  • 1. Data: 2018-06-13 22:28:20
    Temat: Redukcja szumu z wielu klatek
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam,

    Mam pewien koncepcyjny problem. Chciałbym dysponując kilkoma zdjęciami
    ze statywu spowodować, że nałożenie ich na siebie spowoduje redukcję
    szumu. Mam na myśli otrzymanie zdjęcia WDR z kilku RAWów.

    Zwykle w programach graficznych składanie kilku klatek wykorzystuje się
    do otrzymywania HDR i to w taki sposób, że szum z poszczególnych ujęć
    kumuluje się. A ja chciałbym otrzymać coś przeciwnego. Mniej więcej tak
    jak działa policja: kilka nędznych jakościowo klatek z zapisu
    monitoringu miejskiego daje jedno ujęcie o całkiem dobrej jakości. Macie
    jakieś sugestie jak to osiągnąć?

    Mój warsztat to Photoshop CC.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2018-06-13 23:11:48
    Temat: Re: Redukcja szumu z wielu klatek
    Od: Gil <g...@g...pl>

    In article <pfrupa$elc$1@node1.news.atman.pl>, p...@s...com says...

> [...]
    > jak działa policja: kilka nędznych jakościowo klatek z zapisu
    > monitoringu miejskiego daje jedno ujęcie o całkiem dobrej jakości. Macie

    Temat doskonale znany w astronomii amatorskiej.
    Wykonuje się klatki "light" czyli zwykłe ujęcia.
    Potem robi się klatki "dark" w tej samej ilości. Darki to ujęcia o tej
    samej ekspozycji i tym samy ISO tylko z przysłoniętym obiektywem. Mają
    na celu zbadanie szumu matrycy.
    Potem robi sie klatki "bias" czyli fotki z tym samym ISO co główne
    zdjęcie ale na minimalnym czasie dostępnym dla aparatu no 1/4000 sec. To
    ma uchwycić szum "prądowy" apartu.
    W astronomii robi sie jeszcze klatki "flat" W skrócie to zdjęcia nieba
    bez chmur i bez gradientu czyli np. o zachodzie słońca na środek nieba.
    To aby usunąc winietę i gradienty naświetlania.
    Potem specjalnym programem składasz wszystko.
    Bezpłatny program dla astronomii to DS stacker.
    http://deepskystacker.free.fr/english/index.html
    Jak zachowa się ze zwykłymi zdjęciami to nie wiem.

  • 3. Data: 2018-06-14 00:30:42
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-06-13 o 23:11, Gil pisze:

    > Temat doskonale znany w astronomii amatorskiej.

    Podejście ciekawe. Mam jednak pewne obiekcje co do metodyki dla
    "zwykłych" zdjęć. Jeśli robimy 2, 3 ... N ujęć tej samej sceny, to na
    logikę: nałożenie ich wszystkich powinno generować wspólną część. Czyli
    to, co nie zmienia się. Z kolei to, co się zmienia (szum) powinien
    zostać wyeliminowany. Jakoś tak to sobie wyobrażam.

    Bazowanie na poziomach szumu ciemnego etc i potem jego uwzględnianie w
    wyliczeniach wydaje mi się drogą przez kosmos trochę. Algorytm
    widziałbym bardziej jako eliminowanie / uśrednianie rozbieżności. Czy
    jakoś tak.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 4. Data: 2018-06-14 03:35:35
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-06-13, Gil <g...@g...pl> wrote:
> [...]
    > To aby usunąc winietę i gradienty naświetlania.
    > Potem specjalnym programem składasz wszystko.

    Z opisu wynika, że ww. wyeliminuje powtarzalne nierównosci wynikające z
    charakteru i pracy matrycy/elektroniki/optyki, ale nie rozumiem jak to
    ma zniwelować szum "roboczy", który powtarzalny nie jest.

    To co przedpiśca wydaje się chcieć, to usrednienie wartości (barwa,
    intensywność) konkretnych pikseli z n-zdjęć (pomiarów). Np. robi 10
    zdjęć i dla kazdego piksela usrednia indywidulane wartości RGB i z tych
    usrednionych składa nowy obraz.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2018-06-14 10:04:01
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2018-06-14 o 00:30, Marek S pisze:

> [...]
    > to, co nie zmienia się. Z kolei to, co się zmienia (szum) powinien
    > zostać wyeliminowany. Jakoś tak to sobie wyobrażam.

    Według teorii stosunek sygnału do szumu poprawia się o pierwiastek z
    ilości uśrednionych danych.
    W PS jest funkcja składania zdjęć, nigdy z niej nie korzystałem, ale na
    chłopski rozum powinno to właśnie uśredniać. Chodzi mi po głowie, że
    programy typu Zerene też mogą być używane do uśredniania szumu, choć nie
    to jest ich głównym zastosowaniem :-)

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 6. Data: 2018-06-14 10:08:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >Czyli to, co nie zmienia się. Z kolei to, co się zmienia (szum)
    >powinien zostać wyeliminowany. Jakoś tak to sobie wyobrażam.

    Jesli zrodlo szumu jest przypadkowe, to masz racje.
    Moze nie tyle wyeliminowany, co zmniejszony.

    Jesli jednak nie jest przypadkowe, bo jakis pixel w matrycy generuje
    staly prad ciemny - to usrednianie kilku obrazkow tego nie zmieni.

    Wydaje mi sie, ze GIMP ma odpowiednie filtry i potrafi z dwoch klatek
    zrobic jedną, ze srednia z obu.
    Tylko statyw musi byc solidny, a aparat najlepiej w trybie manualnym -
    bo autofocus moze zmienic rozmiar.

    W fotoszopie ... nie ma tam jakies opcji nalozenia dwoch zdjec ?
    Nawet jak nie uzywa slowa "srednia" to musi jakos sumowac.

    >Bazowanie na poziomach szumu ciemnego etc i potem jego uwzględnianie
    >w wyliczeniach wydaje mi się drogą przez kosmos trochę.

    Bo to w zdjeciach kosmosu istotne :-)

    J.

  • 7. Data: 2018-06-16 00:14:31
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > W PS jest funkcja składania zdjęć, nigdy z niej nie korzystałem, ale na
    > chłopski rozum powinno to właśnie uśredniać.

    Jasne, że w PS można składać zdjęcia, i to na mnóstwo sposobów. Tyle
    tylko, że jak zrealizować uśrednianie...

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 8. Data: 2018-06-16 00:26:24
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Wydaje mi sie, ze GIMP ma odpowiednie filtry i potrafi z dwoch klatek
    > zrobic jedną, ze srednia z obu.
    > Tylko statyw musi byc solidny, a aparat najlepiej w trybie manualnym -
    > bo autofocus moze zmienic rozmiar.

    Ale tak bez kompensacji ruchu? To chyba każdy program tego typu to umie.
    No i kwestia głębi kolorów - może być potrzebny np. najnowszy GIMP.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 9. Data: 2018-06-16 00:36:51
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-06-14 o 10:08, J.F. pisze:

    > Jesli zrodlo szumu jest przypadkowe, to masz racje.
    > Moze nie tyle wyeliminowany, co zmniejszony.

    I na tym rodzaju szumu zamierzałem popracować.

    > Wydaje mi sie, ze GIMP ma odpowiednie filtry i potrafi z dwoch klatek
    > zrobic jedną, ze srednia z obu.
    > Tylko statyw musi byc solidny, a aparat najlepiej w trybie manualnym -
    > bo autofocus moze zmienic rozmiar.

    To są podstawy fotografii dla raczkujących :-D

    > W fotoszopie ... nie ma tam jakies opcji nalozenia dwoch zdjec ?

    Jest ich w przybliżeniu nieskończenie wiele :-D

    > Nawet jak nie uzywa slowa "srednia" to musi jakos sumowac.

    Przyszedł mi do głowy filtr medianowy. Co prawda służy on do innych
    celów ale może się sprawdzi. Spróbuję.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 10. Data: 2018-06-16 11:09:17
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 16.06.2018 o 00:14, Marek S pisze:

    > Jasne, że w PS można składać zdjęcia, i to na mnóstwo sposobów. Tyle
    > tylko, że jak zrealizować uśrednianie...

    Zawsze myślałem, że jeżeli zaznaczysz Blend Images Together, to ono się
    po prostu robi. Nawiasem mówiąc, nie bardzo sobie wyobrażam, co innego
    ta funkcja miałaby robić.

    Paweł