  • 1. Data: 2016-01-13 09:28:52
    Temat: uderzenie bokiem
    Od: twistedme <t...@o...pl>

    Witam.

    Klasyk. Śnieg na drodze, pod śniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki
    na tą główną oblodzoną, która jest pod kątem, bo to akurat zakręt, być
    może za dużo ułańskiej fantazji, auto ześlizgnęło się i uderzyło
    przednim prawym kołem w krawężnik. Dość mocno, ale znowu bez przesady.

    Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:

    - jak jadę prosto to kierownica jest lekko skręcona w lewo
    - jak skręcę kierownicę i puszczę, to niby wraca, ale go nosi na boki
    - ściąga auto na prawo

    No i oczywiście zaczyna się mój ulubiony rajd po warsztatach :) W
    pierwszym gość mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi powiedzą.
    Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji więc pojechałem.

    - nic tu pod spodem nie widać, żeby było krzywe... Trzeba rozbierać
    wszystko po kolei i sprawdzać. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.

    Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"

    Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.

    Co sądzicie o tej diagnozie? Na co zwrócić uwagę? Skłaniam się do
    wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coś jeszcze od razu wymienić?

    Z góry dzięki za porady.

  • 2. Data: 2016-01-13 10:07:18
    Temat: Re: uderzenie bokiem
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >Co sądzicie o tej diagnozie? Na co zwrócić uwagę? Skłaniam się do
    >wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coś jeszcze od razu

    Pojechac do czwartego i piatego, az trafic na takiego co powie "o, tu
    widac".

    Pierwsza sprawa - mogla sie skrzywic sama felga. Auto na podnosnik,
    pokrecic kolem, zobaczyc czy nie bije.

    Dalej - od takiego uderzenia najbardziej obrywa wahacz. Ewentualnie
    punkty mocowania i rama.
    Skutek uboczny - przestawiona zbieznosc.
    Wygiecie amora ... imo - mozliwe, ale dosc malo prawdopodobne.
    Jeszcze kwestia konstrukcji, czy tam nie ma jakis polaczen, ktore
    moglyby sie przestawic - ktos tu ostatnio pokazywal obejme kolumny,
    ktora trzymala sie na srubach, ale otwory miala sporo wieksze.

    Geometria komputerowa moze sporo powiedziec, ale jesli cos
    pokrzywione, to szkoda placic dwa razy. Ale moze wystarczy tylko
    zbieznosc wyregulowac.

    J.

  • 3. Data: 2016-01-13 10:17:11
    Od: Trybun <c...@r...cb>

    W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
> [...]
    >
    > Co sądzicie o tej diagnozie? Na co zwrócić uwagę? Skłaniam się do
    > wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coś jeszcze od razu wymienić?

    Skoro jest na pewno skrzywiony to wymienić (obydwa). Jednak nie zawadzi
    na początek sprawdzić ustawienia geometrii kół. Koszt niewielki, a może
    tu właśnie pies jest pogrzebany.

  • 4. Data: 2016-01-13 10:59:35
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "twistedme" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Co sądzicie o tej diagnozie? Na co zwrócić uwagę? Skłaniam się do wymiany
    > od razu po obu stronach, tak? Czy coś jeszcze od razu wymienić?

    Miałem bardzo podobne zdarzenie przy prędkości 5 km/h i u mnie skrzywiła się
    piasta. Felga wyglądała zaś na nietkniętą.
    Koło uderzyło w krawężnik bokiem czy przodem?
    Ogólnie to może ulec skrzywieniu: felga, wahacz, sworzeń, zwrotnica, piasta,
    mocowanie amortyzatora do zwrotnicy, drążek kierowniczy, mogą przesunąć się
    punkty mocowania wahacza do nadwozia (ale to przy mocnym walnięciu), może
    pęknąć kord w oponie.
    Zacznij od przełożenia koła na tył albo na zapas i zaobserwuj zachowanie
    samochodu. Może oberwała tylko felga i opona. Potem badanie bicia piasty
    czujnikiem zegarowym, a potem badanie geometrii zawieszenia w dobrym
    warsztacie. Część warsztatów pomimo, że ma dobre przyrządy, to nie potrafi
    interpretować wyników.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 5. Data: 2016-01-13 11:54:24
    Od: twistedme <t...@o...pl>

> [...]
    >
    > Co sądzicie o tej diagnozie? Na co zwrócić uwagę? Skłaniam się do
    > wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coś jeszcze od razu wymienić?

    I jak tu się nie wkurw&^%ć!

    Pojechałem na 3. konkurencyjną stację. I powiedziałem, że mają wszystko
    sprawdzić, bo nie jestem pewny diagnozy.

    Amortyzatory oczywiście książkowo - twierdził, że sprawdzone wszystkie
    kąty i są idealne. Powiedział, że geometria była przestawiona, ale dało
    się to bez problemu skorygować. Kierownica już się oczywiście
    wyprostowała i nie ściąga. Także dam tylko felgę do naprawy, oponę do
    sprawdzenia, wyważę i myślę, że temat zamknięty.

    Wielkie dzięki, już byłem właściwie zdecydowany ma te amory, bo gość
    mówił z dużym przekonaniem, że jest skrzywiony... Bez potrzeby
    wywaliłbym prawie 1000zł.

  • 6. Data: 2016-01-13 12:28:47
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

> [...]
    > się to bez problemu skorygować. Kierownica już się oczywiście wyprostowała
    > i nie ściąga. Także dam tylko felgę do naprawy, oponę do sprawdzenia,

    Który kąt był przestawiony i wymagał regulacji?

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 7. Data: 2016-01-13 12:51:10
    Od: twistedme <t...@o...pl>

    W dniu 2016-01-13 o 12:28, yabba pisze:
    > Użytkownik "twistedme" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Który kąt był przestawiony i wymagał regulacji?

    Nie wiedziałem, że mam zapytać :)

  • 8. Data: 2016-01-13 13:01:23
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > Nie wiedziałem, że mam zapytać :)

    Chociażby z ciekawości się dowiedzieć, co było uszkodzone i opisać na grupie
    rozwiązanie tego problemu dla następnych pechowców.
    A tak mamy tylko duży opis problemu, pstryk i magicznie naprawione.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 9. Data: 2016-01-13 13:06:32
    Od: twistedme <t...@o...pl>

    W dniu 2016-01-13 o 13:01, yabba pisze:
> [...]
    > grupie rozwiązanie tego problemu dla następnych pechowców.
    > A tak mamy tylko duży opis problemu, pstryk i magicznie naprawione.

    Nie sądziłem, że konieczność ustawienia zbieżności jest traktowana jako
    awaria, skoro da się wyregulować :) Raczej właśnie jako regulacja, więc
    nie dopytywałem...

    Cytuję co mi powiedział:

    "Amortyzatory są w porządku, bo sprawdzałem kąty i są zgodne z książką.
    Geometria była przestawiona, być może wózek (?) dostał, zrobiły się
    jakieś naprężenia, ale dało się to wszystko wyregulować i nic nie
    ściąga, jak by jeszcze coś było nie tak, to proponuję wyważyć koło, ale
    jak się przejechałem, to dla mnie jest wszystko ok."

  • 10. Data: 2016-01-13 13:10:52
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:

    > - jak jadę prosto to kierownica jest lekko skręcona w lewo
    > - jak skręcę kierownicę i puszczę, to niby wraca, ale go nosi na boki
    > - ściąga auto na prawo
    Weź miarkę i zmierz odległość pomiędzy kołami tył-przód z lewej i z
    prawej strony. Ja miałem kiedyś podobnie. W SKP stwierdzili, że
    geometria cud-miód, amortyzatory 80%, musi być dobrze. Tymczasem przy
    uderzeniu pociągnęło jakiś element do tyłu i odległość ta była u mnie o
    kilkanaście mm mniejsza. Objawy miałem identyczne. Pomogło wyciąganie u
    blacharza.
    Jacek