC+1 użytkownik PcmOl napisał:
> [...]
    >
    > +-0.25 C w stanie stabilnym.
    >
    > Zresztą elektryczną na stycznikach też możesz próbować.

    Trzeba było zawęzić do +-0,01. Tak samo nierealne jak 0,25 i tak samo nikomu
    niepotrzebne.

  • 115. Data: 2013-01-28 22:52:18
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-01-28 20:25, PcmOl pisze:

> [...]
    > dopuszczalny odchył temp. +-0.25 C w stanie stabilnym.
    > Zresztą elektryczną na stycznikach też możesz próbować.

    A dużo znasz przypadków domów mieszkalnych ze sterowaniem
    proporcjonalnym (albo jeszcze lepiej PID) dla każdego pomieszczenia z
    osobna z tolerancją 0,25C?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 116. Data: 2013-01-28 23:20:49
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 28 stycznia 2013 22:52:18 UTC+1 użytkownik Mario napisał:

    > A dużo znasz przypadków domów mieszkalnych ze sterowaniem
    >
    > proporcjonalnym (albo jeszcze lepiej PID) dla każdego pomieszczenia z

> [...]

    A żadnego nie zna. Co to szkodzi żeby sobie coś napisał?

  • 117. Data: 2013-01-28 23:22:00
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    ps.com...

    > Strachy na lachy. Oczywiście możesz teraz napisać że znasz setki
    > przypadków pożarów spowodowanych przez grzejniki za 6 dych.

    Nie znam setek przypadków pożarów, ale znam jeden, który na szczęście
    skończył się szczęśliwie, bo poza spaloną odzieżą oraz obuwiem nie doszło do
    pożaru, ponieważ poza ww częściami garderoby nie było nic palnego w pobliżu.
    Za to znam setki instrukcji takich grzejników, w których producenci
    jednoznacznie piszą, że nie wolno pozostawiać pracującego
    urządzenia/grzejnika bez nadzoru.
    Ceny grzejników dopuszczonych do pracy bez nadzoru zaczynają się na poziomie
    kilkuset zł.
    Tak więc grzejnik i grzejnik to nie to samo.

    > Możesz również się nie ośmieszać i nic nie pisać.

    Oczywiście mogłem tego nie pisać i Cię nie ośmieszać, ale wtedy dalej byś
    żył w niewiedzy i filozofował :)

  • 118. Data: 2013-01-28 23:34:57
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 28 stycznia 2013 23:22:00 UTC+1 użytkownik uzytkownik napisał:
> [...]
    >
    > sko?czy? si? szcz?liwie, bo poza spalon? odzie?? oraz obuwiem nie dosz?o do
    >
    > po?aru, poniewa? poza ww cz?ciami garderoby nie by?o nic palnego w pobli?u.
    >
    > Za to znam setki instrukcji takich grzejnik?w, w kt?rych producenci
    >
    > jednoznacznie pisz?, ?e nie wolno pozostawia? pracuj?cego
    >
    > urz?dzenia/grzejnika bez nadzoru.
    >
    > Ceny grzejnik?w dopuszczonych do pracy bez nadzoru zaczynaj? si? na poziomie
    >
    > kilkuset z?.
    >
    > Tak wi?c grzejnik i grzejnik to nie to samo.

    > Oczywi?cie mog?em tego nie pisa? i Ci? nie o?miesza?, ale wtedy dalej by?

    To Ty filozofujesz. Drogie ma być bo inaczej Twoje pisanie jest bez sensu.
    Współczesny grzejnik za 6 dych ma 4 niezależne zabezpieczenia. Piątym jest
    bezpiecznik w instalacji. W czym te drogie bezpieczniejsze?

  • 119. Data: 2013-01-29 00:11:53
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    > A ty się kolego dooedukuj, czym jest sterowanie proporcjonalne.

    No to teraz mnie rozbawiłeś :)

    > Dla mnie osobiście, sterowanie ogrzewania stycznikami (on/off) jest
    > zwyczajnie nie do przyjęcia, ze wzgledu na komfort termiczny.

    No popatrz jaki królewicz się znalazł. Miliony domów na świecie posiadają
    instalacje CO, które sterowane są termostatami lub regulatororami
    dwustawnymi.
    Ty chyba jeszcze nigdy na oczy nie widziałeś żadnego układu regulacji CO.

    > Przy tym nie ogranicza mnie dostępność na rynku określonych rozwiązań i
    > przyjęte standardy - jeśli mi się zechce.
    > Po prostu zwykłem robić wszystko tak, by spełniało moje oczekiwania.

    To sobie rób, ale nie pisz pierdół i się nie wymądrzaj, ponieważ to Ty
    chcesz robić inaczej niż normalnie się to robi na całym świecie.

> [...]
    > No ale dla Ciebie może być to problem nie do przeskoczenia.
    > Podobnie jak regulator PID jest terminem nieznanym.

    No to napisz nam jeszcze jak wysterujesz takie urządzenie elektryczne o tak
    dużej mocy nie wprowadzając do sieci ogromnych zakłóceń?
    Zaczynasz się wymądrzać na temat PID. Masz pecha, bo jestem automatykiem
    pracującym w przemyśle prawie 30 lat, m. in. projektując układy sterowania i
    regulacji, także w oparciu o regulatory PID. Tak więc się składa, że jako
    takie pojęcie na ten temat mam.
    Chcesz to zadam Ci kilka fachowych, najprostszych pytań z teorii sterowania
    i regulacji i zobaczymy czy dalej będziesz taki mocny?
    Dostaniesz prosty układ regulacji i zobaczymy czy sobie poradzisz, aby
    wyliczyć wszystkie parametry.

> [...]
    > dopuszczalny odchył temp. +-0.25 C w stanie stabilnym.
    > Zresztą elektryczną na stycznikach też możesz próbować.

    Tylko po co?
    Co będziesz inkubował? Swoje jajka? :)

    +/- 0,25 `C to jest lekka przesada, bo w układach CO celowo się wprowadza
    histerezę na poziomie 0,2-0,4`C aby urządzenia zbyt często się nie
    załączały/wyłączały.
    W przypadku normalnego budownictwa mieszkalnego, biur i budynków
    użyteczności publicznej w zupełności wystarczy 1-2`C, przy czym 0,5-1`C nie
    stanowi większego problemu, aby uzyskać na termostatach/regulatorach
    2-stawnych.
    Sam w tej chwili mam CO z zasypowym kotłem węglowym, w którym rozpalam co
    2-4 dni i przez te 2-4 dni węgiel się spala, a w domu utrzymuje się stabilna
    temperatura na poziomie poniżej. +/-0,6`C i to przy wykorzystaniu prostego,
    dwustawnego sterownika pokojowego.
    Tak, tak, są firmy, które oferują sterowniki PID do kotłów. Tyle, że
    montując kotły jakoś nie dostrzegam różnic w stosunku do standardowych
    sterowników 2-stawnych :)
    No cóż? Grunt to dobry marketing i niedouczeni klienci, którzy łykają
    pseudo-nowinki jak młode pelikanki, przepłacając pięciokrotnie :)

  • 120. Data: 2013-01-29 00:22:35
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    ps.com...

    > To Ty filozofujesz. Drogie ma być bo inaczej Twoje pisanie jest bez sensu.
    > Współczesny grzejnik za 6 dych ma 4 niezależne zabezpieczenia.
    > Piątym jest bezpiecznik w instalacji. W czym te drogie bezpieczniejsze?

    Nie chce mi się dalej ciągnąć tego tematu, skoro jesteś, aż tak leniwy, aby
    sięgnąć po pierwszą z brzegu instrukcję obsługi jakichkolwiek grzejników
    elektrycznych.
    Nie jestem teoretykiem. To co piszę to problem, z którym sam się zetknąłem,
    kiedy musiałem wytypować grzejniki elektryczne dla pracowników, aby im
    grzały budy (melaminy), w których oni pracowali. Naprawdę trudno było
    znaleźć coś spełniające kryterium pracy bez nadzoru. Niestety problem
    polegał na tym, że grzejniki musiały pozostawać włączone przez 24 godziny na
    dobę.