  • 1. Data: 2013-04-22 14:30:52
    Temat: wzór na obrót wiezyczki strzelniczej
    Od: firr kenobi <p...@g...com>

    mam takie zdaniae, wiezyczka strzelnicza ma
    sie obrocic w prawo o dany kat X np niech to
    bedzie 90 stopni

    wiezyczka wykonuje obroty w dyskretnych krokach
    (ramkach) i ma zadana 'predkosc' maksymalna
    (np +-10 stopni krok max) oraz 'przyspieszenie'
    np +- 3 stopnie przyspieszenia max

    napisac prosty algorytm ktory optymalnie obracalby
    wieżyczką - chodzi o to ze gdy wieżyczka rozpedzi sie
    do jakiejs predkosci np swojej maksymalnej to
    przed koncem obrotu musi zaczac zwalniac (bo
    poniewaz ma ograniczone przyspieszenie to moglaby
    nie zdarzyc wychamowac w okreslonym ustawieniu

    napisac prosty algorytm dla zadanego kata
    X, predkosci maxymalnej v, przyspieszenia a

  • 2. Data: 2013-04-22 15:11:14
    Temat: Re: wzór na obrót wiezyczki strzelniczej
    Od: Edek <e...@g...com>

    Dnia Mon, 22 Apr 2013 05:30:52 -0700 po głębokim namyśle firr kenobi
    rzekł:

> [...]
    > okreslonym ustawieniu
    >
    > napisac prosty algorytm dla zadanego kata X, predkosci maxymalnej v,

    Użyj fuzzy logic. Serio, najlepiej się sprawdza w roli maszynisty,
    ruch podobny - jedynie użyj modulo do kątów.

    --
    Edek

  • 3. Data: 2013-04-22 15:18:59
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Mon, 22 Apr 2013 13:11:14 +0000 (UTC), Edek napisał(a):

    > Użyj fuzzy logic. Serio, najlepiej się sprawdza w roli maszynisty,
    > ruch podobny - jedynie użyj modulo do kątów.

    Sie uparli, by firra meczyc tym modulo, a nikt mu nie poda reki pomocnej:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Modulo

    ;-)

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 4. Data: 2013-04-22 16:31:26
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-04-22 14:30, firr kenobi pisze:
> [...]
    > nie zdarzyc wychamowac w okreslonym ustawieniu
    >
    > napisac prosty algorytm dla zadanego kata
    > X, predkosci maxymalnej v, przyspieszenia a

    A jakbyś miał drogę do przebycia, maksymalne
    przyspieszenie i prędkość, to widziałbyś,
    jak zaplanować ruch? Kiedy zacząć hamować?

    Tu jest dokładnie to samo, tylko na kątach, co nic nie zmienia.

    pzdr
    bartekltg

  • 5. Data: 2013-04-22 18:23:16
    Od: firr kenobi <p...@g...com>

    no wiadomo ze to jest to samo ale chodzi o to
    jak rozsadnie napisac algorytm, sa tu pewne
    szczegóły

    moge sobie dla danego v i a policzyc iteracyjnie
    droge hamowania (tj napisac procedure liczaca
    droge hamowania)

    float droga_hamowania(float v, float a)
    {
    float droga =0;

    for(;;)
    {
    if(v>a)
    {
    droga+=v;
    v-=a;
    }
    else
    {
    droga+=v;
    break;
    }
    }
    return droga;
    }

    pozniej w kodzie operatora wiezyczki moge
    sprawdzac czy przyspieszenie spowoduje
    przekroczenie drogi hamowania, jesli nie
    to przyspieszac na maksa jesli tak to
    np probowac mniejszych przyspieszen
    lub wrecz zwolnien

    szczegoly polegaja na tym ze iteracyjne liczenie
    tego w kazdym ktoku a pozniej prawie kwadratowe
    liczenie jest zmulaste - przydaloby sie to jakos
    poprawic

  • 6. Data: 2013-04-22 22:37:42
    Od: firr kenobi <p...@g...com>

    na pierwszy rzut oka wydaje sie banalne ale tak
    naprawde trzeba sie sporo skupic by w miare
    poprawnie zakodowac,

    i tak nie wiem czy taki model z liniowymi przyspieszeniami - spowolnieniami jest
    najlepszy do jakiegos w miare wygladajacego
    obrotu - zwlaszcza ze od idealnego modelu
    z przyspieszeniem dochodzą cechy dyskretyzacji
    -ale na rzie nic innego jakos nie przychodzi
    mi do glowy (a i nawet ta wspomniana procedure
    nie do koncachce mi sie chce starannie zakodowac )

  • 7. Data: 2013-04-23 00:07:44
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 22.04.2013 22:37, firr kenobi wrote:
    > na pierwszy rzut oka wydaje sie banalne ale tak
    > naprawde trzeba sie sporo skupic by w miare
    > poprawnie zakodowac,

    A ja twierdziłem, że znajomość matematyki dla większości klepaczy jest w
    sumie zbędna...

    > i tak nie wiem czy taki model z liniowymi przyspieszeniami - spowolnieniami jest
    > najlepszy do jakiegos w miare wygladajacego
    > obrotu

    Taki model jest banalny w rozwiązaniu - mame jakas prędkosc rozpedzania
    sie i zwalniania A. No i prędkosc maksymalną Vm i droge D.

    Jeżeli mozemy się rozpędzić do Vm
    1/2*A*T1^2+Vm*T2+1/2*A*T3^2=D
    T1=T3=T

    A*T^2+Vm*T2=D
    A*T=Vm

    Tutaj pytamy jakiegoś profesora jak rozwiązać takie skomplikowane
    równanie mz, sie jakoś da wyliczyc T2.

    A jezeli się nei zdarzy rozpedzic (A*T^2>D) to mz mozna napisac cos takiego:
    A*T^2=D i mz kenobi by policzyl T

    Michoo

  • 8. Data: 2013-04-23 14:23:26
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Monday, April 22, 2013 2:30:52 PM UTC+2, firr kenobi wrote:
> [...]
    > (np +-10 stopni krok max) oraz 'przyspieszenie'
    > np +- 3 stopnie przyspieszenia max
    > napisac prosty algorytm ktory optymalnie
    W jakim sensie optymalnie? W najkrótszym czasie trzeba
    dotrzeć na zadaną pozycję?

    Wieżyczka ma masę. Układ sterujący działa siłą. Rozumiem
    że siłę można przykładać raz z jednej strony, raz z
    drugiej. Wszelka intuicja podpowiada, że w przypadku
    braku tarcia, dokładnie od połowy drogi przyspieszamy, a
    od połowy hamujemy. Im większe tarcie, tym później działamy
    siłą hamującą.

> [...]
    > przed koncem obrotu musi zaczac zwalniac (bo
    > poniewaz ma ograniczone przyspieszenie to moglaby
    > nie zdarzyc wychamowac w okreslonym ustawieniu

    Ja bym olał prędkość maksymalną. Dałbym tarcie statyczne, a
    jeśli ruch jest bardzo szybki, to także dałbym tarcie dynamiczne.

    Dawno nie rozpisywałem tego...

    Mamy czas początkowy t_0.
    Działamy siłą pchającą fp(t) w czasie od t_0 do t_1.
    Napotykamy siłę tarcia ft(t) - jest stała?
    Począwszy od chwili t_1 do chwili t_2 działamy siłą
    hamującą fh(t). Wieżyczka ma masę m.

    Przyspieszenie w chwili t <t_0,t_1> wynosi a(t) = (fp(t)-ft(t)) / m
    Przyspieszenie w chwili t (t_1,t_2> wynosi a(t) = (fh(t)+ft(t)) / m

    Prędkość w chwili t <t_0,t_2> wynosi całka v(t) a(t)dt

    Przebyta droga w chwili <t_0,t_2> wynosi całka s(t) = v(t)dt

    Interesuje nas aby przebyta droga w chwili s(t_2) była równa
    zadanej drodze S w treści zadania. Poprawne rozwiązanie to każda
    para t_1 i t_2 dla których s(t_2) = S. Optymalne rozwiązanie to
    takie, w którym t_2 jest możliwie małe.

    Trzeba przyjąć jakimi funkcjami są siły fp, ft i fh, trzeba także
    przyjąć jaką masę ma wieżyczka, a następnie szukać. Można też
    podejść bardziej fachowo i przyjąć współczynnik tarcia, a siłę
    tarcia statycznego wyznaczyć z masy wieżyczki.

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2013-04-23 14:56:24
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-04-22 18:23, firr kenobi pisze:
    > no wiadomo ze to jest to samo ale chodzi o to
    > jak rozsadnie napisac algorytm, sa tu pewne
    > szczegóły

    To skoro wiadomo to ustal szczegóły i pisz.

    > moge sobie dla danego v i a policzyc iteracyjnie
    > droge hamowania (tj napisac procedure liczaca
    > droge hamowania)

    Iteracyjnie? Przecież możesz na pałę wzorek napisać.
    I na prędkość od położenia, i na położenie od czasu.

    s = V0 t + 0.5 at^2
    v = V0 + a*t.
    z tego wszytko wynika.

    > float droga_hamowania(float v, float a)
> [...]

    Jeśli prędkość jest większa od przyspieszenia...

    Jasiu jest wyższy niż Zosia zjadła jabłek.

    > szczegoly polegaja na tym ze iteracyjne liczenie
    > tego w kazdym ktoku a pozniej prawie kwadratowe
    > liczenie jest zmulaste - przydaloby sie to jakos
    > poprawic

    Tak, to głupi pomysł.
    Dlatego najpierw myśl o drodze i rozwiąż to jak zadanko
    ze szkoły.
    Wykres prędkości od czasu będzie albo trójkątem,
    albo trapezem, w zależności, czy uda się rozpędzić.
    Uda się, jeśli droga jest prędkość graniczna jest mniejsza
    niż sqrt (a*droga)

    pzdr
    bartekltg

  • 10. Data: 2013-04-23 15:06:16
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 23.04.2013 14:56, bartekltg wrote:
    [...]

    > Wykres prędkości od czasu będzie albo trójkątem,
    > albo trapezem, w zależności, czy uda się rozpędzić.

    Próbowałem mu to wczoraj napisać w bardziej zrozumiałej formie.

    Michoo