    From: Jacek <k...@a...com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: samozapłon węgla
    Date: Mon, 29 Jul 2019 17:00:05 +0200

    W dniu 29.07.2019 o 16:33, Konrad Anikiel pisze:
    > Tylko dodam że temperatura we wnętrzu hałdy węgla osiąga poziom równowagi między
    dostarczaniem ciepła z utleniania i unoszenia tego ciepła przez konwekcję. To nie
    jest takie całkiem proste że jak się przytłumi dostęp powietrza to się zmniejszy
    temperaturę. Te modele są nieliniowe a maksima mają nie na końcach przedziałów tylko
    w środku. Niedokładnie przykryta hałda może mieć dość powietrza na utlenianie, a za
    mało wentylacji na chłodzenie. Są prace, Oryginalny Pytacz jak chce to znajdzie.
    Koło mnie jest KWK Ziemowit, gdzie bywało nawet 500.000 ton na kupie.
    Jak węgiel nie był ubity to samozapłon mieli gwarantowany. Pół biedy,
    gdy składowali miał. Jak był składowany węgiel gruby, który z natury
    rzeczy jest dużo bardziej "przewiewny" to samozapłon następował dużo
    szybciej. Tak więc dostęp powietrza ma decydujące znaczenie.
    Jacek

    PS
    dodam jeszcze dla precyzji pojęć:
    hałda - to zawsze usypisko skały płonej czyli odpadów.
    W przypadku składowania węgla, który odpadem nie jest zawsze mówimy o
    składowisku