  • 11. Data: 2018-06-17 03:12:20
    Temat: Re: Redukcja szumu z wielu klatek
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 16 Jun 2018 00:36:51 +0200, Marek S napisał(a):
    > Jest ich w przybliżeniu nieskończenie wiele :-D

    > Przyszedł mi do głowy filtr medianowy. Co prawda służy on do innych
    > celów ale może się sprawdzi. Spróbuję.

    Jest taki, ktory robi mediane z wielu zdjec ?
    Moze sie sprawdzic i to nawet lepiej niz srednia.

    Bo ja znam raczej filtr, ktory ustala w jednym obrazku wartosc piksela
    jako mediane np obszaru 3x3 piksele.

    J.

  • 12. Data: 2018-06-17 05:18:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-06-17, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Jest taki, ktory robi mediane z wielu zdjec ?
    > Moze sie sprawdzic i to nawet lepiej niz srednia.
    >
    > Bo ja znam raczej filtr, ktory ustala w jednym obrazku wartosc piksela
    > jako mediane np obszaru 3x3 piksele.

    I potem składa n-opbrazków czy jak? W zasadzie nie bardzo wierze, aby
    jakakolwiek seria zdjęć na statywie czy bez, zrobiona w warunkach
    amatorskich pozwalała na stałość pozycji (zdjęcia). Matryca 3x3 ma
    większą szansę.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2018-06-17 11:54:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> writes:

> [...]
    > jakakolwiek seria zdjęć na statywie czy bez, zrobiona w warunkach
    > amatorskich pozwalała na stałość pozycji (zdjęcia). Matryca 3x3 ma

    Takiej stałości pozycji nie da się uzyskać, natomiast można wszystkie
    zdjęcia "przeskalować" do wspólnego formatu (minimalna korekcja
    geometrii), i wtedy żadna matryca 3x3 nie jest przydatna (szczerze
    mówiąc w pierwszej chwili nie wiem kiedy miałaby być przydatna, ale może
    to jakiś problem u mnie).

    Przy małej liczbie zdjęć (i zwykle dużych rozbieżnościach - nie
    w zdjęciach seryjnych) takie rzeczy robię ręcznie, ale wyobrażam sobie,
    że w przypadku zdjęć naprawdę powtarzalnych można to zrobić
    automagicznie. Jeśli "normalne" programy nie mają takich
    filtrów/pluginów, to można np. użyć korelatora z opencv (praktycznie
    gotowca - meanStdDev w połączeniu ze zmianą geometrii w zakresie kilku
    pikseli w np. 4 punktach).
    Pewnie można to też załatwić innymi prostymi narzędziami.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 14. Data: 2018-06-17 13:33:28
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Zawsze myślałem, że jeżeli zaznaczysz Blend Images Together, to ono się
    > po prostu robi. Nawiasem mówiąc, nie bardzo sobie wyobrażam, co innego
    > ta funkcja miałaby robić.

    Tzn nie ma funkcji o takiej nazwie. Jest natomiast mnóstwo innych.
    Możesz składać obrazy umieszczając je na warstwa + mieszanie warstw.
    Możesz też składać wiele klatek by jedną otrzymać w sposób automatyczny.
    Są tu dwie sekcje w menu Automate i Scripts. Automate składa do HDR'a
    albo do panoram wszelkiej maści. Scripts natomiast zawiera m.in.
    składanie statystyczne a w nim 11 funkcji statystycznych... i chyba tu
    odpowiedź znajdę.

    PS to naprawdę duże narzędzie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 15. Data: 2018-06-17 13:35:27
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-06-17 o 03:12, J.F. pisze:

    > Jest taki, ktory robi mediane z wielu zdjec ?

    Tak.

    > Moze sie sprawdzic i to nawet lepiej niz srednia.

    Spróbuję. Trochę mam mało czasu ale do świetny trop.

    > Bo ja znam raczej filtr, ktory ustala w jednym obrazku wartosc piksela
    > jako mediane np obszaru 3x3 piksele.

    Taki też jest.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 16. Data: 2018-06-17 13:50:11
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 17.06.2018 o 13:33, Marek S pisze:

    > Tzn nie ma funkcji o takiej nazwie.

    File - Automate - Photomerge - Blend Images Together.

    Paweł

  • 17. Data: 2018-06-17 14:47:49
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > File - Automate - Photomerge - Blend Images Together.

    Ahhh o tym piszesz. To zupełnie coś innego. Chodzi o składanie panoram.
    Gdy opcja jest włączona, to następuje optymalizacja dopasowania
    składowych panoramy. PS stara się wtedy analizować granice kształtów na
    poszczególnych obrazach aby ładnie dało się to wymaskować. Panorama
    wygląda wtedy na bardziej dopracowaną.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 18. Data: 2018-06-17 16:11:53
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 17.06.2018 o 14:47, Marek S pisze:

> [...]
    > składowych panoramy. PS stara się wtedy analizować granice kształtów na
    > poszczególnych obrazach aby ładnie dało się to wymaskować. Panorama

    To, to ja wiem. Problem polega na tym, co zrobi ta funkcja, jeśli
    "panorama" będzie się składała z, powiedzmy, czterdziestu jednakowych
    zdjęć. A tego nie będziesz wiedzieć, dopóki nie spróbujesz.
    Przy okazji: nigdy nie bawiłem się w uśrednianie szumu na zdjęciach, ale
    standardowo robię to dla widm w podczerwieni. Takie widmo od biedy można
    traktować jako jeden wiersz fotografii. Daje to dobre rezultaty przy
    uśrednieniu minimum kilkudziesięciu widm. Akwizycja widma trwa około
    sekundy, 32 próbki wydają się rozsądnym kompromisem.

    Paweł

  • 19. Data: 2018-06-17 16:18:00
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    [...]
    > I potem składa n-opbrazków czy jak? W zasadzie nie bardzo wierze, aby
    > jakakolwiek seria zdjęć na statywie czy bez, zrobiona w warunkach
    > amatorskich pozwalała na stałość pozycji (zdjęcia).

    W Pentaksie jest opcja zwiększania rozdzielczości. Działa to tak, że
    aparat robi cztery zdjęcia przesuwając matrycę o, według instrukcji,
    mniej niż piksel w różnych kierunkach. I to działa bardzo dobrze. Na
    zupełnie zwyczajnym statywie. Wadą jest fakt, że musisz używać
    pentaksowej wywoływarki.

    P.P.

  • 20. Data: 2018-06-18 04:37:45
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-06-17, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > Takiej stałości pozycji nie da się uzyskać, natomiast można wszystkie
    > zdjęcia "przeskalować" do wspólnego formatu (minimalna korekcja

    W jaki sposób?

    > geometrii), i wtedy żadna matryca 3x3 nie jest przydatna (szczerze
    > mówiąc w pierwszej chwili nie wiem kiedy miałaby być przydatna, ale może
    > to jakiś problem u mnie).

    Skoro piksel będzie de facto 9x większy to ewentualne poruszenia matrycy
    (aparatu) x-y, nie większe niż np. 1.5 piksela będą praktycznie
    pomijalne. Przy nominalnym rozmiarze piksela pomijalne nie będą.

    --
    Marcin