    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: samozapłon węgla
    Date: Mon, 29 Jul 2019 14:55:01 +0200

    dyskusyjnych:qhmpg6$u9p$1$J...@n...chmurka.net...
    W dniu 29.07.2019 o 13:57, Roman Rogóż pisze:

    >Węgiel ma 5 kategorii podatności na samozapalenie, a nie wiemy, co
    >gość kupił. Rury dla "oddychania" raczej nie opóźnią samozapalenia,
    >prędzej je przyspieszą, no chyba, że tych rur jest tyle, że powodują
    >chłodzenie węgla przez jego wentylację.
    >Tu do poczytania:
    >https://sft.cnbop.pl/wp-content/uploads/2016/04/BiT
    P_Vol.16_Issue_4_2009_pp.131-147.pdf

    Pisza tam wiecej o biomasie, a to chyba jakis inny mechanizm.
    Ze wspomnien starych zeglarzy - transportowane zboze potrafilo sie
    zapalic, a rada na to bylo regularne "szuflowanie", czyli przerzucanie
    z kąta w kąt :-)
    Co chyba przerywalo procesy mikrobiologiczne, suszylo, no i troche
    chlodzilo.

    A co sie w weglu zapala ?
    Jest tam sporo roznych weglowodorow ... ale one wszystkie tak calkiem
    same to sie chyba nie zapalą, trzeba iskry ...

    J.