  • 21. Data: 2009-07-04 15:18:59
    Temat: Re: uPD765 - data separator
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@o...eu>

    dzięki.
    a może orientujesz się jak odbywa się detekcja formatu włożonej aktualnie do
    napędu dyskietki?

    czy uPD765 obsługuje wszystkie PCtowe formaty? to się gdzieś ustawia?

  • 22. Data: 2009-07-04 16:47:07
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 4 Jul 2009 17:18:59 +0200, identyfikator: 20040501 wrote:
    >a może orientujesz się jak odbywa się detekcja formatu włożonej aktualnie do
    >napędu dyskietki?
    >czy uPD765 obsługuje wszystkie PCtowe formaty? to się gdzieś ustawia?

    765 obsluguje wszystkie, ale zegar mu trzeba zmieniac, bo sa uzywane
    inne.

    I nie bardzo wiem jak to zrobiono, bo przestalem sledzic konstrukcje
    od czasow AT, a i chyba w AT nie bylo juz uPD765, tylko cos
    "kompatybilnego w gore".
    Sam 765/8272 chyba nie oferowal nic co mogloby umozliwic zmienianie.

    J.

  • 23. Data: 2009-07-04 18:26:32
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > a może orientujesz się jak odbywa się detekcja formatu włożonej aktualnie do
    > napędu dyskietki?
    >
    > czy uPD765 obsługuje wszystkie PCtowe formaty? to się gdzieś ustawia?

    Bardzo prosto. Zakładasz jakiś format i próbujesz czytać ścieżka 0 sektor 0 strona 0.
    Jak się uda to dobrze, a jak nie (po określonym czasie lub kilku obrotach dyskietki)
    to trzeba próbować z innymi ustawieniami. Stosowne rozkazy znajdziesz w dokumentacji
    uPD765.
    Ja tego nie oprogramowywałem, robi to bios PC, ale jakieś tam zabawy robiłem.
    K.

  • 24. Data: 2009-07-05 19:10:09
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@o...eu>

    > Ja tego nie oprogramowywałem, robi to bios PC, ale jakieś tam zabawy
    > robiłem.
    > K.

    dzięki, przeglądam pdfa do tego separatora... strasznie skompy, czy gęstość
    dyskieteki wybiera się poziomami na pinach DENS i MINI? jakie są
    częstotliwości przy typowych gęstościach na dyskietce?

  • 25. Data: 2009-07-05 19:45:59
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > dzięki, przeglądam pdfa do tego separatora... strasznie skompy, czy gęstość
    > dyskieteki wybiera się poziomami na pinach DENS i MINI? jakie są
    > częstotliwości przy typowych gęstościach na dyskietce?

    Zanim zrobiłem PC-ta, wykonałem też stację dysków do Spectrum. Nawet schemat
    znalazłem od ręki. Jest na nim połączenie uPD765.MFM z 9229.DENS,
    a 9229.MINI jest połączony z GND. Sterownik ten działał ze starą już wówczas
    jednostronną stacją 5.25".

    Zastosuj standartowy zegar 8MHz.
    Nie masz się czego obawiać z tym projektem, u mnie jakiś wydziwionych
    trudności z uruchomieniem nie było. Obecnie jest dużo łatwiej.
    K.

  • 26. Data: 2009-07-05 20:25:14
    Od: "Zibias" <q...@p...onet.pl>

    > a może orientujesz się jak odbywa się detekcja formatu włożonej aktualnie
    > do napędu dyskietki?
    >
    > czy uPD765 obsługuje wszystkie PCtowe formaty? to się gdzieś ustawia?

    Kiedyś bawiłem się w program który odczytuje na PC dyskietkę zapisaną
    niestandardowo.
    Chodziło o to, że na takiej o zwykłej gęstości było zapisane 80 ścieżek.
    Taką gęstość obsługiwały stacje HD. Ale w biosie PC jest ustawione że jak ma
    80
    ścieżek to automatycznie ma HD zapis. No i przez bios nie dało się czytać
    takiej dyskietki.
    Ponieważ dyskietka była z innego urządzenia (jakiś dziwny analizator obrazu
    z mikroskopu)
    to była wielka potrzeba, żeby jednak się dostać do tego. Znalazłem gdzieś w
    sieci
    program obsługi sterownika napisany w asemblerze. I on podkładał się pod
    oryginalny biosowy. Wtedy dało się robić różne cuda z zapisem i odczytem.
    jak to od strony hardware wyglądało, teraz nie pamiętam, tz jak byłą
    realizowana
    komenda.

    Strona nadal w sieci jest, ciekawy opis tyle, że... po Hiszpańsku.

    http://atc.ugr.es/docencia/udigital/1206.html

    Ja z tej strony zaczerpnąłem program, a dokładniej fragment obsługi FDC.
    Tak na marginesie to był dopiero fragment roboty, bo po odczytaniu dyskietki
    trzeba było rozgryść FAT i sposób zapisu, to był jakiś dziwny archaiczny
    zapis, chyba
    tylko do tego urządzenia ;-) Ale udało się, tyle, że to już historia...

  • 27. Data: 2009-07-05 21:21:04
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 05 Jul 2009 21:45:59 +0200, John Smith wrote:
    >Zastosuj standartowy zegar 8MHz.

    IMO to jest dobre na 360KB i 720KB 3.5".

    1.44, 1.2 wymagaja szybszego zegara .. a 360 w stacji 1.2 to byl
    trzeci wariant ..

    J.

  • 28. Data: 2009-07-06 09:40:54
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    identyfikator: 20040501 schrieb:
    > Panowie tylko w Was nadzieja... czy ma Kto? mo?e schamat uk^(3)adu z
    > kontrolerami stacji dyskietek typu uPD765 lub i8272 (siedzia^(3)y w starych
    > p^(3)ytach PC)? te uk^(3)ady wymagaj? zewne^trznego data separatora, PLLa i
    > przesuwnika fazy... osientuje sie^ mo?e Kto? z Was jak te uk^(3)ady powinny by?
    > zbudowane? szuka^(3)em w googlach - jedyne co jest to pro?ba jakiej? osoby o te
    > chematy... pozostawiona bez odpowiedzi niestety.

    jak chcesz, to mam IBM-XT Technical Reference Manual. Stare jak świat,
    ale jest tam schemat kontrolera dyskietek 360k na uPD765 i worku LSów
    oraz paru CMOSach. Mogę zeskanować, ale dopiero jutro.

    Waldek

  • 29. Data: 2009-07-06 11:49:01
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sat, 4 Jul 2009 00:09:07 +0200 "identyfikator: 20040501"
    <N...@o...eu> napisał:

    >te uPD765 można kupić po kilkanaście złotych, gdyby udało mi się znaleść
    >schemat tego separatora danych to byłoby ekstra...

    Podobno był zastosowany w komputerze Elwro Junior 800. Może w jakichś
    uczelnianych bibliotekach znajdziesz jego schemat?

    Mikroklanów jeszcze nie przejrzałem, sorki.

    --
    I really hate this damn machine,
    I wish that they would sell it.

  • 30. Data: 2009-07-06 13:29:09