  • 31. Data: 2023-04-19 12:32:02
    Temat: Re: [ot] jaki serwer usenet
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 19 April 2023 at 12:09:17 UTC+2, SW3 wrote:
    > Może dlatego, że z usługi korzysta coraz mniej ludzi a obsługa usługi
    > kosztuje coraz więcej? Po co się użerać z coraz bardziej rozbudowanymi
    > przepisami (nie wiem czy RODO jest jeszcze na czele) kompletnie nic z
    > tego nie mając?
    > Skoro zamknięto mające przecież ciągle jakiś potencjał reklamowy blogi
    > na onecie czy naszą-klasę to co się dziwić w przypadku usługi nie
    > dającej żadnego zysku, nawet piarowego (ile osób obchodzi zamknięcie
    > tego serwera - kilkanaście, kilkadziesiąt?)
    >
    > --
    > SW3
    Nie działa strona kolejnego dużego banku
    ANA
    19 kwietnia 2023, 11:57.
    1 min czytania
    Udostępnij artykuł

    W środę 19 kwietnia w godzinach przedpołudniowych przestała działać strona
    internetowa Raiffeisen Banku. Po wejściu na nią internauci otrzymują komunikat o
    przerwie technicznej bądź też całkowitej niedostępności serwisu.
    PILNE nowe logo
    PILNE nowe logo | Foto: Własne

    Business Insider Polska zwrócił się do banku z prośbą o informację na temat przyczyn
    tej sytuacji. Czekamy na odpowiedź.

    W poniedziałek 17 kwietnia o problemach informowali klienci banków PKO BP,
    Santandera, mBanku, Aliora, Pekao i ING. Duża część zgłoszeń dotyczyła problemów z
    Blikiem, były też problemy z korzystaniem z bankowości mobilnej i dostępnością stron
    internetowych.

    Więcej informacji wkrótce

  • 32. Data: 2023-04-19 12:42:57
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx> wrote:

    > To bardzo źle. Znalazłem takie oto info:
    >
    > http://www.killfile.pl/nntpservers.html

    Stare i nieaktualne.

    > Ktoś coś może polecić poza chmurką ?

    Na chmurce mamy listę, choć przydałoby się ją uaktualnić...

    http://news.chmurka.net/lista.php

    Chmurka w związku z zamknięciem neo przeszła trochę zmian -- dostała
    więcej zasobów i więcej grup (m.in. big8).

    --
    Do dyżurnego lekarza w klinice położniczej przychodzi licealistka i pyta:
    - Czy mogłabym na godzinę wypożyczyć noworodka?

  • 33. Data: 2023-04-19 12:45:23
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    1634Racine <m...@...cbqebml> wrote:

    > (u mnie) serwer chodzi max ciezko, zanim sciagnie wyznaczona liczbe
    > naglowkow, to....

    Patrząc na to, co się dzieje z tego serwera na grupie de.test i na to, że
    admin news.mixmin.net nie reaguje, nie zdziwiłbym się, gdyby za jakiś czas
    posty z mixmin trafiały w próżnię. Część adminów już wycięła u siebie ten
    serwer.

    Unwanted newsgroups [Top 20]:
    Newsgroup Count
    de.test 149772

    To tylko z wczoraj (raport dobowy).

    --
    Za oknem wisi kobieta, trzyma się kurczowo parapetu i
    wrzeszczy! Mezczyzna stoi w

  • 34. Data: 2023-04-19 12:58:01
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    1634Racine <m...@...cbqebml> napisał(a):
    > owszem - ma. I to duze. Bo odmalowuje "styl" firmy, styl myslenia o
    > wizerunku firmy. Ktory kiedys byl taki, a dzisiaj inny. Nie chodzi o
    > myslenie biznesowe/dochodowe, bo tego nie bylo nigdy --> to nigdy nie
    > dawalo zysku (a wrecz generowalo jakis koszt; *dlaczego* generowali
    > sobie koszt... I wiedza pewna: niewielki. Ale jednak - *dlaczego* ? ).

    A co wiesz o tym stylu? Na czym oparłeś przekonanie, że ten styl jest zły? A
    może styl się nie zmienił, tylko zmieniła się liczba użytkowników?

    > bo nie musza.

    Tak samo jak Orange.

    > wiem.
    > Bo to na "czuciu" polega. Tutaj nikt nikogo do jakiegos obowiazku nie
    > przekona. Nie ma go.

    Czuć to sobie można co się chce. Mam tylko nadzieję, że jak admin chmurki
    pewnego dnia wyłączy swój serwer, to nikt nie przyjdzie palić opon pod jego
    domem lub obrażać go w Internecie, bo ma akurat jakieś "czucie".

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 35. Data: 2023-04-19 13:03:17
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Grzegorz Niemirowski <g...@g...net> wrote:

    > Wykonalne, news.chmurka.net jest na to dowodem. A co trzeba, to jego admin
    > może opowiedzieć. Czyta tę grupę.

    Trochę wiedzy (konfiguracja serwera inn nie należy do najprostszych i jest
    sporo rzeczy, które można skonfigurować źle), trochę samozaparcia i trochę
    znajomości, żeby serwer miał z kim wymieniać posty (bo serwer, który
    trzyma lokalne, niefeedowane grupy, to jedno -- taki może postawić każdy
    -- ale podłączenie go do Usenetu opiera się na zaufaniu między adminami,
    choć może są jakieś komercyjne usługi, nie wiem czy Highwinds czegoś
    takiego nie oferuje).

    W zasadzie nie musi być inn. Innym popularnym serwerem jest Diablo, ale
    zupełnie go nie znam. inn jest najpopularniejszy.

    Zasobów to nie żre dużo. Stara chmurka miała 256 MiB RAMu, dzielonego z
    innymi usługami (Postfix, OpenDKIM, UnrealIRCd, Apache, OpenVPN) i to
    spokojnie wystarczało na grupy pl.* i alt.pl.* (4 GiB spoola starczało na
    prawie 4 lata retencji). Nowa ma 512 MiB RAMu i spoole nieporównywalnie
    większe (36 GiB na pl.* i alt.pl.*, 10 GiB na alt.*, 40 GiB na grupy
    big8).

    Jest szansa, że te 36 GiB starczy dożywotnio (aż ostatni z nas umrze).

    To, co jest dla mnie niepewne, to nie są kwestie techniczne, tylko prawne.
    Nie znam się na tym, na tym całym RODO i nie mam pojęcia, jak te nowe
    regulacje mają się do starej, rozproszonej usługi, w której chociażby nie
    da się skutecznie zrealizować prawa do bycia zapomnianym (choć nowy inn
    2.7.0 umożliwia dodanie klucza Cancel-Lock dla admina serwera po to, żeby
    ten mógł autoryzować cancele postów, które wyszły z jego serwera -- nie
    przyglądałem się temu jeszcze).

    https://www.eyrie.org/~eagle/software/inn/docs/inn-s
    ecrets.conf.html

    Osobna sprawa to odpowiedzialność admina za to, co jego serwer przenosi.
    Nie wiem, czy jeśli w feedzie przychodzącym z innych serwerów trafi się
    coś nielegalnego, to czy nikt nie będzie próbował pociągnąć admina do
    odpowiedzialności, bo np. ten miałby zgodnie z jakimiś dziwnymi przepisami
    stworzonymi pod Facebooka i inne współczesne, komercyjne usługi, moderować
    cały serwer (spekuluję).

    --
    Rozmawiaja dwie studentki:
    - Ktorego wolisz: Pawla, czy Karola ?

  • 36. Data: 2023-04-19 13:39:38
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:643f43ba$0$19616$65785112@news.neostrada.pl>
    user 1634Racine pisze tak:

    > zapewne subiektywna sprawa.
    > dla mnie zdecydowanie to: Retention is currently [........] *90*
    > *days* for other hierarchies.

    ale jeszcze dzieki B. jest news-archive.icm.edu.pl
    można czytać z niego a wysyłać przez september.

    Nie mam w ogóle grup zasubskrybowanych na septemberze.

    --
    Piter

    za młody żeby kraść
    za stary żeby programować

  • 37. Data: 2023-04-19 15:29:21
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    Grzegorz Niemirowski w news:643fc93a$0$2962$65785112@news.neostrada.pl
    > A co wiesz o tym stylu? Na czym oparłeś przekonanie, że ten styl jest
    > zły? A może styl się nie zmienił, tylko zmieniła się liczba użytkowników?

    bodajze na chmurce jest wykres (albo link do niego),z ktorego wynika, ze neo
    mogli zamknac juz w okolicach 2014/15 roku - usenet wowczas siadl bardzo
    gwaltownie,ale - wazne - "jakos tam" ustabilizowal sie; owszem -
    ustabilizowal sie na (b.) kiepskim, moze i zenujacym, poziomie, ale jednak.
    A jakims cudem neo nie odcieli.
    I teraz tak: gdyby przy takim stanie spraw w usenecie serwer zamknal admin
    chmurki, albo np. S.Gibson zamknal swoje grupy (tylko takie ma) na
    news.grc.com, to bylaby inna refleksja (wiadomo jaka), niz w przypadku neo,
    ktore zamyka potezna korporacja, ktora (imo) "lepiej by sie zajela
    wazniejszymi sprawami", niz skromny serwer usenetowy, bo taka nadgorliwosc w
    korpo jest (imo) lekka patologia myslenia. Nagle wpadli na odkrywczy pomysl:
    co tu mozna przyciac... :)

    > Tak samo jak Orange.

    tak, ale w tym przypadku mowimy o czyms likwidowanym, co powstalo i trwalo,
    chociaz nie musialo, a nie o czyms, co nigdy nie powstalo, bo takze nie
    musialo. A to sa rozne poetyki rozmyslan.

  • 38. Data: 2023-04-19 16:47:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 19 Apr 2023 15:29:21 +0200, 1634Racine wrote:
> [...]
    > korpo jest (imo) lekka patologia myslenia. Nagle wpadli na odkrywczy pomysl:

    To moze nie byc sprawa co tu przyciac, tylko ile trzeba zapłacic.
    Serwer sie zestarzał i trzeba nowy np.
    Choc w sumie powinien byc wirtualny, ale tam tez kiedys trzeba
    odnowic/powiększyc ... i wtedy jest problem czemu tak drogo i co mozna
    przyciąc.

    Dalej kwestia admina, bo trzeba miec kogos, kto sie na tym choc troche
    zna.

    No i teraz kwestie RODO.

    Tak nie całkiem.
    Dawniej niepisanym obowiązkiem dostawcy internetu było zapewnienie
    dostępu do newsow.
    Bo inni własciciele serwerów mogli miec swoje polityki dostępowe.

    A kto by chcial internet bez takiej usługi :-)

    > tak, ale w tym przypadku mowimy o czyms likwidowanym, co powstalo i trwalo,
    > chociaz nie musialo, a nie o czyms, co nigdy nie powstalo, bo takze nie
    > musialo. A to sa rozne poetyki rozmyslan.

    J.

  • 39. Data: 2023-04-19 20:09:26
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:ed89d565-7579-4360-bf41-178100f06504n@googlegr
    oups.com>
    user M M pisze tak:

    > To co w zamian dzisiaj? A co właściwie trzeba gdyby chcieć
    > postawić własny serwer - jeśli to w ogóle jeszcze wykonalne? Łącza
    > w świat nie brakuje - jestem MiŚOT-em :)

    Tylko chcieć i prąd.

    Jak się ta garstka ludzi co została umówi to nie musi być feeda od
    nikogo a grupy można nazwać jak się chce np zenek.elektronika.

    Archiwa to kto chce może sobie ściągnąć na dysk z
    news-archive.icm.edu.pl

    Mnie kogutek nadający z G2 jest do niczego nie potrzebny.
    Nie będę płakał po bramce googla.

    --
    Piter

    za młody żeby kraść
    za stary żeby programować

  • 40. Data: 2023-04-20 12:48:21
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Wednesday, April 19, 2023, 4:47:56 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > Choc w sumie powinien byc wirtualny, ale tam tez kiedys trzeba
    > odnowic/powiększyc ... i wtedy jest problem czemu tak drogo i co mozna

    Osobę prywatną, wcale nie zbyt majętną, bez problemu stać na
    utrzymanie serwera news. To nie wymaga ani wielkich nakładów, ani nie
    jest zbyt skomplikowane i nie wymaga aż tak dużo czasu.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan