    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: tamron 18-250 i dziwny temat
    Date: Thu, 17 Jan 2019 16:35:08 +0100

    I.Tichy <i...@...tichy.pl> writes:

    > Jesli normalnie przy 250 mm i przyslonie 6.3 czas naswietlania na AV
    > aparat mi wylicza, powiedzmy, na 1/30 sek, to nie mam szans na
    > nieporuszone zdjecie z reki i rzeczywiscie mam wszystkie rozmyte.
    > Jesli w tym momencie przestawie przyslone na 3.5, czas robi mi sie
    > odpowiednio krotszy i zdjecia sa juz ostre. Czyli co, obiektyw mial
    > zalozone sztuczne ograniczenie a jego mozliwosci sa jednak
    > znacznie wieksze?

    Wiadomo że to niemożliwe, wystarczy wziąć linijkę i zmierzyć użyteczną
    średnicę wejściowej soczewki. To jest absolutnie górne ograniczenie na
    ilość światła, która wpada do obiektywu, przysłona może to tylko
    dodatkowo "przysłonić" (pierwszym wskaźnikiem jasności obiektywu jest
    wielkość soczewki, jeśli widzimy centymetrową albo jeszcze mniejszą
    soczewkę, to jakiego f/1.4 itp. producent by tam nie napisał, to nie
    będzie jasny obiektyw).

    Natomiast żeby dokładniej stwierdzić co się stało, trzeba wykonać kilka
    prostych pomiarów (wiedząc co się robi).
    --
    Krzysztof Hałasa