  • From: Piotr Gałka <p...@C...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: tanie oscyloskopy cyfrowe - co warte?
    Date: Thu, 17 Sep 2009 12:36:49 +0200

    Użytkownik "badworm" <n...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:15s52xyumq3bz.dlg@badworm.pl...
    >W wyniku przemeblowania pokoju prawdopodobnie przestanę mieć miejsce na
    > przechowywanie aktualnie posiadanego oscyloskopu OS-351 (2 kanały,
    > 20MHz, bez żadnych bajerów). W związku z tym zaczynam się rozglądać za
    > czymś, co mogło by go zastąpić. Ponieważ budżet jest ograniczony a
    > potrzeby niezbyt wygórowane (choć wiadomo, marzy się jakiś Tek z rodziny
    > TPS :) ) więc rzeczą naturalną bylo skierowanie się ku tanim "jamnikom".
    > Czy oscyloskopy tego typu:
    > http://www.ndn.com.pl/katalog/goodwill/pdf/GDS-1000.
    pdf
    > http://www.ndn.com.pl/index.php?id_dzialu=14&id_firm
    y=30#1658
    > są coś warte czy generalnie nawet amator powinien ich unikać?
    > Trochę firm produkuje tego typu tanie oscyloskopy - na co najlepiej się
    > zdecydować mając budżet powiedzmy 1200-1500PLN?
    > Zastosowanie w moim przypadku to analogówka, głównie układy audio no i
    > trochę cyfrówki ale tylko tam, gdzie da się bez analizatora stanów
    > logicznych.

    Ten pierwszy wskazany robi firma GW instek.
    Mam od 2006 ich analizator widma GSP-827.
    Od razu zauważyłem kilka błędów w oprogramowaniu, ale nie miałem czasu się
    tym zajmować - założyłem, że po jakimś czasie błędy zostaną wykryte i będzie
    jakiś upgrade.
    Kilka lat był mi nie potrzebny, ale teraz od miesiąca go używam. Zauważyłem,
    że rozjechały się parametry - swój własny wzorzec widzi o 3dB poniżej
    teoretycznego poziomu (w 2006 było idealnie).
    Zapytałem NDN o upgrade, dostałem, ale z 2006 roku (kilka miesięcy
    późniejszy od tego co było w analizatorze) i podobno nic nowszego nie ma.
    Jeden błąd poprawili, ale inne są po staremu, dodatkowo opcje detekcji
    quasi-peak, do których też miałem zastrzeżenia, zostały załatwione "przez
    zaniechanie" - czyli po wybraniu wypisuje "opcja niedostępna" czy jakoś tak.
    Podobno GW instek od lat załatwia tę sprawę metodą "przez przeczekanie" -
    nic nie idzie od nich wydębić.
    Podobno problemy z oprogramowaniem to tylko mały pikuś w porównaniu z tym,
    że te analizatory nie trzymają po prostu parametrów.
    Sam to zauważyłem, więc zapytałem też o możliwość kalibracji - nie ma szans.
    Oprogramowanie ma coś co się nazywa "autokalibracja", ale wymaga hasła.
    Hasła nie mam, ale podobno i tak lepiej tego nie ruszać, bo nie wiadomo, czy
    rozjechał się odbiornik, czy może wzorzec do którego by się dokalibrował.
    Ogólnie NDN twierdzi, że te analizatory to porażka. Mają w ofercie bo tanie,
    ale jak ktoś pyta to najpierw próbują wybić z głowy.

    To tyle na temat GW instek - nie wiem jak się to przekłada na ich
    oscyloskopy, ale ja bym się trzymał z daleka.

    Z zupełnie innych powodów interesowało mnie jakie tanie oscyloskopy są
    typowo kupowane przez szkoły. Podobno Rigol1052E i podobno dobrze się
    sprawuje. Nic więcej nie wiem.
    P.G.