    From: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.rec.telewizja
    Subject: Re: ujemne temperatury a propagacja sygnalu UHF
    Date: Thu, 18 Feb 2010 17:22:47 +0100

    R.M. wrote:

    > Witam,
    > odbieram sygnal z odleglosci ok. 100km, zauwazylem dosc ciekawe
    > zjawisko, otoz gdy pojawiaja sie ujemne temperatury poziom sygnalu spada
    > (nie istotne jest czy slonce czy deszcz), orientuje sie ktos moze
    > dlaczego sie tak dzieje i co jest tego przyczyna?

    jedno zjawisko to tzw. inwersja, ktorej efekty mozna obserwowac 'w cyklu
    dziennym' - ale poza tym :

    sporo z sygnalu ktory odbierasz
    pochodzi nie z fali bezposredniej, ale juz z odbitej i rozproszonej w
    atmosferze, przeszkod terenowych itd.
    dlatego pomimo braku bezp. widocznosci anten UHF propaguje dosc dobrze.

    na katy zalaman wplyw ma wilgotnosc powietrza (a czesto tez przedmiotow od
    ktorych fala sie odbija, np. drzew). przy ujemnych temperaturach, wilgotnosc
    powietrza zmienia sie.

    na new.meteo.pl masz dostepne meteogramy obejmujace tez wilgotnosc
    powietrza, warto sprawdzic czy jest zwiazek.

    osobiscie rowniez ten efekt obserwowalem przy odbiorze tv z czech i niemiec,
    kiepski odbior bywal tez w letnie, suche dni.
    zwykle sam 'poziom' sygnalu sie nie zmienia, ale zmienia sie charakter odbic
    - 'duchy' bywaly dluzsze, w innych miejscach , itd, czyli zeby odbior
    'wrocil' wystarczylo przeniesc antene kilka metrow.
    uzywalem anteny siatkowej, praktycznie nie kierunkowej... (wiem, pewnie na
    yagi byloby lepiej, ale na odbiorze tv srednio mi zalezalo,)